TELEFONSKREKK: Mange kvier seg for å snakke i telefonen, spesielt når et fremmed nummer ringer. FOTO: NTB Scanpix
TELEFONSKREKK: Mange kvier seg for å snakke i telefonen, spesielt når et fremmed nummer ringer. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Telefonskrekk:

7 gode råd for deg som sliter med telefonskrekk

- Mange synes det er lettere å snakke ansikt til ansikt med andre enn per telefon, sier psykologspesialist

Kvier du deg alltid når du skal ta en telefonsamtale? Da er du ikke alene. Noen opplever angst rundt det å ringe andre, og det kan det være flere grunner til.

Asle Hoffart, som er forsker ved Modum Bad og professor II ved Institutt for psykologi ved Universitetet i Oslo, forklarer at telefonskrekk ofte har med den spesielle samtalesituasjonen å gjøre.

- Blant annet får du veldig få tegn om den andres stemning og innstilling overfor deg, faktisk bare stemmen. Følgelig blir situasjonen mer uavklart og du kan bli mer usikker på hvor du har den andre, er han/hun vennlig eller uvennlig innstilt? Vil han/hun ha noe med meg å gjøre, sier Hoffart til KK.

Han forklarer at særlig folk med sosial angst vil synes dette er utfordrende. I tillegg blir pauser mer påtrengende enn i en vanlig samtale, og en kan føle ansvar for at samtalen skal forløpe - og kanskje bli usikker på om en klarer dette.

- Telefonkontakt tilsier at en skal være effektiv i å få fram det en ønsker å si, og dette kan en bli usikker på, sier Hoffart.

LES OGSÅ: Mange blir helt friske fra sosial angst

SOSIAL ANGST: Det kan være spesielt vanskelig for personer med sosial angst å ta samtaler over telefonen. FOTO: NTB Scanpix
SOSIAL ANGST: Det kan være spesielt vanskelig for personer med sosial angst å ta samtaler over telefonen. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Kan skyldes tidligere ubehagelige opplevelser

Psykologspesialist Ingrid Sønstebø forklarer også at telefonskrekk kan ha ulike årsaker. En av dem kan være dårlige opplevelser med telefonsamtaler.

- Mange av oss har hatt ubehagelige telefonsamtaler. Et dødsbudskap, beskjed om alvorlig sykdom hos en vi er glade i eller at en kjæreste har gjort det slutt per telefon, sier Sønstebø til KK.

Da Sønstebø selv var ung, ble hun rådet til å alltid ringe arbeidsgiver når hun skulle søke jobb, for å vise interesse og stille gode spørsmål.

- Jeg fikk høre at det var avgjørende at jeg gjorde et godt inntrykk. Sjelden hadde jeg vel så dårlige samtaler som da! Jeg sluttet å ringe når jeg søkte jobb, for å si det sånn, sier psykologspesialisten.

At hun var nervøs og ringte en travel arbeidsgiver, ga dårlige erfaringer.

LES OGSÅ: Denne terapien virker bedre mot angst enn vanlig behandling

Usikkerhet og sosial engstelse

For mange av oss handler telefonskrekken om usikkerhet, og engstelse for hvordan vi blir oppfattet av andre. Sønstebø forklarer at de aller, aller fleste av oss har en viss sosial engstelse - en sjenanse, en redsel for å dumme oss ut, eller en redsel for å si noe feil.

- Mange syns det er lettere å snakke ansikt til ansikt med andre enn per telefon. Kanskje har det sammenheng med at kroppsspråket og ansiktsuttrykk faller bort når man snakker i telefonen. Man kan bli veldig fokusert på det man skal si og hvordan man skal si det, så alt blir helt riktig.

I en telefonsamtale kan vi heller ikke se kroppsspråket til mottakeren. Vi kan ikke se hvordan de reagerer på det vi sier, og det kan gi usikkerhet.

- Vi er redde for å bli bedømt negativt av andre.

REDD FOR AVVISNING: Personer med telefonskrekk kan føle på redsel for å bli avvist. FOTO: NTB Scanpix
REDD FOR AVVISNING: Personer med telefonskrekk kan føle på redsel for å bli avvist. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

- Redd for å være til bry

Det er også forskjell på hvilke type samtaler personer med telefonskrekk opplever som skremmende. Noen kan for eksempel takle telefonsamtaler på jobb greit, men streve med personlige samtaler.

- Det kan ha sammenheng med svak selvfølelse, å tenke at man er uinteressant og at andre ikke ønsker å prate med en. Noen er redde for å være til bry. De er redde de ringer på et dårlig tidspunkt. Dessuten er vi engstelige for avvisning, sier Sønstebø.

Noen er redde for utgående samtaler og ikke inngående. Mange kan ringe personer de er trygge på, men ikke offentlige etater. Det kan handle om autoritetsfrykt eller det å ringe en ukjent, forklarer psykologspesialisten.

- Mange gruer seg veldig hvis de skal ringe til noen i utlandet. De er engstelige for å snakke engelsk, for eksempel. For å ikke gjøre det godt nok.

Et økende fenomen

Sønstebø tror engstelse for å snakke i telefon er et økende fenomen.

- Vi har høyere terskel for å ringe nå, fordi vi oftere bruker sosiale medier, e-post og så videre til å meddele oss. Vi er ikke like vant til å ringe som før.

Men som annen type angst, er det nettopp unngåelse av det vi er redde for, som kan øke angsten.

- Jo mer tid det går før man kaster seg ut i det – jo mer kan man gruble. Hvordan vil det gå, vil jeg dumme meg ut? Tenk om stemmen svikter? Tenk om den jeg ringer vil syns jeg høres dum ut? Katastrofetankene får tid til å vokse.

LES OGSÅ: Sosiale medier kan påvirke vår mentale helse i stor grad

7 råd for å takle telefonskrekken

Sønstebø har listet opp 7 råd som kan hjelpe deg som sliter med telefonskrekk. Hun minner om at noen med telefonskrekk har sosial angst, og at slike råd kanskje ikke er tilstrekkelige.

- Da strever man på flere områder, opplever kanskje at angsten hemmer en betydelig i hverdagen, og kan ha nytte av profesjonell hjelp, sier Sønstebø. Dersom du sliter med sosial angst, foreslår hun at du kan starte med NHIs selvhjelpsprogram, som du finner her.

Og:

- Ikke mist motet hvis noen av rådene ikke passer for deg, da er det ikke noe galt med deg – du trenger bare bedre råd eller mer trening med telefonsamtaler, understreker Sønstebø.

7 råd til deg som har telefonskrekk:

  • Det eneste som virker er for de fleste å få det gjort og ikke utsette. Hopp i det - utsettelse øker bare angsten. Husk at det verste er ofte å grue seg
  • Kanskje kan du skamme deg litt for at du ikke ringer? Følelsen av skam er rene giften for selvfølelsen. Aksepter at dette føles vanskelig, uten å fordømme følelsen og tankene som følger med. Vær god med deg selv!
  • Det vi er redde for, er ofte det vi ikke kan kontrollere. For noen øker følelsen av kontroll ved å installere en nummeropplysningsapp på telefonen slik at du ser hvem som ringer når det ringes fra et ukjent nummer
  • Hvis du er redd for å ringe noen når det ikke passer og bli bryskt avbrutt eller bry andre, kan du gjøre det til en vane at du presenterer deg og raskt spør om det passer å prate nå. Da vil du også oppleves som høflig
  • For de som er redde for å få jernteppe og glemme det de skal si, kan det hjelpe å skrive ned budskapet, enten som stikkord eller i hele setninger. Men ikke bruk lang tid på dette, da blir det utsettelse og kan virke mot sin hensikt
  • For noen kan det hjelpe å utføre et eksperiment. Finn først ut hva du frykter skal skje når du snakker i telefonen. At du skal bli stum og ikke få frem et ord, f eks. Skriv ned i hvilken grad du tror det vil skje. For eksempel: Jeg tror jeg får sagt to ord, sikkert ikke mer. Ring - sjekk om det skjer! Etterpå kan du evaluere dine egne katastrofetanker: Var de reelle? Eller gikk det verre eller bedre enn det du hadde trodd?
  • Finn din løsning, ikke skam deg – dette er vanlig! Husk at trening gjør mester. Start gjerne med å ringe noen du føler deg ganske trygg på, tren deg på å snakke i telefon, rett og slett. Ta den vanskelige samtalen etter å ha ringt noen greiere først.

Kilde: Psykologspesialist Ingrid Sønstebø

Delta i konkurranse:

Saker spesielt utvalgt for deg:

Flere populære saker: