NED I VEKT: Har du noen kilo for mye og du ønsker å gjøre noe med det? Da kan disse fem rådene hjelpe deg. Foto: Shutterstock / Syda Productions
NED I VEKT: Har du noen kilo for mye og du ønsker å gjøre noe med det? Da kan disse fem rådene hjelpe deg. Foto: Shutterstock / Syda ProductionsVis mer

Slank

5 ting som hjelper deg ned i vekt

Og én ting som overhodet ikke hjelper!

Når sommer og bikinisesong nærmer seg, er det mange av oss som ønsker å legge inn et ekstra gir når det kommer til kropp og trening. For selv om man kanskje er flink innimellom, så blir det kanskje en del kos også?

Ernæringsfysiolog og personlig trener, Martine Dokken, forklarer hvordan du kan kvitte deg med ekstrakiloene, som så mange av oss strever med. 

- Den generelle oppskriften vil alltid være å passe på å være i kaloriunderskudd. Men ikke så mye at du ikke holder ut etter noen dager/uker. Tren heller litt for mye, enn å spise litt for lite, råder hun. 

LES OGSÅ: Orker du ikke tanken på frokost?

1. Hold deg mett

- For å stagge sulten, er det viktig å spise mat som metter. Dette gjør at søtsuget holder seg unna og du ikke føler at du «slanker deg». 

2. Protein og fiber

- Disse to er med å på å holde deg mett, og ikke minst holde magen og fordøyelsen i gang. Sørg for å ha mye proteiner og fiber i hvert eneste måltid!

3. Grønnsaker

- Et veldig smart triks er å spise masse grønnsaker, som opprettholder metthetsfølelsen og gir deg masse vitaminer og næringsstoffer. Gulrøtter, agurk, paprika, søtpotet, stangselleri, brokkoli og blomkål er fantastiske næringskilder. 

HYDRERT: Ja, du har hørt det før, men drikker du nok vann?
HYDRERT: Ja, du har hørt det før, men drikker du nok vann? Vis mer

4. Drikk mye vann

- Kjedelig, men sant. Det er så utrolig viktig å holde seg hydrert, spesielt når man ønsker å kvitte seg med noen kilo. Drikker du for lite kan du fort få lyst på søtsaker eller salt godteri. Et tips kan være å alltid ha en vannflaske med deg om du er på farten, eller en pen vannkaraffel på bordet hjemme.

5. Vær aktiv

- Gå turer og finn gjerne på aktive ting med venner i helgene. For noen hjelper også trening mot søtsug, i tillegg får du trukket fra noen ekstra kalorier i regnskapet.

Ernæringsfysiologen bak bloggen Sprudlendesunn.no, Linn Hansen, legger til at man bør kutte ned på visse matvarer.

- Redusér inntaket av raske karbohydrater til et minimum, spis så rent som mulig og få inn gode fettsyrer til alle måltider.

Reduser mengden lyst brød, vanlig pasta og sukker. Velg rene, naturlige produkter uten lang ingrediensliste og få inn gode fettsyrer fra olivenolje, meierismør, nøtter, avokado og lignende.

PERFEKT: En omelett med grønnsaker og friske urter, er et optimalt måltid for en som ønsker å holde vekten.  Foto: Bon Appetit
PERFEKT: En omelett med grønnsaker og friske urter, er et optimalt måltid for en som ønsker å holde vekten. Foto: Bon Appetit Vis mer

- Et eksempel på en frokost kan være eggerøre laget av tre egg stekt i en klatt smør og servert med paprika, agurk og tomater ved siden av. Savnes noe å legge eggerøren på, så velg frø-knekkebrød med minst mulig mel og mest mulig frø, tipser Hansen. 

Unngå dette

Mange som ønsker å gå ned noen kilo, blir fort flinke til å spise sunn mat. Men vil man kvitte seg med de aller siste ekstrakiloene, så kan det hjelpe å se litt nærmere på kaloriinnholdet.

- Husk at sunt ikke alltid er det samme som kalorifattig. Vær obs når du spiser nøtter, fet fisk, avokado, mørk sjokolade og lignende, sier Dokken. 

Ikke fordi du bør unngå matvarene, særlig fet fisk er det viktig å få i seg hver uke, men kanskje kan du redusere litt på mengden om du for eksempel vet at du spiser veldig mye nøtter.

En ting du imidlertid bør unngå, er «panikkslanking». 

- Ikke gå for hardt ut. Mange regner på uker og kilo, blir stressa og begynner på en juicekur eller lignende. Når tre uker er gått er du lei, sulten og går på en smell. Og på kort tid er du tilbake til start, advarer Martine Dokken. 

I stedet bør du tenke ut hva som faktisk fungerer for deg. 

- Det beste rådet jeg kan gi er å finne en «diett» som passer deg. Du bør spise den maten du liker best, og som gir deg mest energi selv om du er i kaloriunderskudd. Finn også den måltidsrytmen som fungerer for deg. Noen liker seks små måltider, andre fungerer bedre med fire litt større, sier hun. 

LES OGSÅ: Spiser du for lite fett?

Hvordan ser avføringen din ut?

Er man opptatt av å finne «bikiniformen», er det å få flatere mage, ofte et mål for mange. Da holder det ikke å bare spise kalorifattig, men også spise slik at du får en jevn fordøyelse.

- Det er viktig å gi de gode bakteriene i magen riktig næring så de kan være sterke og få gjort den viktige jobben sin. De trenger probiotiske matvarer som syrnede melkeprodukter (om man tåler melk), plantefiber fra alle slags grønnsaker og belgfrukter, og veldig gjerne fermenterte grønnsaker som hjemmelaget surkål.

- Det er også her viktig å redusere de raske karbohydratene som sukker og lyse meldorter da disse gir næring til de bakteriene vi ikke ønsker at skal ha overtaket. En harmoni i bakteriefloraen i magen gir fin avføring, sier Martine Dokken. 

Linn Hansen forteller at et perfekt måltid, som både holder deg slank og er fint for fordøyelsen, ikke trenger å være komplisert. 

- Kornblanding med ekstra kli med litt Biola over, er ikke veldig spennnede, men det fungerer som bare det, sier hun. 

- Pass ellers på å spise regelmessig, få i deg linfrø og mye vann og vær fysisk aktiv. Dette hjelper på det meste, sier Hansen. 

LES OGSÅ: Blir du ikke kvitt de siste kiloene?

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: