SVEVER I LUFTEN: Denne stillingen kalles «Tingeling», forteller instruktør Kari (til v.). Dette er en gøy måte å trene balanse og ryggmuskler på. Foto: Merete Bratten
SVEVER I LUFTEN: Denne stillingen kalles «Tingeling», forteller instruktør Kari (til v.). Dette er en gøy måte å trene balanse og ryggmuskler på. Foto: Merete Bratten
Yoga

Ågot fikk artrose allerede i 20-årene

- Jeg fikk beskjed om at jeg egentlig var for ung til å få denne diagnosen.

– Sykdommen gjør at jeg har mye vondt. Betennelsesdempende medisiner gir meg så store bivirkninger at jeg ikke kan bruke dem, sier Ågot Caroline Nilssen (51), som opprinnelig er fra Haugesund, men bosatt i Bergen.

Vi møter Ågot i YogaVayus luftige, lyse lokaler midt i Bergen sentrum. Her er hun så ofte hun kan, og når hun ikke er på jobb som kommunikasjonsrådgiver i TV2.

– Fysisk aktivitet gir meg overskudd til å takle smertene i hverdagen. Utfordringen har vært å finne aktiviteter som ikke belaster leddene mer enn nødvendig, sier hun. 

LES OGSÅ: Yin yoga og eteriske oljer kan hjelpe mot vinterdepresjon

Yoga i svev

Det som skiller aerial-yoga fra ordinær yoga er at man bruker et stort silkeaktig tøystykke som er festet i taket og formet som en slynge. Slyngen fungerer som avlastning og støtte mot tyngdekraften slik at treningen er skånsom for leddene. Slyngen gjør det mulig å «henge» i posisjoner som fører til traksjon, det vil si at leddene avlastes. Mange leddpasienter opplever at traksjon gir smertelette og går til fysioterapeut eller manuellterapeut for samme effekt.

– Aerial-yoga er suverent som styrke- og balansetrening. Det er særlig kjernemuskulaturen i rygg og mage, overkropp og armer som blir utfordret, sammenlignet med vanlig yoga, sier Kari Couchman (48). Hun er instruktør og medeier av YogaVayu og var den som anbefalte Ågot å forsøke aerial-yoga. 

– Etter de første tre-fire gangene med aerial yoga kjente jeg at dette både er gøy og veldig godt for kroppen. I tillegg klarte jeg flere øvelser i slyngen enn jeg fikk til på en vanlig yogatime. Det ga mestringsfølelse, forteller Ågot.

Diagnose i ung alder

Ågot fikk diagnosen artrose allerede da hun var i 20-årene. Dette er en leddsykdom som er forbundet med slitasje og ofte forekommer hos eldre pasienter.

– Jeg hadde vanvittige smerter i kneet og gikk på krykker i en lengre periode. Etter hvert viste røntgenbildene at jeg hadde artrose. Jeg fikk beskjed om at jeg egentlig var alt for ung til å få denne diagnosen, forteller hun. 

Da Ågot var i slutten av 30-årene fikk hun i tillegg diagnosen psoriasisartritt. En sykdom som angriper ledd og gir store smerter. 

– Før jeg ble syk hadde jeg stor arbeidskapasitet og var veldig aktiv. Jeg er glad i naturen og kunne være på fjelltur i 10–12 timer. Det kan jeg ikke lenger. Sykdommen setter begrensninger som det har vært tøft å takle, forteller hun.

 Foto: Merete Bratten
Foto: Merete Bratten Vis mer

LES OGSÅ: Marianne Lund Kristoffersen (56) har artrose: -Plutselig var det mye jeg ikke lenger klarte å gjøre

Delvis ufør

For fem år siden førte sykdommen til at Ågot ble delvis ufør. En situasjon hun brukte lang tid på å akseptere. 

– Det startet med at jeg falt på ski og fikk en stor skade i kneet. Skaden var så omfattende, og kneet så slitt av artrose, at det ikke var mulig å operere. Alternativet var å skifte ut hele kneet, men det fikk jeg beskjed om at jeg var jeg for ung til. Nå kunne jeg ikke trene og kom inn i en ond sirkel både fysisk og psykisk. 

Situasjonen førte til at Ågot fikk seg en skikkelig «knekk» som tok henne nærmere ett år
å komme ut av. 

– Hadde det ikke vært for Karis yogatimer, vet jeg ikke hvordan jeg skulle klart å trene meg opp igjen etter kneskaden. På hennes timer opplever jeg at det er ok å ikke klare alt, sier Ågot. 

LES OGSÅ: Blir du slank og veltrent av yoga?

Mer enn yoga

YogaVayu minner mer om et lekkert spa-anlegg enn det man vanligvis forbinder med et yogastudio. Både Kari Couchman og Kjerstin Søvik som eier senteret har medisinskfaglig bakgrunn og er opptatt av å tilrettelegge treningen til personer av begge kjønn og i alle aldre. 

– Nesten alle jeg treffer har forskjellige utfordringer eller begrensninger. Jeg opptatt av å tilpasse øvelsene til kroppen og ikke kroppen til øvelsene. Målet mitt er at folk skal ha en funksjonell kropp som fungerer i hverdagen. Derfor har vi en variert timeplan som «Gentle yoga» for eldre hvis selv aerial blir for mye, sier Kari.

Ågot kan ikke får fullrost Kari nok for den hjelpen og tilretteleggingen hun gir. 

– Her handler det ikke om å være sterkest eller flinkest, men du blir akseptert for det du klarer. I tillegg har hun lært meg å lytte til kroppen min, det gjør en stor forskjell, sier Ågot.

Fordeler med yoga

-Det er mange former for yoga, men felles for alle er at de forener kropp og sinn. 
-Pusten er sentral i yoga og skal flyte i takt med øvelsene. 
-Fokuset på pusten gjør at nervesystemet gires ned. 
-Yoga reduserer stress og regulerer blodtrykket.
-Yoga styrker og strekker muskulaturen i hele kroppen. 
-Blodgjennomstrømningen til indre organer forbedres.
-Man øver balanse og fleksibilitet.

Denne reportasjen står også i Allers nr 50, 2016

Til forsiden