Vi har vel alle syndet litt her? Du tar gjerne en vare fra butikkhyllen, ombestemmer deg og legger den fra deg et annet sted i butikken. Du lar barnet ditt spise litt sjokolade før du har betalt for den, for å unngå å høre på masing. Eller du setter fra deg handlekurven på parkeringsplassen fordi du ikke orker å gå inn igjen med den...
De fleste av oss besøker en matbutikk flere ganger i uken, og stort sett tenker vi ikke så mye over hvordan vi oppfører oss. Vi handler, betaler og går hjem.
Men ubevisst gjør du kanskje flere handlinger som er uhøflige og som i verste fall kan føre til skader og unødvendig matsvinn.
Føler du deg skyldig?
Under deler to butikkansatte hvilke uvaner de skulle ønske at du sluttet med, og jeg er ganske sikker på at du også er skyldig i noen av disse punktene!

Derfor bør du aldri handle på tom mage

Handler om normal folkeskikk
- Vi er her for å hjelpe kunden og selge varer. Selv om det finnes like mange tolkninger av skikk og bruk som det antageligvis finnes folk, så må man vel kunne enes om en viss kjerne.
Det sier en kjøpmann i MENY til KK.
Han ønsker ikke å stå frem med navn, men har jobbet i MENY i 17 år, og opplever at kundene oppfører seg høflig og ordentlig i 99 prosent av tilfellene.
- Da blir det ekstra tydelig når de 1 prosent andre tilfellene inntreffer, sier han.

Er det dyrere å leve sunt i Norge? Dette mener ekspertene
7 uvaner du bør slutte med
Kjøpmannen i MENY kommer med følgende eksempler som han skulle ønske at kundene sluttet med:
1. Ufin fremferd overfor de ansatte
- Dette er jo ganske alvorlig, og faktisk en av de vanskeligste HMS-problemstillingene i bransjen i dag, sier han.
Verbal vold, trakassering og seksuell tilnærming er helt uakseptabelt.
- Vi som ledere har nulltoleranse for slik atferd, og oppfører du deg dårlig må du tåle å bli bortvist, sier han.
2. Legge tilbake varer i feil temperatursone
- Frysevarer skal tilbake i fryseren dersom du angrer deg. De skal ikke i tørrvarehylla, og faktisk heller ikke i kjøleskapet. Likeledes skal heller ikke kjølevarer i fryseskapet, og selvsagt heller ikke blant tørrvarene, sier han.
De ansatte rydder rutinemessig opp rundt omkring, men i de fleste tilfeller er ikke dette nok til å berge en ubrutt kjølekjede. Virkningen er at produktet må kastes.
Én ting er at andres verdier blir ødelagt, men når vi også snakker om at mat er en ressurs med verdi i seg selv, så er dette veldig uheldig.
Annonsørinnhold
Aller Media
Raser ut av butikkhyllene, og det med god grunn
i samarbeid med Aller Media- Hvorfor legger kunden grillet kylling i chipshylla? Denne kyllingen hadde ikke trengt å leve, bli foredlet, fraktet og grillet i butikk, fordi den skulle bli til avfall, sier han.
3. Skjære opp brød og angre seg etterpå
- Når brødet er skjært opp har kunden tatt på brødet, og ingen andre er interesserte i å handle uemballert mat som andre har tatt på, sier han.
Når kunden angrer seg på et oppskåret brød, typisk ved å legge det tilbake i en annen hylle, må det kastes.
4. Ikke sette tilbake handlevogn og kurv
- Noen kunder tror det er greit å sette vogn og kurv hvor som helst. Vogn og kurv skal tilbake til innsamlingspunkt på parkeringsplassen eller til butikk. Står handlevognene fritt risikerer de å trille inn i en annen bil og gjøre skader, forklarer kjøpmannen.
5. Sette handlevogn og kurv i naturen
Vogn og kurv på avveie er relativt stort kostnadsproblem for butikker, men enda verre for naturen.
- Verken metall eller plast brytes ned, økosystemet forstyrres og også vann og matjord forurenses. Ikke sett vogn og kurv i naturen, sier han.
6. Spise varer før du har betalt
Betal først, spis etterpå. Ikke omvendt.
- Det er ikke greit å spise av varer som skal veies i kassa. Spør butikken så slipper du problemet, råder han,
7. Gå fra salatboksen
Har du fylt opp en boks med salat i salatbaren men angrer deg, så må den faktisk betales for.
- Det er umulig for oss å legge salatbar-boksen tilbake. Ikke gå fra salatbarboksen, og ikke sett den et annet sted i butikken, ber han.

Denne maten bør du kjøpe

Skaper kø og matsvinn
- Vi i REMA 1000 er veldig glade i alle kundene våre, og de har alltid vært vår øverste sjef. Men av og til kan sjefen selvsagt gjøre ting vi skulle ønske var annerledes.
Det sier Monir Hussain, som er kjøpmann på REMA 1000 på Greverud i Akershus, til KK.
Han sier at de skulle ønske at kunden kunne slutte med følgende:
1. Ta varer lengst bak, selv om dato på varene foran er mer enn god nok. Dette skaper matsvinn.
2. Ta fram mobilen/kort/penger etter at vi har slått inn alle varene. Dette skaper kø.
3. Ta kjølevarer/frysevarer og legger de igjen i tørrhyllene. Dette skaper unødvendig matsvinn.
4. Sprette opp en 4-pakning med for eksempel Cola, når det selges løse flasker. Det fører til feil beholdning.

Slik blir du kvitt en uvane

Andre eksempler
Her er noen andre eksempler på uvaner kunder i matbutikker har:
1. Bruke ekspresskassen med for mange varer
Mange butikker har disse kassene for kunder som skal kjøpe 10 varer eller færre, men det er nok fristende for mange å benytte seg av ekspresskassen og dermed spare tid, selv om de har både 12 og 13 varer i handlekurven.
2. Ignorere gangtrafikkreglene
Ikke blokker andre mennesker, stopp eller endre retning plutselig. Gjør ditt beste for å unngå vognkrasj.
3. Være for nærgående
Ha respekt for andre og ikke gå helt inntil dem.
4. Ta varer fra andres handlevogner
Selv om noen ikke står ved siden av vognen sin, betyr ikke det at innholdet i vognen er tilgjengelig for andre.
Med andre ord; prøv å bruk sunn fornuft og ha normal folkeskikk i matbutikken, så unngår man uhell, matsvinn og misfornøyde kunder og ansatte.

Bør du si fra om venninnen lukter svette?
