MANGE FORDELER: Om du vurderer å kaste deg på løpebølgen, er det bare å lese gjennom denne listen over fordeler og helsegevinster for å overbevise deg selv.  Foto: Subbotina Anna - Fotolia
MANGE FORDELER: Om du vurderer å kaste deg på løpebølgen, er det bare å lese gjennom denne listen over fordeler og helsegevinster for å overbevise deg selv. Foto: Subbotina Anna - Fotolia Vis mer

Jogge

7 ting som skjer når du løper

Har en overlegen effekt på kroppen!

KK.NO: At trening har positiv effekt på både kropp og sinn, er det liten tvil om. 

Når det kommer til løping, er det mange fordeler du bør bite deg merke i - særlig hvis du sliter med å finne motivasjon til å snøre på skoene. 

Prevention.com har laget en liste på 10 fordeler ved løping, og vi har fått Hanne Lyngstad, som tidligere har vært toppidrettsutøver innen løping og nå jobber som såkalt tech rep og løpeekspert for Adidas, til å kommentere hvert av poengene til nettsiden. 

1. Bedre humør

Det skal ikke mer til enn en halvtimes joggetur for å gi humøret et løft og senke stressnivået. 

En god økt på morgenen kan gjøre at du føler deg fornøyd, oppstemt og lystig hele dagen igjennom. Gleden som følger etter en treningsøkt kan nemlig vare i hele 12 timer. Dette viser en studie gjort ved Universitetet i Vermont.

Her ble det grunnleggende humøret hos 48 testpersoner undersøkt. Halvparten av gruppa gjennomførte en tjueminutters kondisjonsøkt. Hos denne gruppa kunne forskerne se at den glade effekten av treningen holdt seg i hele 12 timer etterpå, skriver Health.com.

– Det kan jo også henge sammen med mindre dårlig samvittighet, sier Lyngstad. 

LES OGSÅ: Smådeppa? Dette gjør deg glad igjen

2. Du lever lenger

Bare fem til ti minutter med jogging hver dag skal redusere risikoen for dødsfall med 30 prosent. 60 minutter i uka gir deg i snitt tre ekstra leveår.

– Bedre helse kan jo forlenge livet, sier Lyngstad. 

Forskere ved det nasjonale instituttet for helseforskning i Taiwan har studert 416.000 mennesker gjennom en tidsperiode på 13 år, og resultatene viste at selv moderat fysisk aktivitet, som det å gå raskt, har stor effekt og altså kan forlenge livet, har KK.no skrevet tidligere.

Folkehelseinstituttets anbefalte dose med fysisk aktivitet for et voksent menneske er 30 minutter per dag, mens barn bør holde seg aktive 60 minutter per dag.

LES OGSÅ: Rock deg til smal midje på 30 minutter

TA SATS: Det er bare å knyte på seg skoene og ta deg en løpetur. Det kan gi deg bedre humør, bedre nattesøvn og bedre helse.  Foto: Kaspars Grinvalds - Fotolia
TA SATS: Det er bare å knyte på seg skoene og ta deg en løpetur. Det kan gi deg bedre humør, bedre nattesøvn og bedre helse. Foto: Kaspars Grinvalds - Fotolia Vis mer

3. Bedre søvn

Løp 30 minutter om dagen i tre uker og du vil sove bedre om natta, lover nettsiden. 

Tidligere forskning har vist at regelmessig trening kan være med på å øke søvnkvalitet og mengde, særlig hos personer som lider av insomnia, eller andre alvorlige søvnproblemer.

I en studie KK.no tidligere har omtalt, fant forskere ut at regelmessig trening kan være med på å tømme kroppen for energi, bryte ned muskelvev og øke kroppstemperaturen.

Disse funksjonene gjør kroppen din bedre rustet til søvn - hvor kroppen får tilbake energi, muskelvev blir gjenoppbygd og kroppstemperaturen synker.

– En moderat mengde løping gir deg god nattesøvn. Trener du veldig hardt, kan det gi urolig søvn, presiserer Lyngstad.

LES OGSÅ: Sju tips som gir deg bedre søvn

4. Bedre hukommelse

Å jogge i 30 minutter om dagen fire dager i uka beskytter området i hjernen som er ansvarlig for hukommelsen og gir dessuten konsentrasjonen din et boost.

– Er man i god fysisk form, har man også lettere for å konsentrere seg bedre, sier Lyngstad. 

Det finnes flere forskningsstudier som kan bevise dette, og den positive effekten kan måles helt umiddelbart. En studie fra Irland viste at unge menn klarte hukommelsestester bedre hvis de rett før hadde drevet med aerob trening (altså trening med lav/moderat intensitet, som vi kan holde på med over lengre tid). Etter treningsøkten hadde de også høyere verdier av et protein som kalles hjerneavledet nevrotropisk faktor (BDNF). Dette stoffet stimulerer dannelsen av nye nerveceller i hjernen, også i de delene som bearbeider hukommelse. Les mer om denne studien hos ScienceDirect.

En annen studie fant at aerob trening stimulerer hippocampusen, området i hjernen som blant annet påvirker hukommelsen og orienteringssansen vår. Dermed er det svært viktig at eldre mennesker er aktive og trener, for det kan forsinke utvikling av demens, som rammer nettopp hippocampusen hardt. Les mer om den hos Scientific American.

LES OGSÅ: Lyst til å begynne å jogge?

5. Mulig vekttap

Om du er ute etter å gå ned i vekt, kan også løping være en god løsning. Om du jogger i 30 minutter om dagen fem dager i uka i ett år, kan du gå ned rundt 12 kilo.

– Løping er en effektiv måte å gå ned i vekt på så sant treningen kombineres med et velbalansert kosthold og livsstil, sier Lyngstad.

Cathrine Resvoll Holm, personlig trener og kostholdsveileder på treningforglede.no, her tidligere fortalt KK.no at det å trene kondisjon en god måte å gå ned i vekt på fordi du bruker masse energi når du trener.  

- Når du trener utholdenhet, bruker du store deler av kroppen din samtidig. Dette krever mye energi, noe som gjør at forbrenningen din øker. Du får også økt etterforbrenning etter du har trent en kondisjonsøkt, og det spesielt etter høyintensive økter.

- En annen ting som er bra med kondisjonstrening, er at det er lett å gjennomføre for de aller fleste. Man kan trene hvor og når som helst, og det krever mindre opplæring enn det for eksempel styrketrening gjør, sier hun. 

LES OGSÅ: 12 grunner til at kvinner bør jogge

BEDRE HELSE: Folk som løper jevnlig reduserer risikoen for en rekke sykdommer.  Foto: michaeljung - Fotolia
BEDRE HELSE: Folk som løper jevnlig reduserer risikoen for en rekke sykdommer. Foto: michaeljung - Fotolia Vis mer

6. Økt forbrenning

En fast løperutine bedrer lungekapasiteten og øker blodomløpet, noe som gir deg bedre forbrenning.

Intervalltrening med høy intensitet, for eksempel løping, er en effektiv og intens treningsform som gir forbrenningen en skikkelig kickstart. Dessuten fortsetter kroppen å forbrenne kalorier lenge etter at treningsøkten er ferdig, skriver Health.com. Og det kan vi like.

Lyngstad understreker at det er viktig å kombinere et høyt aktivitetsnivå med en sunn og god livsstil for at du skal merke en økt forbrenning. 

LES OGSÅ: Slik forbrenner du dobbelt på mølla

7. Sterkere bein

Når du løper, utsetter du beina dine for støt, noe som trigger gjenoppbyggingen av beinmassen. Dette forklarer hvorfor eldre løpere har høyere beintetthet enn ikke-løpere på samme alder, skriver Prevention.com.

Etter at du har fylt 20 stopper knoklene å vokse. Derfor er det viktig å bygge opp en sunn og sterk benmasse før den tid. Vil du unngå benskjørhet er det viktig å holde seg i bevegelse. Løpetrening belaster knoklene og hjelper dem å forbli sterke. Du skal med andre ord bruke knoklene for å passe på dem.

– Å bruke kroppen som belastning er alltid gunstig for å styrke beinmuskulatur. Kroppen som belastning er også gunstig for å styrke beinbygningen, sier Lyngstad. 

LES OGSÅ: Overdreven trening kan skade hjertet

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: