DESSERT: Mmmm vi elsker dessert! Men hvor ofte burde man egentlig unne seg det? Foto: NTB Scanpix
DESSERT: Mmmm vi elsker dessert! Men hvor ofte burde man egentlig unne seg det? Foto: NTB ScanpixVis mer

Dessert:

- Å kunne kose seg er viktig for god livskvalitet

Men, det betyr ikke at sukker er fritt vilt!

Vi har lurt litt på dette med dessert. For hvis man spiser noenlunde sunt i hverdagen, er det da så farlig å kose seg med en porsjon søtt til favorittserien på kvelden? Vi er ikke helt sikre på om vi vil vite svare, men har spurt ekspertene likevel! Vi kan like godt gå rett på sak.

Ifølge Klinisk ernæringsfysiolog hos Tine, Anne Marie Skjølsvik, er det helt greit å skeie litt ut dersom man har et sunt og balansert kosthold ellers.

- Alt handler om balanse og det å kunne kose seg av og til, uten dårlig samvittighet! Det er rett og slett en viktig del av en sunn livsstil - som igjen bidrar til en god livskvalitet, sier hun.

Ernæringsfysiologen forklarer at balanse i dette tilfellet også handler om mengdene man spiser. Går man hardt ut med store porsjoner dessert hver dag, påpeker hun at det kan slå ut på vekten. I alle fall hvis du ikke kompenserer med trening.

-Et kosthold med mye sukker og et høyt energiinntak over tid kan føre til overvekt og fedme, som igjen er en risikofaktor for en rekke livsstilssykdommer som diabetes type-2 og hjerte-kar-sykdommer, forklarer hun.

Så mye sukker er vi anbefalt å spise per dag

EKSPERTEN: Klinisk ernæringsfysiolog hos Tine, Anne Marie Skjølsvik. Foto: Privat
EKSPERTEN: Klinisk ernæringsfysiolog hos Tine, Anne Marie Skjølsvik. Foto: Privat Vis mer

Men hvor mye sukker er det egentlig anbefalt at vi spiser hver dag?

Ifølge Skjølsvik er det tilrådd at maks 10 prosent av det daglige energiinntaket bør komme fra tilsatt sukker, det vil si det vi kaller for hvitt sukker.

For en kvinne som er lite fysisk aktiv tilsvarer dette cirka 50-55 gram sukker per dag, eller enklere sagt 25-26 sukkerbiter.

For en mann med samme aktivitetsnivå vil dette tilsvare om lag 60-70 gram per dag, eller 30-35 sukkerbiter, forklarer hun.

Lurer du på hvilke varer som har høyest sukkerinnhold kan ernæringsfysiologen fortelle at dette er brus, saft og godteri.

LES OGSÅ: Så mye sukker er det i vin

Helgemoms vs ukedags kos

Men hva er så det sunneste; å spise mye søtt i helgen eller litt hver dag? Ifølge Skjølsvik kommer dette an på hva som fungerer for hver enkelt. For som vi alle vet klarer noen å begrense seg til en liten porsjon hver dag, mens andre synes det er litt mer tricky og heller sparer opp til en skikkelig fråtseaften.

- Man bør alltid se på uken under ett, og telle opp antall dager hvor man koser seg. Ender man opp med kake eller godteri hver dag, er det ikke rom for å skeie ut så mye mer i helgene. Da må man hvert fall regne med at det går utover vekten, sier hun.

Igjen vender ernæringsfysiologen tilbake til lærdommen om balanse; hun mener trikset for de fleste av oss er å lære å kose oss, men med litt mindre mengder.

-Prøv å være mer tilstede når du skal kose deg og lær deg å nyte små desserter eller mindre mengder med godteri, tipser hun.

Tilslutt minner ernæingsfysiologen om at det finnes alternativer til desserter du kan bruke i hverdagen.

- Er du fysen på noe kan du prøve deg på fruktsalat, yoghurt med nøtter, bær eller litt honning på, grove vafler eller havrelapper i stedet.

LES OGSÅ: 7 middager på under 500 Kcal

Hva så med juleferien?

Hva så med pepperkakene vi spiser til alle døgnets tider i julen- har de noe å si? Ifølge ernæringsbiolog Lise von Krogh i bramat.no kan en høy sukkermengde mellom jul og nyttår være uheldig for både tenner og vekt.

EKSPERTEN: Ernæringsbiolog Lise von Krogh. Foto: Privat
EKSPERTEN: Ernæringsbiolog Lise von Krogh. Foto: Privat Vis mer

- Legger du på deg noen kilo i julen, er det ikke sikkert at du klarer å kvitte deg med dem like lett, sier hun.

Krogh understreker at dette som regel likevel går fint, da det som skjer mellom nyttår og jul tross alt gjør det største utslaget. En liten advarsel har hun likevel.

- Husk at usunne vaner er også lettere å etablere enn å kvitte seg med. Dette gjelder både barn og voksne, sier hun.

- Pass på tennene dine!

Når det kommer til å spise sukkerholdig dessert hver dag mener hun det er usunt for både helse og tenner.

Ikke minst trekker hun frem at desserter som karamellpudding, gele eller rødgrøt heller ikke gjør noe positivt for kroppen. Tvert imot peker hun også til at vanen kan føre til vektøkning. Er du blant de som trener vekk energioverskuddet, påpeker hun at du likevel sitter igjen med faren for skade på tennene.

Fruktsalat derimot, er noe hun også applauderer. Dette mener hun ikke bare er godt, men også veldig sunt.

- Frukt inneholder først og fremst vann, over 90 prosent, og litt naturlig forekommende sukker. Men på langt nær så mye sukker som klassiske desserter, sier hun og legger til at dette også inneholder «gode» ingredienser som fruktkostfiber, vitamin C, kalium, folat og antioksidanter.

LES OGSÅ: Så fort legger du på deg

- Vi spiser fortsatt for mye sukker!

Selvstendig ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky forteller på sin side at hun er veldig for dessert i hverdagen.

- Årsaken til dette er at den søte avslutningen på måltidet tilfredstille smakssansene slik at du blir mindre fysen på noe søtt utover kvelden, forklarer hun.

EKSPERTEN: Ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky. Foto: Privat
EKSPERTEN: Ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky. Foto: Privat Vis mer

Men, og det er et «men», for til tross for at hun mener det lønner seg er det ikke snakk om sukkerholdige desserter. Også hun anbefaler heller fruktsalat, en bakt frukt eller en skål bær.

- Selv om statistikken viser at vi får i oss litt mindre hvitt sukker per dag nå enn for noen år siden, er vi fortsatt langt unna anbefalingen fra Helsedirektoratet, sier hun.

Arsky ser derfor helst at vi dropper den sukkerholdige desserten-selv om den bare skulle være liten.

- Alle monner drar! Spar det heller til helgen, tipser hun.

LES OGSÅ: For mye sukker øker kreftrisikoen

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: