VITAMINBOMBE: Sitrusfrukter er stappfulle av C-vitaminer, som hjelper mot aldring.      Foto: ExQuisine - Fotolia
VITAMINBOMBE: Sitrusfrukter er stappfulle av C-vitaminer, som hjelper mot aldring. Foto: ExQuisine - FotoliaVis mer

Vitaminer

5 vitaminer som beskytter mot aldring

Bra for hud og helse.

Selv om reklamene forsøker å fortelle deg at nøkkelen til evig ungdom er i den nyeste kremen eller dét og dét fantastiske serumet, kan du også forhindre for tidlig aldring ved å få i deg de riktige vitaminene. 

Huffington Post har snakket med hudlege Patricia Farris om hvilke endringer du kan gjøre i kostholdet ditt for å forsinke aldringsprosessen. 

LES OGSÅ: Hvilke vitaminer trenger du egentlig? 

GOD KILDE: Grønnkål er en god kilde til vitamin A.
GOD KILDE: Grønnkål er en god kilde til vitamin A. Vis mer

1. Vitamin A 

Kjør på med søtpotet, grønnkål og gulrøtter for å få i deg antioksidantfordelene ved vitamin A. 

Ifølge Farris sinker det nedbrytningen av kollagen. Kollagen er viktig for at huden skal beholde sin ungdommelige glød og elastisitet. 

Vitamin er derfor både viktig å få i seg for å holde immunsystemet sterkt og huden og øynene dine sunne og friske, men det kan også påføres lokalt for å få utbytte av antialdringsegenskapene.

2. Vitamin C 

Vitamin C er essensielt for kollagenproduksjonen og for å holde beina og tennene dine sterke. I tillegg til å beskytte mot skadelig solstråling, kan det også reparere eksisterende skader som resulterer i linjer og rynker. 

LES OGSÅ: Ny egenskap oppdaget ved vitamin C 

- Vitamin C kan forandre måten huden din aldres på, sier Farris. 

Vitamin C finner du i blant annet sitrusfrukter og bær. 

LES OGSÅ: Vitamin C kan beskytte mot forkjølelse

(Artikkelen fortsetter under) 

DEILIG VITAMINBOMBE: Appelsin er en veldig god kilde til vitamin C.  Foto: Samfoto
DEILIG VITAMINBOMBE: Appelsin er en veldig god kilde til vitamin C. Foto: Samfoto Vis mer

3. Vitamin D 

Når det kommer til antialdring, ikke glem å holde fokus på å styrke beinbygningen. For kvinner er svakere beinstruktur en av de mer kraftfulle og merkbare effektene av å bli eldre. 

- En av tingene som får ansiktet ditt til å se slapt ut er tap av beinmasse. Vi fokuserte i åresvis på kollagen, men nå vet vi at du både mister fett, kollagen og bein når du blir eldre, sier hudlege Farris.

GIR DEG VITAMIN D: Eggeplommer er en kilde til vitamin D. En god grunn til å ikke droppe frokosteggene!
GIR DEG VITAMIN D: Eggeplommer er en kilde til vitamin D. En god grunn til å ikke droppe frokosteggene! Vis mer

Jo bedre beinhelse du har, jo bedre vil beinstrukturen din se ut og med det vil du se yngre ut. 

Fet fisk, enkelte meieriprodukter og eggeplomme er gode kilder til vitamin D. I tillegg får vi vitaminet fra daglig soleksponering. 

LES OGSÅ: D-vitamin er noe de færreste får i seg nok av

4. Vitamin E

Sammen med vitamin C er vitamin E flott for å holde cellene dine sunne og friske. Vitamin E bekjemper frie radikaler og er en av de kraftigste antioksidantene. 

Vitamin E kan finnes i mange forskjellige oljer, slik som solsikkeolje og soyaolje, i tillegg til i nøtter og frø og laks. 

LES OGSÅ: Maten som gjør at du slipper å ta kosttilskudd

5. Vitamin K

For å unngå blåmerker, som Farris sier er noe av det vanligste hun får klager på av pasienter over 50 år, bør du pøse på med vitamin K. Det hjelper kollagenet i huden din, holder huden din tykk, og reduserer både synligheten av blåmerker og blodårer. Enkelte påstår også at det reduserer mørke ringer. 

Gode kilder til vitamin K er grønne bladgrønnsaker - for eksempel brokkoli og spinat. 

LES OGSÅ: Derfor bør du spise vitamin K

GRØNT GODIS: Skal du ha i deg nok vitamin K, er brokkoli et godt valg.  Foto: canyonos - Fotolia
GRØNT GODIS: Skal du ha i deg nok vitamin K, er brokkoli et godt valg. Foto: canyonos - Fotolia Vis mer

 

Delta i konkurranse:

Saker spesielt utvalgt for deg:

Mest populære saker: