SKJULTE SUKKERBOMBER: Kaviar inneholder mer sukker enn det mange er klar over. MEN, det betyr ikke at du må kutte det helt ut av den grunn! Foto: Photocuisine
SKJULTE SUKKERBOMBER: Kaviar inneholder mer sukker enn det mange er klar over. MEN, det betyr ikke at du må kutte det helt ut av den grunn! Foto: Photocuisine Vis mer

Helse, Kosthold & Trening

5 ting de færreste tenker over at inneholder sukker

Men, du trenger ikke kutte dem helt ut av den grunn!

Å kutte ned på sukker kan være vanskelig nok i seg selv, særlig hvis du ofte plages av at søtsuget kommer snikende på kveldstid, og du må bruke all din viljestyrke for å motstå den sjokoladeplata som ligger i skapet.

– Anbefalingen til den norske befolkningen er at sukker skal inneholde mindre enn 10 energiprosent. Det betyr at en person som har et energibehov på cirka 2000 kalorier kan spise cirka 50 gram sukker per dag, sier Mette Svendsen, klinisk ernæringsfysiolog ved Oslo Universitetssykehus til KK.no. 

Det skal alltid opplyses på etiketten om produktet inneholder sukker, og regelen er at ingrediensene skal listes opp i fallende rekkefølge. Dersom sukker står oppført som en av de tre første ingrediensene, kan dette altså tyde på at varen inneholder mye sukker.

Vi i KK.no tok derfor en tur til butikken for å gjøre en liten undersøkelse på hvilke matvarer som inneholder sukker. Vi har dratt frem fem ulike matvarer som alle viste et relativt høyt sukkerinnhold – og noen av disse kan kanskje overraske deg.

LES OGSÅ: Derfor er det sukker i nesten alt

1. Asiatiske woksauser

En rekke woksauser inneholder ofte svært mye sukker, og det er kanskje ikke så rart at det er de søte sausene som har mest sukker. Sweet & sour, sweet chili og Pangang er typiske eksempler, og har ofte notert sukker som tredje, andre eller første ingrediens på lista (!!).

2. Sennep

At ketchup kan inneholde en god del sukker er garantert noe du har hørt før, men dette er ikke den eneste sukkersynderen på pølsa. Diverse sennepstyper, både på glass og på plastflaske, har faktisk sukker som nummer tre eller fire på ingredienslista. 

SUKKERSØTT: En rekke woksauser inneholder ofte svært mye sukker, Sweet & sour, sweet chili og Pangang er typiske eksempler. Foto: Shutterstock / Ekaterina Smirnova
SUKKERSØTT: En rekke woksauser inneholder ofte svært mye sukker, Sweet & sour, sweet chili og Pangang er typiske eksempler. Foto: Shutterstock / Ekaterina Smirnova Vis mer

3. Poseretter

Ja, vi vet at halvfabrikata ikke er det beste vi kan spise, men vi gjør det jo likevel. Ikke bare er dette en kilde til ekstra salt i kostholdet vårt, men det er også en kilde til ekstra sukker. En god del sukker faktisk. Også her er det spesielt de ulike asiatiske variantene som ofte har høyest sukkerinnhold.

4. Kaviar

Hæ, kaviar? Ja, faktisk. Selv om dette er et pålegg som også inneholder sunne næringsstoffer fra fiskerogn, er den altså også tilsatt sukker. Det finnes flere ulike typer og merker kaviar å velge mellom, men sukker står ofte oppført som den tredje ingrediensen på lista.

5. Bønner i tomatsaus

Hermetiserte bønner i tomatsaus er en viktig del av en ordentlig «cowboy-frokost», gjerne sammen med bacon og stekt egg. Og selv om bønner i seg selv er proteinrikt og sunt, så inneholder sausen ofte en del sukker. Dette gjelder både for originalvariantene, billigvariantene og den økologiske varianten.

LES OGSÅ: Er honning sunnere enn sukker?

KAVIAR: Selv om dette er et pålegg som også inneholder sunne næringsstoffer fra fiskerogn, er den altså også tilsatt sukker.
 Foto: NTB scanpix
KAVIAR: Selv om dette er et pålegg som også inneholder sunne næringsstoffer fra fiskerogn, er den altså også tilsatt sukker. Foto: NTB scanpix Vis mer

Dette er ikke våre største kilder sukker

Disse produktene vil sjeldent overstige 50 gram når du beregner i forhold til normal porsjon av produktet, derfor er det ikke de største synderne i kostholdet vårt. Det viktigste er å ha fokus på den største sukkerkilden i kostholdet.

– Generelt er jeg for å redusere sukkerinntaket så mye som mulig, men det er fint plass til både kaviar, sennep og asiatiske wok-sauser hvis sukkerinntaket fra brus, godteri, og søte bakevarer ellers er lavt, sier hun og legger til: 

EKSPERTEN: Kari H. Bugge er ernæringsfysiolog i Grete Roede AS. Foto: Svein Brimi
EKSPERTEN: Kari H. Bugge er ernæringsfysiolog i Grete Roede AS. Foto: Svein Brimi Vis mer

– I så tilfelle ville jeg heller ha gitt grønt lys for bruke av disse produktene for å smaksette annen mat og redusere på de andre produktene som totalt sett vil gi et mindre næringsrik kosthold.

Også ernæringsfysiolog og fagsjef i Grete Roede AS, Kari H. Bugge, mener at det viktigste er å se på hva som tilfører mest sukker til kostholdet ditt.

– De største kildene til sukker er selvsagt brus, godteri, kjeks, is og kaker, og det er dette man først og fremst bør kutte ned på, sier hun til KK.no.

Når det kommer til andre varer som er tilsatt sukker, påpeker hun at det kommer an på hvor mye og hvor ofte du bruker produktene. 

– For eksempel med wok saus blir det ikke så mye sukker per porsjon. Man bør heller ikke glemme at kaviar også har mange gode næringsstoffer, som for eksempel omega-3. At den er tilsatt litt sukker for smakens skyld er derfor ikke noe man bør henge seg opp i, mener Bugge.

Produkter du spiser mye av kan det derimot kanskje være lurt å ta en titt på varedeklarasjonen på, og velge dem med minst sukker. 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: