DEPRESJON: I en ny studie kommer det frem at det å være kulturell aktiv kan være med å dempe depresjoner. FOTO: NTB scanpix
DEPRESJON: I en ny studie kommer det frem at det å være kulturell aktiv kan være med å dempe depresjoner. FOTO: NTB scanpixVis mer

Ny studie:

Å gå på kino og teater kan redusere risikoen for depresjon

Kun et par kulturelle aktiviteter i halvåret har stor effekt.

Depresjon er den psykiske lidelsen flest av oss rammes av, og rundt 35 prosent vil ifølge Folkehelserapporten oppleve en depresjon i løpet av livet. Det har derfor blitt gjennomført mange studier for å finne ut hva depresjonen skyldes, og hva man kan gjøre for å forebygge sykdommen.

Ved University College London har de gjennomført en 15 år lang studie om depresjon. De fant en sammenheng mellom hvor ofte en benytter kulturelle tilbud og risikoen for å utvikle depresjon etter at en fyller 50 år, skriver forskning.no.

Forskerne undersøkte over 2000 personer, og studien viser at deltakerne hadde 32 prosent lavere risiko for å utvikle depresjon hvis de deltok på kulturelle aktiviteter et par ganger i halvåret. Dersom de deltok hver måned eller mer var risikoen hele 48 prosent lavere.

- Å delta på kulturelle aktiviteter som å gå på utstilling, kino og teater ser ut til å være en faktor som reduserer risiko for depresjon. Den positive påvirkningen kulturelle aktiviteter har på den psykiske helsen, henger sammen med mental stimulering og sosial interaksjon samtidig som det stimulerer til kreativitet, sier Ingrid Blessom til KK.

Hun er psykolog og sexolog ved Institutt for klinisk sexologi og terapi.

Forskerne kan likevel ikke slå fast helt sikkert at det ene fører til det andre, altså at de som ikke benyttet seg av kulturtilbudet i utgangspunktet var mer utsatt for depresjon. De anser likevel resultatene som spennende og oppløftende.

LES OGSÅ: Nesten all psykisk sykdom har ett personlighetstrekk til felles

Skaper positive følelser

- Fra forskning vet vi at kulturelle opplevelser, som musikk og kunstopplevelser, er med å involvere regioner i hjernen som er viktige for å skape positive følelser og som stimulerer belønningssystemet i hjernen, forklarer Blessom.

Mange har sikkert kjent på den nesten berusende følelsen etter å ha sett et godt teaterstykke, en film eller vært på en utstilling som har gjort inntrykk.

- Det å dele kulturopplevelser med andre gjør at man får et felles fokus og en felles oppmerksomhet. Kanskje deler man også felles følelser som reaksjoner på det man har vært vitne til, sier hun.

LES MER: Byttet ut medisinene med trening: Jeg gikk med konstant kaos i kroppen, helt til jeg endret livsstil

KULTURELL AKTIVITET: - Det å dele kulturopplevelser med andre gjør at man får et felles fokus og en felles oppmerksomhet. FOTO: NTB scanpix
KULTURELL AKTIVITET: - Det å dele kulturopplevelser med andre gjør at man får et felles fokus og en felles oppmerksomhet. FOTO: NTB scanpix Vis mer

Gir hverdagsglede

- Det er viktig å være aktiv. Hverdagsglede handler om de små, enkle tingene du kan gjøre i din egen hverdag for å oppleve mestring og glede, sier Tove Gundersen, som er generalsekretær i Rådet for psykisk helse.

Gundersen sier at det finnes fem gode råd for å få mer hverdagsglede:

  • Knytt bånd
  • Vær aktiv
  • Vær oppmerksom
  • Fortsett å lære
  • Gi

- Helsedirektoratet omtaler rådene som fem råd for økt livskvalitet og sterkere psykisk helse. Forskning viser at hva vi gjør, hva vi gir vår tid, oppmerksomhet og prioritet til er av stor betydning for hvordan vi har det. Så jeg vil si at det er sannsynlig at aktivitetene i sum har en god forebyggende effekt, forklarer hun.

Delta regelmessig

- For at deltakelse i kulturelle aktiviteter skal ha best mulig langsiktige fordeler for vår mentale helse, bør vi delta på regelmessige aktiviteter. Dette ligner altså på trening, sier Blessom.

Det hjelper litt om man har som nyttårsforsett å trene og man trener noen få ganger i måneden en kort periode, men best effekt får man om man trener jevnlig og regelmessig.

- Dersom du på forhånd benytter deg av slike tilbud, fortsatt med det. Mange tenker at de burde benytte seg av kulturelle tilbud i større grad og rådet er; gjør det, oppfordrer hun.

LES OGSÅ: - Yoga kan forebygge og bedre depresjon, psykiske problemer og stress

Det fine med kulturelle aktiviteter er at man kan benytte seg av det enten alene eller sammen med andre.

- Å delta på kulturelle aktiviteter er dermed ikke bare spennende og gøy, det kan også være positivt for den mentale helsen og være med å redusere risikoen for å utvikle en depresjon, forklarer Blessom.

LES OGSÅ: - Når man har det tungt kan det være vanskelig å innse at man er syk og trenger hjelp

Kan ikke erstatte annen behandling

Det er viktig å understreke at deltakelse i kulturelle aktiviteter ikke alene er nok til å behandle depresjon.

- Ved depresjon kreves det samtaleterapi og medisinsk behandling. Men dersom man begynner å kjenne seg nedfor eller isolert, kan det å delta i kulturelle aktiviteter gi et løft som gjør at man ikke utvikler en depresjon. Det kan påvirke den psykiske helsen i positiv retning, sier Blessom.

Dersom du føler deg deprimert, er det viktig å søke hjelp. Du kan kontakte:

  • Fastlegen (som blant annet kan henvise deg til psykolog).
  • Privatpraktiserende psykolog.
  • Mental Helse Hjelpetelefonen er en gratis og døgnåpen telefontjeneste som du kan ringe på 116 123. Foretrekker du å skrive i stedet for å ringe, kan du benytte Hjelpetelefonens nettjeneste sidetmedord.no.
  • Kirkens SOS. Døgnåpen tjeneste.

LES OGSÅ: Bildene i hodet mitt er fortsatt de samme: Galehus, Gjøkeredet, remmer og tvang. Lena Ronge skriver om hvordan det var da hun var innlagt på psykriatisk sykehus.

Delta i konkurranse:

Saker spesielt utvalgt for deg:

Flere populære saker: