TRENE MED KETTLEBELL: Trene hele kroppen med en kule? Ja, takk! FOTO: NTB scanpix
TRENE MED KETTLEBELL: Trene hele kroppen med en kule? Ja, takk! FOTO: NTB scanpix Vis mer

Kettlebell

8 gode øvelser for deg som har kettlebell

En kettlebell tar lite plass og kan gi veldig variert hjemmetrening! KKs treningsekspert gir deg de beste øvelsene.

Publisert

Kettlebell er et treningsredskap med røtter tilbake i Russland. Der ble kulene med håndtak, brukt som kornknusere og deretter som vekter. Innhøstingen var hardt og langvarig arbeid som tæret på kroppen. Etter lange arbeidsdager brukte gårdsarbeiderne vektene til å løse opp verkende muskler i nakke, skuldre, korsrygg og kjernemuskulatur, samtidig som de styrket dem.

Med andre ord, ingen grunn til å ikke ta seg en skikkelig treningsøkt etter en tung arbeidsdag!

Kettlebelltrening entret for alvor det norske markedet for cirka 10-12 år siden, og har for alvor blitt et allemannseie de siste årene. Du ser de på rad og rekke langs veggen på treningssenteret. De lyser mot deg i alle regnbuens farger og du lurer kanskje på hvordan de skal brukes? Noen av oss har allerede vært på egen kettlebelløkter, brukt på de gruppetimer og i egentrening. Flere og flere har også anskaffet seg denne kula til hjemmetrening. Salget har eksplodert de siste månedene, mye takket være korona og stengte treningssentre. Men hvorfor har det blitt så populært?

Se video nederst i saken der du får 8 øvelser med kettlebell!

LES OGSÅ: Slik unngår du løperskaden runner`s knee

Christian Torp

  • Muskel- og ledd terapeut
  • Daglig leder Torp & Co Klinikken - Spesialister på muskler og ledd, drevet i 14 år.
  • Norgesmester i bryting og spilt aktivt fotball.
  • Til info: Torp&Co Klinikken leverer helsetjenester til Aller Media.

Kåret til verdens mest effektive styrketrening

Kettlebell er et godt hjemmetreningsredskap for funksjonell, enkel og effektiv trening. Med en kettlebell i hus har du mange muligheter til å få kjørt gode og fullverdige økter som innebærer både styrke, kondisjon og eksplosivitet med et og samme treningsredskap. Du kan velge blant en mengde øvelser, og sammensetninger av økter i forhold til belastning, repetisjoner, intensitet og hviletid - noe som gjør at øktene kan varierer og tilpasses nivå og dagsform.

KETTLEBELL: Ve då bruke kettlebell kan du trene hele kroppen! FOTO: NTB scanpix
KETTLEBELL: Ve då bruke kettlebell kan du trene hele kroppen! FOTO: NTB scanpix Vis mer

Bruker sentrifugalkraft og trener hele kroppen

Det som hovedsakelig skiller kettlebelltrening fra vanlig styrketrening er bruken av pendlende bevegelser. Pendelsvingingen tar tak i og aktiverer de svakeste musklene, og stiller store krav til stabilitet. Kroppen kommer inn i en sentrifugerende bevegelse som mobiliserer hver minste, og svakeste, muskelfiber. Å løfte og kontrollere en kettlebell tvinger hele kroppen, og spesielt kjernemuskulaturen, til å arbeide på en dynamisk måte som gir både styrke, kondisjon og utstrekking.

Teknikk er nøkkelen til vellykket trening. Vanlig styrketrening stiller ikke de største kravene når det gjelder kondisjon, derimot er riktig bruk av en kettlebell svært kondisjonskrevende. Dette er helhetlig trening! Det er viktig at du har god teknikk og utførsel av øvelsene. Det kan være svært nyttig for deg å få veiledning fra en PT eller en fysioterapeut for gjennomgang av riktig teknikk. Sammen kan dere tilpasse et opplegg som passer for deg og ditt nivå.

LES OGSÅ: Enkel og effektiv hjemmetrening på 20 minutter

5 gode grunner til å skaffe seg en kettlebell til hjemmetreningen:

KK spaltist Christian Torp
KK spaltist Christian Torp Vis mer
  1. Du trene hele kroppen på én gang, alt i ett-trening.
  2. Du trener både de langsomme og de raske (eksplosive) muskelfibrene.
  3. Du styrker kjernemuskulaturen.
  4. Du trener både styrke og utholdenhet.
  5. Du gjør unna treningen hjemme på stuegulvet.

Hvordan vet jeg hvilken vekt jeg skal bruke?

Det er ikke alltid like lett å komme med en anbefaling om hvilken vekt man bør ha på kettlebellen. Dette fordi du kanskje trenger en lettere vekt for overkroppsøvelser og en tyngre vekt for øvelser for bena.

Ta kettlebellen i hånden og press den opp over hodet med én arm 3-5 ganger. Hvis du ikke kan det, skal du ha en lettere vekt. Ikke start for tungt, men heller ikke for lett.

Som et utgangspunkt kan kvinner starte med en kettlebell på mellom 8-14 kg, men dette avhenger så klart av treningserfaring og hvordan du ønsker å trene. Ideelt sett kan det være nyttig med en tyngre og en litt lettere kettlebell for optimal trening.

LES OGSÅ: Fordelene ved å trene med kettlebell

Her er 8 ulike kettlebelløvelser:

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer