Ny studie:

Å droppe frokosten kan øke faren for depresjon

- Kostholdet vårt kan helt klart påvirke psyken, sier psykologen.

UTEN MAT OG DRIKKE: Ny studie antyder at når du spiser på dagen kan være viktig for helsen din, ikke bare hva og hvor mye du spiser. FOTO: NTB Scanpix
UTEN MAT OG DRIKKE: Ny studie antyder at når du spiser på dagen kan være viktig for helsen din, ikke bare hva og hvor mye du spiser. FOTO: NTB Scanpix Vis mer
Publisert

Vi har ofte fått høre at frokost er dagens viktigste måltid. Noen mener det setter fart på forbrenningen, bidrar til et jevnt blodsukker, gir mer energi til å være fysisk aktiv på dagtid og bidrar til å holde vekten nede. Tidligere forskning viser også at de som dropper frokosten har høyere risiko for hjertesykdom og diabetes.

Nå viser en ny studie fra University of Tasmania at å jevnlig hoppe over frokosten også kan øke sannsynligheten for å utvikle depresjon.

Forskerne ba mer enn 1000 personer i alderen 26-36 år om å skrive ned tidspunktet for måltidene de spiste dagen før. I tillegg gjennomførte hver deltaker en vurdering av humøret sitt, og lagde en oversikt over symptomer på depresjon, dystymi eller bipolar lidelse. Fem år senere ble prosessen gjentatt.

Resultatet antyder at de som spiste en sen frokost eller droppet frokosten helt, hadde større sannsynlighet for å slite med den mentale helsen.

Studien viser at når du spiser kan være viktig for helsen din, ikke bare hva og hvor mye du spiser, skriver det australske damebladet womenshealth.com.au.

LES OGSÅ: Hjelpetelefon for småbarnsforeldre: – Noen trenger bare å gråte ut

VIKTIG MÅLTID: Det er mange studier som har antydet at en god frokost er viktig for helsen. FOTO: NTB Scanpix
VIKTIG MÅLTID: Det er mange studier som har antydet at en god frokost er viktig for helsen. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Kosthold påvirker psyken

- Kostholdet vårt kan helt klart påvirke psyken, og det er komplekse sammenhenger. Hva vi spiser, om vi spiser nok og om vi får i oss nok vitaminer og mineraler, påvirker psyken vår, sier psykolog Eva Tryti til KK.

Tryti mener at den nye studien ikke nødvendigvis bekrefter en årsakssammenheng mellom det å droppe frokosten og det å slite psykisk. Mange av dem som velger å hoppe over frokost, gjør det for å redusere matinntaket og gå ned i vekt, og mange blir deprimert av slanking og negative tanker om egen kropp og vekt.

- Det kan godt være at de deltakerne i studien som droppet frokosten var deprimerte i utgangspunktet, og at de ikke ble deprimerte på grunn av mangel på frokost. Det kan også være at deprimerte har lettere for å droppe frokosten, sier Tryti.

Vi mennesker er tilpasningsdyktige og det er store individuelle forskjeller. Noen opplever at blodsukkeret og humøret svinger lett, mens andre fint kan leve med å spise sjeldent. Det er også flere som kaster seg på dietter hvor de faster deler av døgnet, uten at de blir deprimerte av det.

- Vi har alltid fått høre at frokost er kjempeviktig, men det er mye vi ikke er vet. Det er mange eksperter som snakker varmt om ulike versjoner av faste. Men det å være misfornøyd med egen kropp og vekt, har veldig mye å si for den psykiske helsen, sier Tryti.

Hun mener altså at det kommer an på utgangspunktet, og grunnen til at man velger å droppe frokosten.

- Finn en måltidsrytme og et kosthold som du føler seg vel med. Spis sunn mat som du liker, og vit at det er lov å spise seg mett, sier Tryti.

LES OGSÅ: Trening gjør deg lykkeligere enn penger

KOSTHOLDET PÅVIRKER: - Det utrolig spennende å se på sammenhengen mellom kosthold og psykisk helse, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix
KOSTHOLDET PÅVIRKER: - Det utrolig spennende å se på sammenhengen mellom kosthold og psykisk helse, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Usikker årsakssammenheng

- Denne studien kan ikke si oss noe om årsakssammenheng. Det de har sett er en assosiasjon mellom stemningslidelser og at man dropper frokost. Spørsmålet er: Blir man deprimert fordi man hopper over frokost, eller har deprimerte mennesker økt tendens til å hoppe over måltider? Jeg tror det sistnevnte er mer sannsynlig.

Det sier Maria Uldahl, som er ernæringsrådgiver for Spis, Tren, Tenk.

Manglende matlyst, ujven måltidsrytme og lite overskudd er vanlige symptomer på psykiske lidelser.

- Er resultatet av studien overraskende?

-Det er ikke overraskende at man ser en assosiasjon mellom stemningslidelser som depresjon, og en ujevn måltidsrytme. Dette er vanlig ved ulike psykiske lidelser, sier hun.

Uldahl sier at det er en ganske liten studie, og at mer forskning trengs.

- Når det er sagt, så er det utrolig spennende å se på sammenhengen mellom kosthold og psykisk helse, sier hun.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet
Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer