EN HØNEBLUND: Ny studie viser at skolebarn har godt av å ta en blund i løpet av formiddagen. Kanskje det samme gjelder oss voksne også?
EN HØNEBLUND: Ny studie viser at skolebarn har godt av å ta en blund i løpet av formiddagen. Kanskje det samme gjelder oss voksne også?Vis mer

Ny studie:

Å ta en «powernap» i løpet av dagen kan være bra for deg

Studien viser at skolebarn oppnår bedre resultater hvis de sover på dagtid.

Det finnes mange grunner til at vi er litt trøttere enkelte dager enn andre. Det kan være at du kvelden før så litt for mange episoder av favorittserien på Netflix, at en jentekveld varte litt for lenge eller at du rett og slett lå lenge i senga uten å sovne. Det kan være tøft å gjennomføre en lang dag på jobb eller skole med underskudd av søvn, og da er det ikke alltid at en kaffekopp eller fem gjør susen.

De fleste småbarn sover i løpet av dagen, men det er noe de aller fleste slutter med etter hvert som de blir eldre. Ny forskning fra University of Pennsylvania og University of California viser imidlertid at en liten lur på dagtid kan gi bedre resultater på skolen, skriver forskning.no.

Studien ble gjennomført på rundt 3000 fjerde-, femte- og sjetteklassinger, og viser en sammenheng mellom en lur på dagen og lykkefølelse, selvkontroll, utholdenhet og mindre atferdsproblemer.

- Nok og god nok søvn er viktig for å fungere godt på dagtid. Lite søvn hos barn og ungdom er assosiert med søvnighet på dagtid, dårligere akademiske prestasjoner og dårligere psykisk helse, sier Ingvild West Saxvig, som er forsker ved Haukeland universitetssjukehus til KK.

Sover lite om natten

Forskning tyder på at skoleelever (spesielt ungdom) sover for lite i ukedagene. De har en tendens til å sovne sent, samtidig som de må stå opp tidlig for å rekke skolen. Det kan derfor være en god idé med en «powernap» altså en kort høneblund i løpet av dagen.

- Det som da er viktig er at søvnen på dagtid ikke går ut over nattesøvnen, da forskning tyder på at en god og lang søvnperiode er mer restituerende enn flere små søvnperioder. Dette innebærer at man må unngå å sove for sent og for lenge, da dette kan gjøre at vi føler oss våkne ved leggetid om kvelden, forklarer Saxvig.

Hun sier at en annen mulig løsning for at ungdommer skal få mer søvn, kan være å flytte skolestart til et senere tidspunkt, for eksempel klokken ni.

- Da vil ungdommene kunne sove lengre om natten slik at de er mindre søvnig på dagtid. Uansett om man ønsker å satse på powernaps eller senere skolestart, innebærer det store praktiske utfordringer med tanke på tilrettelegging av skoledagen, sier hun.

LES OGSÅ: Bedring av søvnplager kan redusere symptomene på psykiske lidelser

SØVN ER VIKTIG: - Det finnes arbeidsplasser som legger til rette for powernaps i løpet av arbeidsdagen, og mener å se god effekt av det, sier ekspert. FOTO: NTB Scanpix
SØVN ER VIKTIG: - Det finnes arbeidsplasser som legger til rette for powernaps i løpet av arbeidsdagen, og mener å se god effekt av det, sier ekspert. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Vi trenger nok søvn

Å sove er bra for den mentale helsen (humør, emosjonell stabilitet, impulskontroll) og for den fysiske helsen (hjerte/kar-helse og metabolsk helse), samt for kognitiv fungering (som hukommelse, oppmerksomhet og så videre).

- Å ta en blund kan kanskje styrke noen av disse funksjonene, som ble vist i denne undersøkelsen, sier Ståle Pallesen, som er søvnekspert og professor, dr. psychol ved Institutt for samfunnspsykologi, Universitetet i Bergen.

Normalt anbefales likevel ikke blunder på dagtid fordi det kan svekke nattesøvnen.

- Har man sovet lenge og godt nok om natten, skal man ikke ha behov for å ta blunder. I den aktuelle studien sov barna på formiddagen, i tidsrommet 11:00-13:30. Når blunden kommer så tidlig svekker den nattesøvnen i mindre grad, sier han.

Gjelder det også oss voksne?

Her i Norge er det vanligvis bare små barn som sover på dagen, mens det i en del andre land er mer vanlig med en «siesta» i alle aldersgrupper.

- Begge deler kan fungere bra. Dersom man har sovet nok på natten vil de fleste ikke ha behov for å sove på dagtid, men dersom man føler seg søvnig kan en liten høneblund gjøre underverker. Det finnes arbeidsplasser som legger til rette for powernaps i løpet av arbeidsdagen, og mener å se god effekt av det, sier Saxvig.

Men igjen, det viktige er å unngå å sove for sent og for lenge, slik at nattesøvnen ikke forstyrres.

- Tidligere snakket man gjerne om «nøkkelsøvn»: Du holder et nøkkelknippe i hånden når du sovner, og etter hvert som søvnen blir dypere blir muskulaturen slappere og til slutt faller nøklene i gulvet slik at du våkner, sier hun.

Hvis man føler man må ta en blund for å fungere, så anbefaler Pallesen følgende:

  1. Blunden bør være så tidlig på dagen som mulig.
  2. Den bør ikke vare mer enn 20 minutter (ellers går man typisk inn i dyp søvn og man er da ofte søvndrukken når man våkner).

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: