HVERDAGSAKTIVITET: Det er kun noen enkle grep som skal til for å øke hverdagsaktiviteten din. FOTO: NTB Scanpix
HVERDAGSAKTIVITET: Det er kun noen enkle grep som skal til for å øke hverdagsaktiviteten din. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Aktivitet

9 tips som vil øke hverdagsaktiviteten din

- For mange er mer hverdagsaktivitet nesten vanskeligere enn de to treningsøktene i uka, sier personlig trener.

Vi hører hele tiden snakk om hvor viktig det er å trene, hvorfor man på død og liv få presset inn de tre (varierte) treningsøktene i uka og hvilke øvelser som gir oss strammere rumpe.

Det vi i KK-redaksjonen derimot mener det snakkes for lite om, er de enkle små grepene vi kan gjøre i hverdagen, som vi kan ha i bakhodet hvor enn vi befinner oss - OG som gjør at vi faktisk kan bevare en god helse, uten å egentlig bruke så veldig mye krefter på det.

De fleste av oss sitter mye mer enn før. Faktisk så er 70 prosent av den norske befolkningen fysisk inaktive. Vi bruker blant annet uendelig mye tid sittende på jobb, ved tv-en, i bilen og naturligvis når vi sover. Det er litt skremmende, fordi hvor mye man beveger deg i løpet av en vanlig dag, kan være helt avgjørende for vekten og helsen vår.

- Til kundene mine har jeg nesten mer fokus på hverdagsaktivitet enn trening, men jeg vet også at for mange er mer hverdagsaktivitet nesten vanskeligere enn de to treningsøktene i uka. Utfordringen ligger ofte i å få folk til å forstå hvor mye de små tingene faktisk betyr, sier personlig trener, Desiree Andersen, til KK.

LES OGSÅ: Seriomani - vår tids lidelse?

Øker sjansene for sykdom

Minimumsanbefalingene for fysisk aktivitet satt av helsedirektoratet er moderat fysisk aktivitet i minst 150 minutter i uken, eller 75 minutter med høy intensitet.

Omtrent én av tre oppfyller disse kravene.

- Økt inaktivitet, det vil si den tiden som man sitter eller ligger ned, er koblet til en økt risiko for kardiovaskulære hendelser, som hjerteinfarkt med 2,5 ganger, og med økt risiko for tidlig død, med rundt 1,5 ganger. Risikoøkningen er mest konstant for diabetes, som er en viktig risikofaktor for både hjertesykdom og død, ifølge Per Ladenvall, som er forsker ved universitetet i Gøteborg.

Enkle tips

Heldigvis er det ikke så mye som skal til for å minske denne risikoen betydelig igjen. Andersen har gitt oss en fin smørbrødliste med ting vi enkelt kan plotte inn i vår egen hverdag. Vi ble i alle fall inspirert til å innføre noen enkle grep med hverdagsaktivitet - og vi håper du blir det samme!

- Det er så klart masse man kan gjøre, men jeg tror det er viktig at hver enkelt tar en titt på sin hverdag og finner små rom hvor de kan være mer aktive. Bare det å legge fjernkontrollen lengst borte på bordet så man må reise seg opp for å nå den har en betydning, sier Desiree.

Her er noen enkle tips for mer hverdagsaktivitet som kan passe til alle:

1. Skru på alarmen på mobilen én gang i timenDesiree Andersen har på alarm på klokken sin som minner henne på at hun må reise seg opp en gang i timen. Da går hun typisk og henter seg et glass vann.

2. La bilen stå
I helgene lar hun bilen stå når hun skal til butikken, og velger heller å sykle 15 minutter hver vei. Om om man ikke bor altfor langt unna, anbefaler hun alle å la bilen stå en gang i blant, og heller gå eller sykle for å gjøre nødvendige ærend.

3. Gå litt ekstra hver gang det er rom for det
I løpet av dagen har man gjerne en del strekninger man må gå for å komme seg fra A til B. Hva med å for eksempel parkere litt lengre bort fra jobben enn man vanligvis pleier? Kanskje gå til matbutikken i stedet for å ta bilen, om man ikke bor så altfor langt unna? Eller gå omvei til toalettet eller kantinen på jobb?

4. Gå rundt mens du snakker i telefonen
Mange bruker kanskje mye tid på å snakke i telefonen i løpet av en dag, enten i jobbsammenheng eller privat. Vi likte veldig godt tipset om å gå i stedet for å sitte ned mens samtalen pågår. Prat og mosjon på én og samme gang - perfekt!

5. Bruk trappen i stedet for heisen
Desiree tar aldri heis eller rulletrapp, hun tar trappen. Dette er en klassiker du sikkert har hørt hundre ganger før - men gjør du det? Å gå i trapper er definitivt en undervurdert aktivitet, og får pulsen opp noen hakk umiddelbart. Det har de aller fleste av oss bare godt av.

På siden til danske Costume fant vi også noen gode tips vi enkelt kan benytte oss av for mer aktivitet i hverdagen:

6. Ikke send mail til kolleger
«Ok?» tenker du sikkert nå. Det er helt greit, men dette tipset er faktisk ikke så dumt. Hva med å reise deg opp og gå til den personen du skal gi en beskjed til og si det ansikt til ansikt i stedet for å sende tre setninger avgårde på mail? Kanskje sitter han/hun to etasjer opp fra deg - enda bedre!

HVERDAGSAKTIVITET: Å gå i stedet for å alltid ta bilen er en undervurdert aktivitet. FOTO: NTB Scanpix
HVERDAGSAKTIVITET: Å gå i stedet for å alltid ta bilen er en undervurdert aktivitet. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

7. Stå under kollektivreiser
La setene i bussen/trikken/toget være forbeholdt de som har vansker med å stå og gå, og heller hold deg oppreist gjennom turen.

8. Utnytt reklamepausene
Vi vet veldig godt hvor behagelig det er å bli liggende i sofaen og se episode etter episode av favorittserien på kveldstid. Det er både sunt og bra å slappe av og kose seg, men et tips under seriemaraton: Utnytt reklamepausene. Hver gang en episode er over, anbefaler vi å reise deg opp, tøm oppvaskmaskinen, heng opp klær eller skift sengetøy. Da får du beveget deg litt mellom slagene!

9. Innfør faste «hjemmerutiner»
Ta 10 armhevinger mens du koker tevann eller 20 knebøy mens du venter på at siste del av klesvasken skal bli ferdig.

LES OGSÅ: Derfor bør du trene mer i 20-årene

Mer aktive i byen

Tidligere forskning har faktisk vist at de som bor i by, på generell basis er mer aktive enn de som bor på bygda. I byen har man kortere avstand til ulike destinasjoner, og er derfor mer aktiv ved å gå eller sykle mellom disse destinasjonene. Byfolk beveger seg automatisk opptil 90 minutter mer i uken, sammenlignet med de som bor utenfor byene.

– Om man bor på bygda er avstandene større, så da vil det være naturlig å komme seg rundt ved hjelp av bil eller for eksempel buss, og da blir aktivitetsnivået lavere. Det har Jens Troelsen tidligere sagt til KK.

Troelsen er professor og forskningsleder for forskningsenheten Active Living ved Syddansk Universitet.

– De som bor i byene er ofte velutdannede og har høy inntekt, og er generelt mer bevisst på å ha en aktiv livsstil. Internasjonal forskning viser at mennesker som bor i en bydel med høy bevegelsesvennlighet, er mer aktive, fordi det er så tilgjengelig.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: