NED I VEKT: Ja, det er fullt mulig å gå ned i vekt relativt raskt og samtidig opprettholde en god helse. Foto: Shutterstock / Ai825
NED I VEKT: Ja, det er fullt mulig å gå ned i vekt relativt raskt og samtidig opprettholde en god helse. Foto: Shutterstock / Ai825Vis mer

Vektnedgang

6 enkle tips som sikrer deg en sunn vektnedgang

- Det er fullt mulig å gå ned 10 kilo innen jul, sier ekspert.

Dersom du har som mål å gå ned noen kilo denne høsten, finnes det nok av dietter man kan prøve ut, som for eksempel lavkarbo, steinalderdiett, L7-dietten eller 5:2 dietten. Kostholdseksperter anbefaler likevel et mer sunt og langsiktig kosthold og et vekttap på 0,5 til 1 kg per uke, dersom ønsket er å gå ned noen kilo og samtidig opprettholde en sunn helse.

I teorien er det fullt mulig å gå ned 10 kilo innen jul, men det viktigste er å ikke la vektnedgangen gå for fort. Hvis du tar deg tid til å legge om vanene og finne en ny livsstil, er det større sannsynlighet for å holde vekten nede også etter nyttår.

- Det er fullt mulig å gå ned 10 kilo på 10 uker, og dermed gå ned 10 kg innen jul. Å bruke tid på vektnedgangen vil bedre bevare muskelmassen som står for mye av forbrenningen, og som gjør det lettere å holde vekten på sikt, sier Karoline Steenbuch Lied, fagansvarlig kosthold og ernæring i Grete Roede AS. 

Lied anbefaler å skrive ned alle matvarene du spiser, for å bli bevisst på hvilke valg som er smarte, og hvilke matvarer som bør begrenses.

- Dette er viktig lærdom når man skal ned i vekt. Du blir rett og slett i bedre stand til å ta både lettere og smartere valg, sier hun.

LES OGSÅ: Så mye er 2000 kalorier - ditt dagsbehov for mat

Ned i vekt på en sunn måte

Et godt og riktig kosthold er alfa og omega når det gjelder vektnedgang. Maria Arlen Larsen er lege og forsker på ernæring, fedme og fettforbrenning, og har laget en oversikt over sine beste tips til en sunn vektnedgang:

  • Reduser sukkerinntaket, og reduser eller kutt ut all «drikkbar» energi. Særlig juice, brus, saft, iste og iskaffe. 
  • Få oversikt over småspisingen og spisemønsteret ditt; ta grep der utfordringen sitter. 
  • Spis regelmessige måltider, tre hovedmåltid og to små mellommåltid. Dette holder blodsukkeret stabilt, og gjør det enklere å unngå overspising eller annen uplanlagt spising.
  • Spis sunn, god og næringsrik mat som du liker. Om det er noen matprodukter du ikke er vant med, bruk tid på å finne varianter som du liker.
  • Spis mye grønnsaker, og suppler med litt frukt og rene fisk- og kjøttprodukter. En fin regel er å fylle halve tallerkenen med grønnsaker, en fjerdedel med poteter og andre varer med komplekse karbohydrater (eks. fullkornspasta, byggryn eller brun ris), og resten med ren fisk/kjøtt.
  • Bytt til magrere meieriprodukter med lite sukker. Noen eksempler er yoghurt naturell, mager kesam og ost med mindre fett.
     

Det viktigste for å få til en slik vektreduksjon er først og fremst å sette seg et mål, samt delmål, og innta færre kalorier enn du forbrenner. 

LES OGSÅ: 4 tips som sikrer at du ikke går opp i vekt etter slankekuren

MELLOMMÅLTID: Spis regelmessige måltider, 3 hovedmåltid og 2 små mellommåltid. Foto: Shutterstock / Daisy Daisy
MELLOMMÅLTID: Spis regelmessige måltider, 3 hovedmåltid og 2 små mellommåltid. Foto: Shutterstock / Daisy Daisy Vis mer

Unngå jojo-slanking

Arlen Larsen anbefaler deg å ikke bevege deg for langt unna dine vanlige rutiner.

- Den beste måten å gå ned i vekt, er å ha et kosthold som er sunt og metter godt, og være nok i fysisk aktivitet. Det skal ikke være alt for ulikt den dagligdagse rutinen du har til vanlig. Om man gjør noe som absolutt ikke ligner det hverdagslige livet man lever, vil det være vanskelig å få det til å bli gode vaner som varer, sier hun.

For mange er slike slankekurer midlertidige, og resultatet blir at du går raskt opp i vekt igjen, såkalt jojo-slanking.

Hun sier at det er vanskelig å prøve å gå ned i vekt uten å finne den indre motivasjonen først. 

- Finn din indre motivasjon for å endre livsstil, og sett deg overkommelige mål på veien mot ditt endelige mål. Husk å få nok søvn, og finn måter å redusere stressnivået på, dersom du sliter med det i hverdagen, sier hun.

Lied anbefaler også å spise hver 3.-4. time, og innarbeide gode søvn- og aktivitetsvaner.

- Jeg vil også si at man ikke bør kalle det for en «slankekur». En kur har alltid en slutt. Det skal være en livsstilsendring. Endring av vaner for alltid. Det er dette som gjør at man holder kiloene unna for alltid, sier hun. 

LES OGSÅ: Treningen for deg som vil raskere ned i vekt

Til info så er Aller Media deleier i Grete Roede AS.

Saker spesielt utvalgt for deg:

Mest populære saker: