Sovestilling:

7 mulige helsefordeler ved å sove på ryggen

Helsemagasinet Healthline lister opp 7 helsefordeler ved å sove på ryggen - men er de norske ekspertene enige?

SOVESTILLING: Når du sover på ryggen kan du både lindre ryggsmerter og unngå linjer og hevelser i ansiktet. FOTO: NTB
SOVESTILLING: Når du sover på ryggen kan du både lindre ryggsmerter og unngå linjer og hevelser i ansiktet. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Man skulle kanskje ikke tro det - men sovestilling kan faktisk påvirke både helse og velvære.

KK har tidligere skrevet at å ligge i fosterstilling kan lindre mensensmerter. Dessuten anbefales det å ikke sove på magen hvis du sliter med vond rygg, fordi det da kan oppstå en svai i korsryggen som kan medføre smerter og stivhet.

Mange nordmenn sliter med søvnproblemer. Hvis du er én av dem, er det lurt å sove i den stillingen som gjør at du sover best.

Men, dersom du er interessert i å prøve ut en ny sovestilling som kan være bra for helse og velvære, kan det hende du har nytte av å lese denne artikkelen!

Helsemagasinet Healthline listet nylig opp flere helsefordeler ved å sove på ryggen. Vi har gått gjennom listen og hørt med ekspertene - er de enige?

Her er 7 mulige helsefordeler ved å sove på ryggen:

1. Kan forbedre pusten

Diafragma - mellomgulvet - er muskelen som er ansvarlig for å puste. Hvis du sover på magen eller på siden, kan diafragma få press på seg og dermed gjøre pusten mer overfladisk, skriver Healthline.

Når du sover på ryggen kan det være lettere å oppnå dyp, diafragmatisk pust - også kjent som å «puste med magen».

En studie fra 2018 viser at sakte, dyp pust resulterer i økt produksjon av melatonin - søvnhormonet. Flere studier viser at det å våkne med dyp, diafragmatisk pust kan gi deg:

  • Redusert stress.
  • Bedre humør.
  • Bedre konsentrasjon.

Ernæringsfysiolog og yogalærer Gunn Helene Arsky bekrefter at et fritt diafragma lettere kan jobbe, men hun kan ikke si at den ene måten å ligge på er bedre enn andre, med belegg i vitenskapen.

- Jeg heller til at det viktigste er å få sovet godt, dypt nok og lenge nok - ikke at man skal etterstrebe å sove på en spesiell måte, forteller hun til KK.

Det er derimot mange pusteøvelser man kan gjøre før man skal sove, legger hun til.

Her er en pusteøvelse som Arsky liker:

  • Ligg på høyre side, og steng høyre nesebor med høyre tommel.
  • Pust inn og ut gjennom venstre nesebor (yin-siden, den beroligende). Du kan se for deg at pusten kjøler og beroliger kroppen.
  • Pust slik i 3-5 minutter før du går over til den vanlige pusten din igjen.
REDUSER SMERTER: Personer som sliter med vond rygg og nakke, kan ha fordel av å sove på ryggen. FOTO: NTB
REDUSER SMERTER: Personer som sliter med vond rygg og nakke, kan ha fordel av å sove på ryggen. FOTO: NTB Vis mer

2. Kan redusere uren hud

Putetrekk absorberer talg og produktrester fra huden og håret. Dette kan lett overføres til ansiktet mens du sover, og kan føre til urenheter, rødhet og irritasjon, skriver Healthline.

Men stemmer det? Vi hører med hudlegen:

- Jeg må si at jeg tviler på at fett og irritasjoner fra hodeputen vil ha noe særlig å si med tanke på risiko for utvikling av akne eller eksem i ansiktet, sier Dag Sollesnes Holsen, som er seksjonsoverlege ved hudavdelingen på Haukeland Universitetssykehus.

Han legger til at pasienter med kviseproblemer kan oppleve forverrelser om de eksponeres for fett fra omgivelsene, i form av for eksempel matos eller motoroljer.

- Dersom man vasker sengetøyet regelmessig, tror jeg imidlertid ikke at det vil være nok fettstoffer tilstede i hodeputen til at dette blir et praktisk problem, sier han, og fortsetter:

- Man kan i teorien også tenke seg at rester fra hårspray, hårgel og lignende kan feste seg i sengetøyet og bidra til irritasjon av huden hos svært ømfintlige personer. Men har aldri vært borte i dette i praksis, og det er ikke noe vi tar høyde for i pasientbehandlingen eller lærer våre studenter.

3. Kan forebygge linjer

Å sove med ansiktet ned i puta kan klemme og irritere huden din, noe som kan resultere i linjer og rynker, skriver Healthline.

Sollesnes Holsen sier imidlertid at dette ikke stemmer:

- Påstanden om at man kan få flere rynker i ansiktet ved å sove med ansiktet ned i puten er gal. Utvikling av rynker i ansiktet har med hudaldring å gjøre, og da dreier det seg om langsiktige prosesser som ikke påvirkes av sovestilling.

4. Unngå hovenhet om morgenen

Når du ligger med ansiktet ned i puten, samler det seg væske i det området. Væskeansamlinger kan forårsake hevelser, for eksempel rundt øynene og i ansiktet.

Når du ligger på ryggen kan du motvirke denne væskeansamlingen og dermed redusere hevelser i ansiktet når du våkner om morgenen, skriver Healhtline.

Sollesnes Holsen forteller at det godt kan tenkes at raskt forbigående hevelser i ansiktet om morgenen kan være påvirket av sovestillingen.

- Dersom man sover med ansiktet ned i puten og i samme stilling over noe tid, kan trolig lymfedrenasjen fra deler av ansiktet påvirkes slik at det blir en liten opphopning av væske i huden og dermed synlig hevelse. Dette vil imidlertid normaliseres etter kort tid når man har kommet seg opp og i sving, sier han.

Sørg for å heve hodet litt for å hjelpe deg med å kontrollere hvor væsken går, skriver Healthline - dette kan hjelpe deg med å unngå poser og hevelser, slik at du kan våkne og se så uthvilt ut som du føler deg.

REDUSERE HEVELSE: Når du ligger på ryggen kan du motvirke væskeansamling i ansiktet, og dermed redusere hevelser når du våkner om morgenen. FOTO: NTB
REDUSERE HEVELSE: Når du ligger på ryggen kan du motvirke væskeansamling i ansiktet, og dermed redusere hevelser når du våkner om morgenen. FOTO: NTB Vis mer

5. Du kan unngå at slim samler seg i bihulene

Å sove med hodet hevet over hjertet bidrar til å lindre tetthet og forhindre tilstopping av nesegangene. Når hodet er nede, samler det seg slim i bihulene, skriver Healthline.

Morten Engstrøm, som er forsker ved institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap, påpeker imidlertid at når voksne sover på ryggen, får tyngdekraften godt tak i tunga og drar den ned/bakover:

- Det disponerer for hindret respirasjon/pustestopp (OSA), uttaler han til KK.

Dette gjelder imidlertid ikke for spedbarn, som ikke skal sove på magen på grunn av økt risiko for krybbedød. Spedbarn kan sove på ryggen, understreker han.

6. Kan forebygge ryggsmerter og spenningshodepine

Når du sover på ryggen unngår du press på både ryggen, nakken og hodet. Det kan hjelpe mot ryggsmerter og spenningshodepine, skriver Healthline.

Hvis du sliter med smerter i rygg og nakke og foretrekker å sove på ryggen, kan en pute under korsryggen være lurt, har KK tidligere skrevet. Og, som nevnt, unngå å sove på magen:

- Dette fordi svaien i korsryggen øker og det vil ofte kunne medføre økte smerter og stivhet. Når vi ligger på magen vrir vi dessuten hodet til den ene siden, noe som ofte gjør vondt verre for de med smerter og stivhet fra øvre rygg og nakke, har Kjetil Lillevik ved Ryggklinikken i Bergen tidligere sagt til KK.

7. Du våkner med sola

Når du sover med ansiktet opp, vil du lettere legge merke til forandringer i lyset. Slik er det lettere å «våkne med sola» og få dagslys med én gang du åpner øynene.

Det å få nok lys på øynene kort tid etter oppvåkning, ved å stå opp i stedet for å ligge og slumre i mørket til langt utover dagen, kan også lette innsovning om kvelden.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer