FETTPROSENT: Du kan ikke alltid se hvem som har lavere og hvem som har høyere fettprosent. Du kan faktisk ha mindre fett enn venninnen din målt i kilo, selv om din prosent er høyere enn hennes. Foto: Shutterstock / gpointstudio
FETTPROSENT: Du kan ikke alltid se hvem som har lavere og hvem som har høyere fettprosent. Du kan faktisk ha mindre fett enn venninnen din målt i kilo, selv om din prosent er høyere enn hennes. Foto: Shutterstock / gpointstudio Vis mer

Fettprosent

5 ting du ikke visste om fettprosent

Blir den for lav kan det faktisk være livstruende.

Stadig flere jenter er opptatt av dette med fettprosent, og mange har skjønt at styrketrening er en effektiv metode for å øke muskelmassen og redusere fettprosenten på.

For noen kan imidlertid dette bli en ren besettelse, som ikke er sunn for verken kropp eller sinn.

Ja, for fett er faktisk langt viktigere (for helsa) enn du tror, og det er ikke bare å ha for mye av det som kan være farlig. Her er fem ting som ekspertene synes du bør vite om fettprosent, og som du kanskje ikke visste fra før.

LES OGSÅ: Når er du egentlig overvektig?

1. Ingen fasit på hvor mye fett du bør ha

– Det er litt vanskelig å si noe konkret om hva som er en normal fettprosent hos kvinner, da denne kan variere ut fra alder og treningsstatus, sier Ingirid Kjær, universitetslektor ved Universitetet i Agder og stipendiat ved Norges Idrettshøgskole, til KK.no.

Det eksisterer heller ikke internasjonalt anerkjente grenseverdier for hvilken fettprosent som er kategorisert som «normalvektig» og «fedme», men det vites hva som er gjennomsnittet.

– Gjennomsnittlig fettprosent for voksne norske kvinner og menn (mellom 18-65 år) er henholdsvis 31,2 prosent for kvinner og 21,8 prosent for menn, forteller hun og legger til:

– Det har vært diskutert hvilken øvre grense som gjelder for fettprosent, og som kategoriseres som overvektig/fedme, uten at det har blitt konkludert noe. Men de ulike foreslåtte grenseverdiene ligger mellom 20 og 25 prosent for menn og 30 og 37 prosent for kvinner.

2. Fett er svært viktig for kroppen

Noe av det fettet vi har i kroppen er såkalt «essensielt fett». Dette er det fettet som ligger lagret i hjertet, lever, nyrene, milten, lungene, innvollene, musklene, beinmargen og fettholdige deler av sentralnervesystemet. 

– Det essensielle fettet utgjør den fettprosenten som er et minimum for at kroppen vår skal ha en normal fysiologisk funksjon. Har ikke kroppen dette essensielle fettet, vil ikke kroppen fungere normalt, forklarer hun. 

For kvinner er andelen fett viktig for å kunne holde en hormonell og metabolsk balanse, slik som menstruasjonssyklusen.

– Noen forskere mener 22 prosent kroppsfett er den nedre grensen for fettprosent hos kvinner for å kunne opprettholde en normal menstruellsyklus, men denne nedre grensen er uklar og ofte svært individuell, påpeker Kjær.

LES OGSÅ: De vanligste slanketabbene våre

3. Kvinner trenger mer fett enn menn

Har du også tenkt at det virker som menn har så lett for å kvitte seg med fett og gjøre det om til muskler? Og mens typen din blir «hardere», så er du fortsatt like «myk» i kantene. 

– Ja, menn «tåler» en lavere fettprosent enn kvinner da de har en lavere andel av «essensielt fett», sammenliknet med kvinner, forklarer universitetslektoren. 

KJØNNSFORSKJELL: Kroppen vår er avhengig av en viss mengde fett for å fungere normalt, og kvinner trenger mer fett enn menn. Foto: Shutterstock / Bobby Scrivener
KJØNNSFORSKJELL: Kroppen vår er avhengig av en viss mengde fett for å fungere normalt, og kvinner trenger mer fett enn menn. Foto: Shutterstock / Bobby Scrivener Vis mer

Det essensielle fettet er den fettprosenten som er et minimum for at kroppen vår skal fungere normalt. For menn er denne på 3 prosent, mens for kvinner er denne 12 prosent, med andre ord har vi kvinner behov for mer fett i kroppen.

– Kvinners essensielle fettprosent består også av en såkalt «kjønnsspesifikk» fettprosent som mest sannsynlig eksisterer på bakgrunn av kvinners biologiske viktige funksjoner slik som reproduksjons- (graviditet) og hormonrelaterte funksjoner, legger hun til.

Det å slanke seg vil alltid utgjøre en utfordring for kroppen, og ifølge ernæringsfysiolog hos Thema Nutrition, Therese Fostervold Mathisen, er vi kvinner mer sårbare dersom dette går for langt. 

– Når jenter går stadig lavere i fettprosent, vil de etterhvert merke forstyrrelser i sin normale mens-syklus, og noen merker dette tidligere enn andre. Disse forstyrrelsene, som kan lede fram til fullt bortfall av menstruasjon, er et alvorlig symptom på hva som foregår av hormonelle endringer i kroppen, sier hun til KK.no.

– At benskjørhet kan ramme godt trente unge jenter er nok utenkelig for mange, men er en realitet når østrogenmengden faller i kroppen og energibalansen er for negativ, legger hun til. 

4. Høy fettprosent selv om du er tynn

Å være tynn eller normalvektig er ikke nødvendigvis synonymt med å være sunn. Du har kanskje hørt uttrykket å være «tynnfeit»? 

– De fleste vil tenke at en med fettprosent på over 30 prosent er svært overvektig, og at man enkelt kan se hvem som har lavere og hvem som har høyere fettprosent. Men saken er at man faktisk har målt fettprosent på 30 prosent hos catwalk modeller – og de er jo ofte uforsvarlig tynne, forklarer Mathisen. 

LES OGSÅ: Myte eller fakta? Vil DU få veldig store muskler av styrketrening?

LITE FETT, ELLER? Du må ikke være tjukk for å ha høy fettprosent. Mathisen forteller at man faktisk har målt fettprosent på 30 prosent hos catwalk modeller, som jo ofte er veldig tynne. Foto: Shutterstock / Catwalk Photos
LITE FETT, ELLER? Du må ikke være tjukk for å ha høy fettprosent. Mathisen forteller at man faktisk har målt fettprosent på 30 prosent hos catwalk modeller, som jo ofte er veldig tynne. Foto: Shutterstock / Catwalk Photos Vis mer

Årsaken til at de får en relativt høy fettprosent, er at de ikke har noe særlig muskler, og da er jo prosentandelen av muskulatur ganske lav og andelen fett noe høyere enn forventet.

– Man kan være «tynn» i den forstand at man har en «normal» kroppsmasseindeks, også kalt BMI eller KMI, og samtidig ha en fettprosent som er kategorisert som «usunn». Dette er noe man i forskningen kaller for «normalvektig fedme», forklarer Kjær. 

I denne situasjonen har man en «normal» BMI, men med en økt fettprosent på større enn 30 prosent for kvinner og større enn 20 prosent for menn, avhengig av alder. 

Disse personene vil ofte ha en økt risiko for metabolsk syndrom, metabolsk dysfunksjon, økt kardiovaskulær sykdom og dødelighet, legger hun til.

LES OGSÅ: Tidligere Victoria's Secret-engel blir kalt for feit på sosiale medier

5. Kan få mindre fett uten å gå ned i vekt

Å få en lavere fettprosent er ifølge Mathisen i grunn det samme som «god gammeldags» slanking, der du spiser mindre eller trener mer for å gå ned i vekt. Fakta er også at du kan få en lavere fettprosent selv om du ikke går ned i vekt.

– Om du har et stort fokus på også å utvikle muskler gjennom styrketreningen, kan det altså være at du klarer å øke muskelmasse og total vekt. Resultatet er at selv om fettmassen (i kilo) ikke er redusert, er fettprosenten redusert fordi muskelmassen har økt, forklarer hun.

En vektøkning av utelukkende muskelmasse kan gjøre at din fettprosent blir lavere, selv om selve fettmassen ikke er endret.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop