KK-MILA: Skal du løpe KK-mila? Her får du Christian Torp, som er KKs treningsekspert, sine beste tips til hvordan du kan preppe deg til løpet - og festen! FOTO: Astrid Waller
KK-MILA: Skal du løpe KK-mila? Her får du Christian Torp, som er KKs treningsekspert, sine beste tips til hvordan du kan preppe deg til løpet - og festen! FOTO: Astrid Waller Vis mer

KK-mila:

7 tips for et vellykket løp!

På lørdag braker KK-mila løs. Selv om det skal være mest kos og hygge, så er det gøy med et resultat du kan være stolt av også. Her er noen råd til en løpe-lørdag du aldri vil glemme.

1. DAGENE FØR:

Mulig dette rådet kommer for sent, men husk å ta hensyn til at du skal løpe enten 5 eller 10 kilometer på lørdag. Det er aller best for kroppen din om du klarer å sove godt og fylle deg passe opp med lette karbohydrater i dagene før løpet. Mange føler seg stressa før et løp, så det kan også være lurt å ta seg en liten løpetur på fredag, for å kjenne litt på formen.

2. MENYEN LØRDAG:

Start dagen med noe som gir mye energi uten at det veier for tungt i magen. Havregrøt er en sikker vinner, og du kan toppe den med bær, banan, kanel og honning. Ca. en time før løpet er det lurt å ta en banan eller smoothie, slik at du har et godt energilager når startskuddet går. Etter løpet er det lov til å kose seg med hva man vil!

3. VARM OPP:

Det vil være felles oppvarming på Bislett Stadion fra kl 14.30-14.45 på lørdag, men du kan også varme opp på egenhånd. Poenget er uansett å forberede muskler, sener og ledd for økta som kommer, og det gjør du med å få pulsen litt opp før løpet starter.

4. FØLG PLANEN:

Enten du skal løpe en hel eller en halv KK-mil på lørdag, gjelder det å følge strategien du har tenkt på forhånd. Har du ikke en plan, så har jeg tre gode råd:

  • Ikke gå for tungt ut
  • Ikke la deg lure når hjernen signaliserer at den er sliten (du har alltid mer å gå på).
  • Tenk positivt.

5. KOS DEG:

Ja, det er gøy å få til et godt løp, kanskje til og med å sette en personlig rekord, men det aller viktigste under hele KK-mila er at du skal kose deg og ha det bra. Det kalles tross alt en løpefest! Blir du med på hele opplegget, vil du få en mye større opplevelse enn kun et løp, og husk også hvor viktig det sosiale er – ikke minst når løpebragden skal feires etterpå.

KK-MILA: På lørdag blir det fest på Bislett Stadion når KK-mila sparkes i gang!
KK-MILA: På lørdag blir det fest på Bislett Stadion når KK-mila sparkes i gang! Vis mer

6. HVIS DU BLIR FOR SLITEN:

For det første – det er lov å bryte. Men, for din egen skyld bør du prøve noen runder med alternativer før du gir opp. Disponer kreftene gjennom hele løpet, ved at du kjører et jevnt og rolig tempo hele veien, gjerne med små gå-pauser. Fyll på med vann eller energidrikk underveis (men ikke for mye), da får du også tankene over på noe annet en stakket stund.

Husk at kroppen tåler mye mer enn hjernen signaliserer, så selv om du føler deg veldig sliten kan du ha mer å gå på. Tenk positive og motiverende tanker som «Jeg klarer det, jeg klarer det», «Jeg er en mester i å holde jevnt tempo» eller «Hold ut nå, så venter en skikkelig premie etter løpet».

7. PREMIER DEG SELV:

Når løpet er over, har du lov til å være superfornøyd med deg selv! Virkelig! Gi deg gjerne en premie i form av noe du har ønsket deg, men det viktigste på lørdag er en sosial feiring. KK-mila er også en fest, og en kveld du ikke trenger noen annen unnskyldning for å kose deg. Vær med på premieutdelingen, og få med deg underholdningen på Bislett fram til kl. 18. Etter det fortjener du og løpevenninnene en tur ut – eller hva som skulle stå på ønskelisten.

HA EN STRÅLENDE OPPLEVELSE PÅ LØRDAG!

Til info: Torp&Co Klinikken leverer helsetjenester til Aller Media.

Du trenger ikke løpe lenge for å få knalleffekt. Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: