Dusje i iskaldt vann:

8 overraskende helseeffekter av å ta en kald dusj

Økt viljestyrke, mindre stress og finere hud? Ta en kald dusj!

DUSJ: Det er en rekke helsefordeler ved å ta seg en iskald dusj. FOTO: NTB
DUSJ: Det er en rekke helsefordeler ved å ta seg en iskald dusj. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

En iskald dusj høres ikke akkurat fristende ut, spesielt ikke nå som det går mot vinter. Men det finnes faktisk en rekke helsefordeler ved å bytte ut det varme badet (som forresten også er skikkelig bra for helsa) med en kaldere runde i dusjen!

Noen tyr til isbading for mange av de samme helsefordelene, men dersom det ikke frister å hoppe uti iskald sjø, kan du heller holde ut noen minutter i kaldt vann i dusjen hjemme. (PS! Noen bør være forsiktige med isbading og dusjing i iskaldt vann - se siste punkt i artikkelen)

Vi kom nylig over en artikkel på helsemagasinet Medical Daily, som listet opp 8 helsefordeler ved å ta seg en kald dusj. Her er listen oppsummert:

BRA FOR DEG: En iskald dusj kan være bra for både blodsirkulasjonen, psyken og håret. FOTO: NTB
BRA FOR DEG: En iskald dusj kan være bra for både blodsirkulasjonen, psyken og håret. FOTO: NTB Vis mer

1. Bra for blodsirkulasjonen

En kald dusj vil senke kjernetemperaturen i kroppen din. Det vil tvinge kroppen til å jobbe dobbelt så hardt for å varme seg selv opp. Kroppen din gjør dette ved å øke blodstrømmen til overflaten av huden din, noe som bidrar til å fremme blodsirkulasjonen.

2. Bra for såre og støle muskler

Det kalde vannet skal kunne hjelpe mot såre muskler, for eksempel etter en skikkelig treningsøkt. Det vil hjelpe blodstrømmen til de områdene av kroppen din som er såre - og det kan gi en umiddelbar lindring.

3. Kan hjelpe mot depresjon

En kald dusj kan redusere symptomer på depresjon. Den kalde temperaturen kan trigge elektriske impulser i hjernen, som kan «booste» energinivåene dine. Dette kan også være en god hjelp mot stress.

En studie publisert av National Library of Medicine tyder på at en kald dusj kan ha en antidepressiv effekt, blant annet fordi kulde aktiverer det sympatiske nervesystemet, og øker blodnivået av beta-endorfin og noradrenalin.

Dette bekrefter dr. Peter Bongiorno i en artikkel på Psychology Today. Han skriver at han har sett pasienter med både depresjon og angst ha fordeler av å dusje i kaldt vann.

- Jeg anbefaler pasienter med depresjon å bruke kortvarig eksponering for kaldt vann på hele kroppen i form av en kald dusj. Pasienter kan starte dusjen med en behagelig varm temperatur og sakte avkjøle vannet i løpet av en fem-minutters periode ned til 68 ° F, og stå slik i to til tre minutter, skriver Bongiorno.

68 ° F tilsvarer 20 grader celsius, så her er det altså ikke snakk om isende kaldt vann før du merker de eventuelle effektene!

4. Bra for immunsystemet

Immunsystemet kan også få en «boost» av det kalde vannet. Studier har vist at kalde dusjer bidrar til å øke antall hvite blodlegemer som er til stede i blodet, og stimulerer en sterkere og bedre immunrespons.

Maja-Lisa Løchen, professor i forebyggende medisin ved UiT Norges arktiske universitet, har tidligere fortalt KK at forskning viser at vinterbading gir høyere nivåer av infeksjonsbeskyttende faktorer i blodet. Dette kan muligens medføre at isbadere er mindre forkjølte og syke enn resten av befolkningen.

- Kroppen får et kick. Blodårene trekker seg sammen, blodtrykket stiger og det skilles ut hormoner som adrenalin og endorfiner. Man blir jo også veldig kald, så det er viktig å ikke være for lenge i vannet. Sørg også for rask oppvarming etter badet!

BRA FOR HUDEN: En kald dusj kan gi finere hud! FOTO: NTB
BRA FOR HUDEN: En kald dusj kan gi finere hud! FOTO: NTB Vis mer

5. Hjelper deg å våkne...

Hvis du har problemer med å våkne på morgenen, kan en kald dusj være til hjelp. Det kan også hjelpe deg med å holde energien oppe resten av dagen.

Helsemagasinet Healthline bekrefter at en kald dusj kan være oppkvikkende hvis du er trøtt om morgenen. Du får rett og slett et lite sjokk, og det øker oksygeninntaket, hjerterytmen og årvåkenheten din.

6. ... Og sovne!

Selv om det kalde vannet kan deg energi, kan det også være bra for søvnen. Etter en lang og slitsom dag, kan en kald dusj hjelpe deg med å roe ned hodet litt, slik at du sover bedre.

Morten Engstrøm, som er forsker ved institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap, understreker at han ikke har vært mye borti kaldt vann for søvn, men han uttaler til KK:

- Men iskald dusj er ganske stressende/aktiverende så, man døser ikke av da i hvert fall. Kan jo eventuelt komme avslappende reaksjon etterpå når det hele er over – som etter trening.

7. Økt viljestyrke

For de som ikke er glad i kulde, trengs det absolutt en viljestyrke for å orke å stå i det kalde vannet. Slik kan du trene opp viljestyrken enda mer - som igjen kan ha en positiv effekt på mange andre deler av hverdagen din.

8. Bra for hud og hår

Kalde dusjer skal kunne hjelpe oss å bevare de naturlige oljene i huden og håret, og dermed føre til skinnende hår og glødende hud.

Vi hører med Rikke Holtlien, som er Creative Eductor, frisør og makeup-artist for Nikita Hair:

- Selv om det er deilig å ta seg et varmt bad eller varm dusj når man føler seg litt kald og gusten nå mot høsten, så har både huden og håret vårt så mye bedre av kaldere vann. Kaldt vann vil også gi fordeler for huden vår, som jo er det viktige organet vi har!

Hun lister opp en rekke fordeler med å holde ut noen minutter i det kalde vannet:

- Det vil virke oppstrammende og forfriskende, og vil også kunne stryke huden. Man vil også kunne oppnå en jevnere og mykere hud, som stråler mer og holder godt på fuktigheten, sier Holtlien.

Det å skylle håret med iskaldt vann etter at man er ferdig dusjet, er noe Holtlien tipser alle sine kunder om - og noe hun alltid gjør i salong og på sitt eget hår:

- Det er så enkelt og smart, og man får et mye friskere hår – og hud!

Hun forklarer:

- Både varmt vann og sjampo åpner skjellaget på hårstrået, slik at vi får renset håret. Skjellaget er altså det laget helt ytterste på hårstrået, og har i oppgave å beskytte selve hårstrået. Iskaldt vann og balsam lukker skjellaget. Så det å avslutte hårvasken eller dusjen med kaldt vann, vil være det enkleste å gjøre for å bevare håret.

Her holder det ikke med lunket til litt kaldt vann - det vil ikke lukke skjellaget.

- Det må være helt iskaldt for at det skal ta effekt – og gjerne etter man har påført balsam. Da vil man garantert få lukket igjen skjellaget og tatt best vare på håret. Hvis man dropper balsamen helt, men har sjamponert gjennom håret, så vil man mest sannsynlig oppleve at håret blir matt og statisk.

Kaldt vann vil også kunne bevare de naturlige oljene i håret, slik at håret oppleves og ser mye mer glansfullt ut, forklarer Holtlien.

KALDT VANN ER BRA FOR HÅRET: - Det er så enkelt og smart, og man får et mye friskere hår – og hud! FOTO: NTB
KALDT VANN ER BRA FOR HÅRET: - Det er så enkelt og smart, og man får et mye friskere hår – og hud! FOTO: NTB Vis mer

- Ikke noe for alle

Til slutt tar vi med oss et viktig poeng - det er noen som bør være litt forsiktig med å oppholde seg i veldig sterk kulde.

Jan Kåre Lidsheim, daglig leder hos KryoMed, er blant dem som ser på de helsemessige fordelene ved å oppholde seg i iskalde omstendigheter. Sammen med Kåre Opland og Nikolai Tefre Lunder har de startet KryoMed, nordisk leverandør av kuldeterapi.

Han har tidligere uttalt til KK:

- Her kjøler vi ned en tank med nitrogengass. Temperaturen ligger på 130-150 minusgrader. Våre klienter står i denne tanken i inntil tre minutter og fryser mer eller mindre kraftig.

- Kan en ikke få sjokk av det?

- Jo, men risikoen er faktisk større ved isbading. Dog finnes det noen som ikke skal bedrive dette. For eksempel de med dårlig hjerte, nedsatt lunge- og nyrefunksjon eller høygravide.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet
Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer