SILJE TORP: For skuespiller Silje Torp er trening en viktig del av livet. Nå utdanner hun seg til PT og anbefaler flere jenter til å bli kjent med styrkerommet.  Foto: Privat
SILJE TORP: For skuespiller Silje Torp er trening en viktig del av livet. Nå utdanner hun seg til PT og anbefaler flere jenter til å bli kjent med styrkerommet. Foto: PrivatVis mer

Styrketrening

- Å trene styrke er feminisme i praksis!

Hun har fått oss til å le. Nå vil hun ha oss til å trene styrke. Skuespiller Silje Torp mener vi kvinner bør tørre å ta i et tak i styrkerommet.

Det er noe med Silje Torp. Ikke bare er hun «seriøs» skuespiller fra Teaterhøgskolen med store film- og serieroller på merittlisten. Hun er også en av Norges desidert morsomste damer - noe vi har fått bekreftet gjennom «Underholdningsavdelingen» på NRK, gjennom rollen som ukonvensjonell politidame i «Lilyhammer», og nå sist som blodtørstig viking i humorserien «Vikingane», for å nevne noe.

Men folkens - er hun ikke også sabla sprek?

- Det stemmer at trening er en viktig del av livet mitt, og noe jeg virkelig brenner for. Så nå utdanner meg til personlig trener, forteller skuespilleren til KK.no.

LES OGSÅ: Slik får du mest ut av PT-timene dine

STERK SOM EN VIKING: Silje Torp som atletisk og kamplysten skjoldmøy i NRK-serien Vikingane.  Foto: Foto: NRK
STERK SOM EN VIKING: Silje Torp som atletisk og kamplysten skjoldmøy i NRK-serien Vikingane. Foto: Foto: NRK Vis mer

- Jeg tror ikke vi har godt av alt kroppsfokuset vi omgir oss 

Hun understreker at trening, og særlig stryketrening også handler om noe mer og noe annet enn ønsket om sixpack og en stram rumpe for hennes del - og at hun håper å kunne formidle treningsglede og mestringsfølelse i sitt kommende virke som PT.

- Sosiale medier er fulle av damer som tar weighted pullups og 120 kilo i knebøy. Det blir uoppnåelig for de fleste av oss, og jeg tror ikke vi har godt av alt kroppsfokuset vi omgir oss med heller, sier Silje.

- Hvorfor er trening så viktig for deg?

- For meg handler trening først og fremst om å føle seg sterk og parat for «livet sjøl», sier Silje engasjert og tror at en sterk kropp gjør noe med måten vi tenker på, kanskje særlig om oss selv. 

- Når jeg kommer på treningssenteret er alltid hele rekka med tredemøller opptatt. Jeg tror mange kvinner prioriterer løping når de skal trene, men det strammer ikke opp rumpa og bygger heller ikke muskler. Så hvis jeg skal gi et generelt råd så er det å tørre å bli kjent med styrkerommet. (Pssst: Så mye kan du øke forbrenningen med styrketrening!)

Og har du inkludert et par PT-timer i abonnementet ditt - bruk dem, oppfordrer kommende PT-en som også planlegger å blogge om en aktiv livsstil på siljetorp.com. 

LES OGSÅ: - Kondisjon forbrenner mest der og da, men hvis målet er å gå ned i vekt på sikt er det gunstig å trene styrke

- Du blir ikke stor av å løfte tungt!

Hun ser på det som ytterst meningsfullt å skulle inspirere og motivere andre til å komme i form. Viktig også!

- Å gjøre kvinner i stand til å bli sterke fysisk og mentalt – det er feminisme i praksis, sier Silje og ler litt av egen formulering. 

HUSK Å SLAPPE AV: Alt vi skal få til og rekke blir ofte til en saus av stress, mener Silje Torp, og understreker viktigheten av å slappa av "mellom slaga". Foto: Foto: Privat
HUSK Å SLAPPE AV: Alt vi skal få til og rekke blir ofte til en saus av stress, mener Silje Torp, og understreker viktigheten av å slappa av "mellom slaga". Foto: Foto: Privat Vis mer

- Som ihuga styrkeentusiast - hva sier du til jenter som er redd for å bli «svære» av å løfte? 

- Du blir ikke stor av å lufte tungt! Det er en inngrodd myte det der, sukker hun oppgitt og legger til:

- Tvert imot vil det både øke forbrenningen din, ha en oppstrammende effekt og framheve en feminin figur, sier Silje og går rett i vitenskapsmodus for å forklare hvorfor. Kort oppsummert: bekymringen er ubegrunnet.

- Men nå vil jeg utfordre litt igjen- hva er galt med å være sterk, og se fit ut? spør Silje retorisk. Hun syns vi bruker for mye energi på å snakke om akkurat hvordan idealkroppen skal se ut. 

- Opplever du selv et press om å være trent og sprek som skuespiller?

- Skuespillere skal skildre et mangfold, så i grunn er det plass til alle fasonger i dette yrket. Men alle opplever at de bli castet til ulike roller etter hvordan de ser ut. Det kan godt hende jeg er for trent for en del kvinneroller, men så passet jeg for eksempel godt til å spille sterk viking, sier Silje som har trent systematisk styrke siden hun forberedte seg til rollen som Mette Hansen i NRK-serien «Lilyhammer». 

- Jeg lærte baseløftene, som er markløft, knebøy og benkpress, og fikk innprentet riktig teknikk av en PT, og har hatt stort utbytte av det i ettertid også. I dag har jeg litt utstyr i kjelleren slik at jeg kan få skvist inn litt trening når jeg har liten tid, eller to syke barn for eksempel. Og best av alt: når det kommer til trening og aktivitet så er det sånn at alle monner drar.

LES OGSÅ: Derfor bør du aldri kutte ut styrketreningen

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: