CROSSFIT: Hva er egentlig crossfit? Det prøver KK-spaltist Christian Torp å svare på ukens treningsspalte. FOTO: NTB Scanpix
CROSSFIT: Hva er egentlig crossfit? Det prøver KK-spaltist Christian Torp å svare på ukens treningsspalte. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Crossfit

9 myter om crossfit

Hva er egentlig greia med Crossfit? Og må du være treningsfantast for å drive med det?

Norske Kristin Holte (33) besteg nylig nest øverste trinn i The CrossFit Games (VM), og kan dermed titulere seg som «the second fittest woman on earth»! En fantastisk prestasjon i en raskt voksende sport der allsidighet er stikkordet.

Tenk deg at du skal være like god til å løfte tungt, løpe raskt og padle fort, som til å kunne gå på henda, klatre i tau og løpe langt med tung sekk. Man blir jo svett bare ved tanken! Men denne tanken er tydeligvis noe som trigger stadig flere av oss, så hva er egentlig greia med Crossfit? Det er på tide å avsløre mytene rundt sporten!

Men først, hva er egentlig Crossfit? Crossfit er en treningsform med elementer fra høyintensiv trening, vektløfting, spensttrening, styrkeløft, turn, kroppsvekttrening og strongman. Ønsket er å oppnå bedre fysisk form gjennom funksjonell bevegelse.

KKs spaltist Christian Torp. FOTO: Astrid Waller
KKs spaltist Christian Torp. FOTO: Astrid Waller Vis mer

Crossfit hadde sin spede begynnelse i små garasjer med forskjellig treningsutstyr, rett og slett trening i en box. Boxen er altså bare et annet ord for treningssenter, det finnes mange boxer rundt i landet og det åpnes stadig flere.

Det opereres med begrepet WOD, som betyr Workout of the day! Den samme klassen kjøres hele dagen. Sporten er svært populær i USA, og amerikanerne elsker som kjent sine krigshelter. Mange WODs, såkalte HeroWODs er laget for å hedre nettopp disse. Du finner derfor økter oppkalt etter helter som Murph, Randy, Loredo, DT osv. De utkjempet sine kamper og døde i strid, og nå er det din tur til å svette og kjempe i deres navn!

Men først er det kanskje greit å se om mytene rundt sporten stemmer.

LES OGSÅ: Styrketrening: Hvorfor er pull ups så usannsynlig tungt?

Myte 1: Jeg må kunne Crossfit-terminologien:

Det stemmer at det er mye ord og uttrykk i Crossfit, men etter noen runder på boxen sitter dette kjappere enn du aner. Det er ikke et must å kunne alle uttrykk før du starter.

Myte 2: Jeg må være i ekstremt god form for å starte

Nei, CrossFit kan passe for alle. Øvelser skaleres og tilpasses ditt nivå. Instruktørene hjelper deg med dette. Husk alltid å informerer om skader.

Myte 3: Jeg kommer til å få veldig store muskler

Sjansen for at du kommer i god form er stor, sjansen for at du kommer til å bli svær er liten. Det tar ekstremt lang tid, og krever MYE tung og dedikert styrketrening for å bygge kraftig muskulatur. På veien dit blir du definert og sterk på en sunn måte!

Myte 4: Jeg kommer til å skade meg

Myte! Det er med Crossfit som med alt annet, du må starte på ditt nivå! Hva er ditt utgangspunkt i forhold til form, treningsbakgrunn, ambisjoner og ferdighetsnivå? Alle Crossfit boxer krever et introkurs i teknikk, deretter er det lurt å stille med hjernen skrudd på og ikke med hodet under armen på første økt.

Crossfit eller ikke, om du aldri har tatt en pull up i hele ditt liv, skal du kanskje ikke kjøre 100 stk på første økta selv om det står på dagens WOD. Det er ingen som pusher deg utover det du ønsker. Men ofte er det du selv som presser deg for langt: Du vil hevde deg, være raskere enn sidemannen og klare flest reps før klokka ringer. Har du skader eller plager, snakk med en helsefaglig terapeut, ikke bare push på!

Mye 5: Jeg kommer til å få rabdomyolyse

Du har kanskje hørt skrekkhistoriene og sett bildene av hovne armer og sykehusinnleggelser etter Crossfitøkter. Ja, dette skjer av og til, men ofte fordi folk ikke tar hensyn, og at det blir for mye, for raskt for kroppen. Crossfit er ikke ensbetydende med rabdomyolyse!

Myte 6: Jeg må være mer naken enn påkledd

Har du vært i en såkalt box eller sett en konkurranse på TV er sjansen stor for at du svarer ja på dette, men nei, du behøver absolutt ikke trene i baris eller sportstopp. Mange synes det blir varmt i løpet av økten og kaster trøyen fordi det føles mer behagelig, men dette er ikke et must! All bekledning er lov, you decide!

Myte 7: Det er som en liten sekt

For mange, ja! Det blir din egen lille gjeng, mennesker du svetter med, opplever mestring med og gir high five til etter økten! Er det en ting Crossfit-miljøet er gode på, så er det å skape mestring, tilhørigheter og samhold! Du føler deg alltid velkommen. De som har fullført økten først, står alltid igjen og heier frem de siste til alle er ferdige, både i en lokal box og i The CrossFit Games.

Myte 8: Jeg må kaste opp og ta meg helt ut

Leave your ego at the door and focus on the technic. Enkelt å si, men når timecap´en settes, WODen står på tavla, musikken dunker og naboen pusher på, er det fort at ego settes foran teknikk, og da kan både oppkast, skader og fullstendig utmattelse oppstå, men bare fordi du lar egoet styre!

Myte 9: Det krever et vanvittig konkurranseinstinkt

Nei, du må ikke være Kristin Holte for å holde på med dette, men jeg kan love deg at du kommer til å bli gira og hvem vet, kanskje vekkes et barnslig konkurranseinstinkt i deg også. Det er likevel viktig å vite at målsettingen i Crossfit først og fremst er at du skal fokuserer på deg selv, konkurrerer med deg selv og utvikle deg selv i et unikt og støttende miljø.

I beste fall, hvis du legger ned en innsats, vil du oppleve mestring ved ting du ikke trodde du kunne få til i voksen alder. Tenk så gøy å kunne stå på hendene og klatre i tau igjen. Jeg lover, du kommer til å klare det og digge det!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: