<strong>SPISER MER:</strong> Å spise middag i sofaen kan føre til at vi spiser mer enn vi hadde planlagt. FOTO: NTB Scanpix
SPISER MER: Å spise middag i sofaen kan føre til at vi spiser mer enn vi hadde planlagt. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Kosthold

Å spise foran tv-en kan gjøre at du spiser mer

- Hvis man har rettet oppmerksomheten mot et tv-en, vil vi gå på auto-pilot og spise mer enn vi trenger.

Publisert

Det er ingen tvil om at det er skikkelig koselig å slenge seg ned i sofaen med noe godt å spise. For noen kan det derimot være lurt å revurdere å spise alle måltider foran tv-en - spesielt i hverdagen.

- Når vi spiser et måltid eller snacks foran tv-en, viser studier at vi blir distrahert og dermed lett kan spise for mye enn hva vi ville gjort dersom oppmerksomheten hadde vært på måltidet alene, sier klinisk ernæringsfysiolog i TINE, Anne Marie Skjølsvik til KK.

Hun forteller at det ikke bare er sult og metthet som regulerer et måltid hos oss mennesker. Både oppmerksomhet og hukommelse spiller også en rolle:

- Så dersom vi spiser mat, men har rettet oppmerksomheten vår mot et tv-program, vil vi gå på auto-pilot og spise mer enn vi trenger. Dette skjer fordi vi ikke helt registrerer hvor mye vi har spist og heller ikke legger merke til om vi er blitt mette. Det tar cirka 20 minutter etter at vi har startet å spise, til hjernen sender ut signaler om metthet.

I en undersøkelse gjort av Norstat for TINE i 2017, viste det seg at over 4 av 10 nordmenn spiser middag foran tv-en en eller flere ganger i uken - og da er ikke aleneboere inkludert. Nærmere 3 av 10 oppgir at de aldri spiser middag foran tv. De under 30 år ser oftere på tv mens de spiser, viste undersøkelsen.

LES OGSÅ: Trenger du ofte mye mat for å bli mett?

<strong>HELGEKOS:</strong> Det kan være lurt å unngå spising i sofaen i hverdagen. FOTO: NTB Scanpix
HELGEKOS: Det kan være lurt å unngå spising i sofaen i hverdagen. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Viktig for det sosiale i familien

Også Heidi Ramfjord, som er ernæringsspesialist ved Kost for livet, mener at vi helst bør unngå å spise i sofaen i hverdagen. Hun forklarer at det er fort gjort å overspise når man sitter foran tv eller andre sosiale medier som stjeler fokuset fra matopplevelsen. Det å spise går ofte på automatikk.

- I utgangspunktet bør et måltid, i alle fall der man er flere i familien, foregå rundt spisebordet.

Hun mener dette gjelder middagsmåltider for de fleste, men for de med små barn gjelder det alle måltider:

- For mange er dette det eneste tidspunktet på dagen der man har samtaler, hører hvordan dagen har vært, og så videre. Dette er det sosiale aspektet bak et måltid.

Men hun understreker at man kan skille mellom helg og hverdag.

- Helgematen er det koselig å ta foran tv mens man koser seg med «gullrekka» eller serier på Netflix.

LES OGSÅ: Stressmage: Blir du lett mett og kvalm med smerter i magen?

Fyll på porsjonene på kjøkkenet

Om du vil unngå unødvendig inntak av mat når du spiser i sofaen, har Skjølsvik følgende tips til deg:

- Dersom du ønsker å spise i sofaen og se på tv samtidig anbefaler jeg at du spiser middag først, enten før du setter deg i sofaen eller før du finner frem til snacks-skålen.

Om du skal spise middag i sofaen anbefaler hun å ta en porsjon på tallerkenen når du er på kjøkkenet, og så ta med denne til stua:

- Dersom du dekker alt på bordet, er det lett å forsyne seg en og to runder ekstra mens du sitter der, noe som kan øke kaloriinntaket betraktelig utover hva du har behov for, forteller ernæringsfysiologen.

Det samme gjelder for snacks og godteri - ta dette i en skål før du setter deg. Da har du lettere kontroll over når du faktisk blir mett.

- Et annet triks er å dele opp frukt, bær og grønnsaker, som du setter frem på bordet. Dette kan du nærmest fråtse i dersom søtbehovet blir for stort når godteriskålen er tom. Lag også en deilig dipp av kesam som du kan dippe grønnsakene i.

Ramfjord mener også at det å holde seg til porsjoner er en lur måte å spise på. Du kan enten lage akkurat den mengden du skal ha, eller la kasserollene stå på komfyren mens du spiser. Legg en porsjon på tallerkenen din, eventuelt til andre også, og server.

- Når den er spist – vent 15 minutter før du tenker på å ta mer. De 15 minuttene kan man benytte til samtale, rydding, pakke vekk middagsrester eller lignende.

LES OGSÅ: Hiver du alltid i deg maten eller spiser på farten?

<strong>SPIS I RO:</strong> Unngå stress og distraksjoner når du spiser. FOTO: NTB Scanpix
SPIS I RO: Unngå stress og distraksjoner når du spiser. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Slik unngår du stress-spising

Noen av oss opplever at vi ofte må kaste i oss maten. For noen betyr det at frokosten blir spist i bilen på vei til jobb en tidlig morgen. Andre rekker så vidt å spise lunsj på jobben. Middagen kan også være en stressende tid for noen, kanskje spesielt for småbarnsforeldre eller andre som har en hektisk hverdag.

Å spise mens man stresser kan føre til at vi tygger dårligere og glemmer å fokusere på at vi faktisk spiser. Dette kan for noen føre til at man spiser mer, eller dårligere, enn man tenkte. Ekspertene er klare på at vi burde prøve å gjøre måltider til en rolig stund:

- Den optimale måten å hindre overspising på er å ta seg tid til et rolig måltid uten forstyrrelser. Om det er frokost, lunsj, middag eller kvelds er det alltid lurt å sette seg ned ved et spisebord og ta et avbrekk fra hverdagens kjas og mas, uten andre forstyrrelser enn de du eventuelt skal dele måltidet med, råder Skjølsvik.

Hennes tips er å fylle på en porsjon med mat fra kjøkkenet og ta den med deg til bordet hvor du skal spise.

- Legg bort mobil, nettbrett, tv og radio og prat med de rundt deg eller la tankene bare flyte. Rett oppmerksomheten mot maten du skal spise, og kroppens signaler om at mettheten sakte, men sikkert kommer.

LES OGSÅ: Kosematen du kan spise så MYE du vil av

Hvis du ofte spiser mer enn det kroppen trenger, kan det være lurt å finne ut av måtene du spiser på. Det kan være lett å ty til småspising gjennom dagen - her er tre tips fra ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky. Tenk over om du spiser i disse situasjonene:

I bilen: Venn deg til å spise mens du sitter ved et bord og har sunn mat innen rekkevidde. Ofte blir bilmat også et for lite måltid, slik at det er lettere å ty til godbiter før neste måltid.

Om natten: Spising på denne tiden av døgnet kan være svært følelsesbetont. Hvis du har spist som vanlig i løpet av dagen, er det ingen grunn til å spise etter midnatt.

Foran tv-en: Man er gjerne ganske uoppmerksom idet man putter mat (gjerne snacks) i munnen mens man følger med på skjermen.

LES OGSÅ: Slik kan du overvinne søtsuget

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer