SØVN: Trening kan bedre søvnen, men det kan være lurt å legge økta litt tidligere på ettermiddagen. FOTO: NTB Scanpix
SØVN: Trening kan bedre søvnen, men det kan være lurt å legge økta litt tidligere på ettermiddagen. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Trening og søvn:

Å trene sent kan gjøre det vanskeligere å sovne

Og husk at søvn er svært viktig for å få utbytte av treningen!

Pleier du å legge treningsøkten veldig sent på kvelden? Det kan i verste fall påvirke søvnen din negativt.

Søvnspesialist ved Universitetet i Bergen, Ståle Pallesen, forklarer at det generelt ikke anbefales å trene for sent.

- Det kan gi en høy aktivering av hjernen og kroppen som gjør at det er vanskelig å sovne inn om kvelden. Noen blir ikke påvirket av dette, så det er nok individuelle forskjeller, sier han til KK.

Under og etter trening får vi en sympatikusaktivering, (del av nervesystemet som har med «fight or flight» å gjøre), forklarer Pallesen. Det gjør blant annet at hjernen blir aktivert, metabolismen går opp, kroppstemperaturen går opp, blodtrykket stiger og kroppen er i ytelsesmodus.

- Dette er egentlig uforenlig med søvn. Det anbefales at du ikke deltar i fysisk aktivitet de siste tre timene før du legger deg, sier han.

LES OGSÅ: 5 grep som kan hjelpe deg om du sliter med søvnen

Kan være lurt å trene tidligere på ettermiddagen

Å legge treningen på ettermiddagen (eller tidlig kveld), kan uansett være veldig lurt - evnen til å yte best ser nemlig ut til å være størst i timene fra klokken 16 til klokken 20, forklarer søvnspesialisten.

- Men skal du legge deg klokken 22 kan det være lurt å ta treningen litt tidligere enn klokken 20.

Trening har likevel en positiv effekt på søvnen vår generelt. Selv om det ikke kan kurere en søvnsykdom, er det et godt søvnhygieneråd å trene på ettermiddagen:

- Vi ser små, men positive effekter på søvnen. Hvis du sliter med å få sove kan trening hjelpe, sier Pallesen.

I tillegg er det viktig å få nok søvn dersom du ønsker god effekt av treningen. Vi skiller nemlig ut veksthormoner når vi sover, og risikoen for skader øker hvis du slurver med søvnen.

- En frisk person mellom 18 og 65 år anbefales å sove i syv til ni timer.

LES OGSÅ: Derfor tåler noen av oss å drikke kaffe sent på dagen

VIKTIG MED SØVN: Søvn er viktig for å få utbytte av treningen. FOTO: Shutterstock
VIKTIG MED SØVN: Søvn er viktig for å få utbytte av treningen. FOTO: Shutterstock Vis mer

- Handler mye om døgnrytme og vaner

Ronny Døhli er partner og personlig trener ved RAW Trening. Han forklarer at noen er mest opplagte og klare for å trene på morgenen, mens andre synes det er bedre på ettermiddagen eller kvelden.

- Så jeg ville fokusert på når det er lettest å få det til og når du kjenner at energien er best. For alle som ikke er idrettsutøvere på 100 prosent basis og kan trene når de vil, bør fokusere på å få det til på tidene man har mulighet og føler kroppen er mest klar, sier han til KK.

Døhli understreker at dersom man trener veldig sent på kvelden vil noen kunne føle at de må «roe seg» ned før de får sove, og kanskje også få problemer med å sove.

- Jeg vil likevel si at så lenge du får sove det du skal og ellers får nok timer med hvile før det blir trening igjen så bør det gå fint. Og her handler mye også om døgnrytme, vaner og hva kroppen er vant til å gjøre så lenge det er innenfor relativt vanlige tider, sier han.

LES OGSÅ: Sover du lite blir den mentale kapasiteten svekket

Viktig med søvn og restitusjon

Hvis du velger å trene tidlig eller sent, er det uansett veldig viktig med søvn og restitusjon for å få utbytte av treningen.

- Restitusjon og søvn er kroppen helt avhengig av for å få fremgang og utbytte av trening, hvis ikke vil man i verste fall bli i dårligere form. Dette er fordi all trening i prinsippet er nedbrytende, men det stimulerer kroppen til å bygge den opp igjen og litt sterkere enn tidligere, sier Døhli, og fortsetter:

- Hvis man ikke lar kroppen få bygge seg opp igjen vil den brytes mer og mer ned, og det ønsker vi jo ikke.

Han legger til at man i perioder kan tåle noe mer mengde trening, slik mange idrettsutøvere gjør i perioder, men at det dermed er viktig at man i andre perioder slipper opp litt på mengden trening for å la kroppen bygge mer overskudd og fremgang.

LES OGSÅ: Treningspille: - Kan vi bytte ut treningen med en pille?

Viktig å tenke langsiktig

Døhli understreker at det å ha en god balanse i livet, med fysisk aktivitet og restitusjon, er viktig. Derfor er det også viktig å tenke langsiktig:

- Kroppen tåler som regel relativt stor belastning og mengde på kort sikt, men når det har gått en stund vil man kunne både få skader, stagnere og ikke minst miste motivasjonen hvis det blir for mye, sier han.

Han forklarer at dette kanskje er den største grunnen til at folk ikke klarer å fortsette med sine gode nyttårsforsetter, eller livsstilsendringer generelt.

- De går alt for hardt ut og glemmer at kroppen også trenger hvile og tid til å venne seg til økt belastning og treningsmengde. Så en god balanse mellom trening, restitusjon/søvn og kosthold er viktig; og ikke minst et snev av realisme på hva som er mulig å oppnå på kort tid.

LES OGSÅ: Ekspert advarer om for strenge nyttårsforsetter

Delta i konkurranse:

Saker spesielt utvalgt for deg:

Flere populære saker: