OVERDREVEN FOKUS PÅ FITNESS: - Det er ingen tvil om at det nye fitnessbegrepet ”strong is the new skinny” kan trigge at flere unge utvikler (alvorlige) spiseforstyrrelser, sier eksperten. Foto: concept w - Fotolia
OVERDREVEN FOKUS PÅ FITNESS: - Det er ingen tvil om at det nye fitnessbegrepet ”strong is the new skinny” kan trigge at flere unge utvikler (alvorlige) spiseforstyrrelser, sier eksperten. Foto: concept w - Fotolia
Spiseforstyrrelse

Advarer sterkt mot ny treningstrend

Fenomenet «Strong is the new skinny» kan føre til alvorlige spiseforstyrrelser, mener eksperter.

Mens kvinner på 50-tallet strebet etter Marilyn Monroes sexy kurver, ble kvinner besatt av noe helt annet da Twiggy kom inn i bildet på 60-tallet. Da ble det «ut» med kvinneformer. Den tynne lille jenta gjorde at kvinner begynte å jobbe med kroppene sine for å bli slanke.

Og slanke forble vi. Inntil nå. Nå skal vi ikke være tynne mer, vi skal være muskuløse, definerte og sterke. Eller «strong is the new skinny» som det nå heter.

For et par uker siden fikk bloggen til Nora Mathisen, fitnessnora.blogg.no, mye oppmerksomhet i media, da Nora selv valgte å putte et ansikt på denne nye formen for kroppsfokusering.

I et innlegg har hun lagt ut noen gamle bilder av seg selv. Bildene er av en sunn, frisk og normalvektig jente på en strand, iført en bikini. Da disse bildene plutselig dukket opp på Facebook for en tid tilbake fjernet hun raskt taggen, fordi hun skjemtes over bildene. Nå har hun imidlertid en annen virkelighetsoppfatning:

«Jeg skjønner at noe er riv ruskende galt i mitt eget hode når jeg synes jenta på bildet er feit», skrev hun på bloggen.

LES OGSÅ: Har du også fått dilla på styrketrening?

HVORFOR KALLER BLOGGEREN SEG FITNESS-FORSTYRRET: - Fordi jeg skjønner at noe er riv ruskende galt i mitt eget hode når jeg synes jenta på bildet er feit. Foto: Privat
HVORFOR KALLER BLOGGEREN SEG FITNESS-FORSTYRRET: - Fordi jeg skjønner at noe er riv ruskende galt i mitt eget hode når jeg synes jenta på bildet er feit. Foto: Privat Vis mer

Bitt av basillen

Nora ble nemlig bitt av fitnessbasillen, og i 2011 deltok hun i sin første fitnesskonkurranse. Bloggeren legger ikke skjul på at det er fitnessen som har skapt rare tanker i hodet hennes.

«Jeg har ikke en spiseforstyrrelse, og jeg har heller ikke ortoreksi. Men jeg er den første til å innrømme at jeg har et litt forstyrret syn på mat og trening. Fitnessforstyrret er det beste ordet jeg kommer på», skriver Nora videre i innlegget.

Helle Borchgrevink, daglig leder hos Interessegruppa for Kvinner med Spiseforstyrrelser (IKS), er imidlertid helt sikker på at jenter som er fitnessforstyrret har en spiseforstyrrelse. Hun uttaler seg på generelt grunnlag og snakker ikke om blogginnlegget til Nora.

- Det er ingen tvil om at det nye fitnessbegrepet «strong is the new skinny» kan trigge at flere unge utvikler (alvorlige) spiseforstyrrelser. Hos både gutter og jenter, forteller hun.

Når det gjelder begrepet fitnessforstyrrelse, har Borchgrevink følgende å si:

- I min verden er dette bare et annet navn for spiseforstyrrelse.

LES OGSÅ: Derfor tror du at du er tjukk

Før måtte jenter tvinges inn i styrkerommet

Vi spør en annen ekspert, gründer Irene Mårdalen i Spis deg glad, som også har bakgrunn som personlig trener:

- I utgangspunktet er det topp at jenter trener styrke, og spesielt frivekter. For få år siden måtte vi nærmest tvinge jenter inn i styrkerommet. Nå har det endret seg, og det er bra. Samtidig er det selvsagt ikke bra når dette - for enkelte - tar overhånd og blir en besettelse mer enn glede, sier Mårdalen.

- Jeg ser dessverre at det i enkelte miljøer har hatt en negativ utvikling og at kroppsfokus er langt høyere enn fokus på å ha det bra og ha god helse.

STYRKETRENING: Er kjempebra for kroppen - men ikke hvis du overdriver. Foto: AntonioDiaz - Fotolia
STYRKETRENING: Er kjempebra for kroppen - men ikke hvis du overdriver. Foto: AntonioDiaz - Fotolia Vis mer


LES OGSÅ: Dette er den vanligste spiseforstyrrelsen

Bekymrede foreldre ringer daglig

IKS mottar daglig telefoner fra foreldre som er bekymret for barna sine. Eller det kan være søsken som ringer, eller kvinner som selv har utviklet et problematisk forhold til mat. Mange av disse har også et voldsomt stort fokus på trening, ifølge Borchgrevink.

- Men om det er fitness eller annen form for trening har vi ikke gjort målinger på. Men vi tenker at denne trenden kan bidra til at flere opplever at det nå ikke lengre holder å «bare» være tynn. Nå skal man være både tynn og ha sixpack på magen og biceps som er definert. Kroppsbildet på hva som er vanlig og normalt er alt annet enn vanlig, understreker hun.

Borchgrevink synes det er skummelt at kvinner utfordrer de basale behovene kvinnekroppen har. Det er jo en grunn til at kvinner er født med mer kroppsfett enn menn!

- Og så blir det problematisk når alle skal tilpasse seg noen få kroppsidealer. Vi er jo alle skapt så forskjellige. Og nå har vi jammen meg enda en kroppsfiksert trend som unge mennesker skal klare å stå imot, sier hun.

LES OGSÅ: Advarer mot matbilder på Instagram

Kort vei hvis livet er skjørt

- Hvis livet ikke er helt ok eller selvfølelsen er skjør eller dårlig, vil veien til spiseforstyrrelsen kunne være ganske kort for dem som kaster seg på fitnesstrenden eller andre kroppsfokuserte «prosjekter». En person som er så hekta på trening, mat, muskler og fettprosent at det nærmest er blitt en besettelse, har en fitnessforstyrrelse, sier Borchgrevink.

Eller altså en form for spiseforstyrrelse.

- En slags redningsbøye når livet er vanskelig. Man bruker strategien som en flukt fra virkeligheten, så slipper man å kjenne på det som er vondt. Når fokuset på mat og kropp tar opp store deler av døgnet, er dette et faresymptom, utdyper Borchgrevink.

- Og når du starter å bortprioritere ting som gir deg glede til fordel for trening og matplanleggning.

LES OGSÅ: Dette skjer med fettet når du trener

DE SOM TRENGER HJELP: Trenger du hjelp! Ta kontakt med fastlegen. De kan henvise til de rette instansene (illustrasjonsfoto). Foto: All Over Press
DE SOM TRENGER HJELP: Trenger du hjelp! Ta kontakt med fastlegen. De kan henvise til de rette instansene (illustrasjonsfoto). Foto: All Over Press Vis mer

Dette er faresymptomene

Borchgrevink nevner flere faresymptomer.

  • Man blir aldri fornøyd med seg selv, og finner stadig nye «prosjekter» for å bli «bedre», «slankere» eller «sterkere».
  • Man er aldri fornøyd med seg selv uten å ha talt kalorier, målt fettprosent eller styrke.
  • Du trenger stadig bekreftelse på deg selv fra andre.
  • Menstruasjonen uteblir. Det kan føre til beinskjørhet og ufruktbarhet.
  • Psykiske problemer som konsentrasjonsproblemer, depresjoner, angst og konstant følelse av skam.
  • Sosial tilbaketrekning fordi man velger bort sosiale sammenhenger.


Borchgrevink har en klar anbefaling for dem som kjenner seg igjen i faresymptomene beskrevet her.

LES OGSÅ: Ny farlig trend, unge kvinner sulter seg til modellår

Søk hjelp

Hennes første råd er å ta kontakt med fastlegen, hvis man kjenner seg igjen i noe av dette. De kan henvise til de rette instansene. Eller man kan kontakte IKS eller andre tilsvarende organisasjoner for en uforpliktende prat med andre som har hatt en spiseforstyrrelse.

- Jo tidligere man oppsøker hjelp, jo raskere vil man kunne bli bedre. En spiseforstyrrelse er en psykisk sykdom og det tar tid å endre etablert atferd, sier Borchgrevink, og avslutter med å si:

- «Alt med måte» er et bra mantra, og jeg liker det så mye bedre enn «strong is the new skinny». Trening er sunt, og riktig kosthold kan være bra, men alt med måte!

Irene Mårdalen supplerer:

- Jeg anbefaler de som er i nærmiljøet til dem som åpenbart er for «hektet», å følge nøye med venninnen sin. Den det gjelder, vil som oftest ikke oppleve dette som et problem før det er et alvorlig problem. Ta gjerne kontakt med fagpersoner, som for eksempel IKS. Hvis du først velger å hjelpe en venninne, gjør det med klokskap og et inderlig ønske om at «ting skal bli bedre».

LES OGSÅ: Denne styrketreningen fungerer best

Mange hyggelige tilbakemeldinger

Nora Mathisen har fått mengder med positive tilbakemeldinger etter hun la ut blogginnlegget - fra folk som takker henne for ærligheten og for at hun tørr å stå fram.

Selv avslutter hun blogginnlegget sitt ved å skrive:

«Ikke vær så kritisk til deg selv, ha det gøy på trening og spis mye bra mat. Både kroppen din og hodet ditt har godt av det.»

Til KK.no sier hun:

- Jeg synes det er fint at dette kommer på trykk!

 

Til forsiden