YOGA: Vi kan garantere at kroppen din vil elske disse 7 yoga-øvelsene. FOTO: NTB Scanpix
YOGA: Vi kan garantere at kroppen din vil elske disse 7 yoga-øvelsene. FOTO: NTB Scanpix
Yoga:

7 yoga-øvelser du vil elske!

Gi kroppen litt kjærlighet med disse øvelsene som gir både ro og fleksibilitet.

1.

Sitt med rumpa godt plantet i gulvet og beina i kors. Beveg overkroppen rundt i myke sirkler så langt ut du klarer i hver retning uten å miste balansen. Gjør først 5–10 sirkler til venstre før du bytter vei. Gjenta i tre minutter.

FOTO: Jacqueline Fluri
FOTO: Jacqueline Fluri Vis mer
FOTO: Jacqueline Fluri
FOTO: Jacqueline Fluri Vis mer

2.

Stå på alle fire med håndleddene rett under skuldrene og knærne rett under hoftene. Ha knærne i hoftebreddes avstand og hendene i skulderbreddes avstand. Spre fingrene litt ut så du får god støtte og kontakt med underlaget. Ha en lett bøy i albuene så du ikke overstrekker dem. Start med nøytral rygg før du svaier og ser opp mot taket. Deretter krummer du ryggen og skyver den mot taket samtidig som du ser inn mot magen. Veksle rolig mellom svei og krum rygg i to minutter.

LES OGSÅ: Yoga i 38 grader - hva er det godt for?

FOTO: Jacqueline Fluri
FOTO: Jacqueline Fluri Vis mer
FOTO: Jacqueline Fluri
FOTO: Jacqueline Fluri Vis mer

3.

Sitt med like mye vekt på begge rumpeballene. Len deg tilbake så du aktiverer magemusklene. Løft hælene når du har funnet balansen, og ha kun tærne ned i gulvet. Neste steg er å løfte beina og holde dem strake, mens du lener deg lengre tilbake. Prøv å slappe av i skuldrene og hold dem lave. Hold posisjonen i to minutter før du senker beina.

LES OGSÅ: Sterkere rygg og mer energi med yoga

FOTO: Jacqueline Fluri
FOTO: Jacqueline Fluri Vis mer
FOTO: Jacqueline Fluri
FOTO: Jacqueline Fluri Vis mer

4.

Sitt på gulvet med bena strakt ut foran deg. Len den forover fra hoftene og slipp overkroppen ned mot bena. Hold nakken lang. Bruk gjerne armene til å gi deg en god strekk av bakside av legger, knær og lår ved å ta tak rundt leggene, anklene eller føttene. Pust dypt og langsomt og se om du kan komme litt dypere etter hvert. Hold posisjonen i tre minutter.

LES OGSÅ: Yoga trender søkelista på Google - og besøkstallene på treningssenteret

FOTO: Jacqueline Fluri
FOTO: Jacqueline Fluri Vis mer

5.

Legg deg på magen og bøy knærne dine så fotsålene peker inn mot rumpa. Før armene bakover og ta tak rundt ankelen. Løft overkroppen opp fra gulvet og det samme med lårene så du skaper en god bue. Hold stillingen i ett til to minutter.

LES OGSÅ: Blir du slank og veltrent av yoga?

FOTO: Jacqueline Fluri
FOTO: Jacqueline Fluri Vis mer

6.

Legg deg på magen, og plasser hendene på hver side av kroppen ved brystet. Løft deg opp som på bildet. Ha strake albuer og se opp mot taket for å få den rette strekken. Hold stillingen i et minutt.

FOTO: Jacqueline Fluri
FOTO: Jacqueline Fluri Vis mer

7.

Sitt på knærne med føttene under baken. Hold både knær og tær sammen. Legg overkroppen ned mot lårene dine og hvil med hodet ned i gulvet. Armene lar du hvile langs kroppen ned mot føttene. Slapp av og pust i tre minutter.

LES OGSÅ: Vibeke Klemetsen: - Jeg er ikke meg selv hvis ikke jeg får gjort yoga

FOTO: Jacqueline Fluri
FOTO: Jacqueline Fluri Vis mer
undefined
Til forsiden