MORGENTRENING MED FAMILIEN: Yngvar Andersen starter dagen med en treningsøkt sammen med familien.
MORGENTRENING MED FAMILIEN: Yngvar Andersen starter dagen med en treningsøkt sammen med familien. Vis mer

Yngvar Andersen

- Alt du trenger er å stå opp 3-7 minutter tidligere

En treningsøkt mens du venter på den hurtigkokte havregrøten? - Effekten av noen minutter morgentrening er betydelig, sier treningsekspert Yngvar Andersen.

Et barn slår hjul på stuegulvet. Et annet foretar noen improviserte dips på sofakanten, mens mor utfører en form for alternative mageøvelser med minsten plassert på fanget. I hjørnet står far og denger løs på en boksesekk. Og så - like plutselig som det var i gang, er aktivitetsseansen over, og familien Loftesnes/Andersen framstår atter normal. Dagens morgengym er unnagjort.

Den sjarmerende videoen ble lagt ut på Yngvar Andersens private Instagram- og Facebook-konto, og venner og bekjente lot seg imponere av at familien har gjennomført noen minutter med improvisert aktivitet på stuegulvet, så godt som hver eneste morgen året gjennom.

LES OGSÅ: Hverdagsmosjonen kan redda helsa

Gir en god start på dagen 

- Ja, vi hadde lyst til å teste om vi fikk det til, og jeg vil anslå at vi har gjennomført en liten morgengym-seanse omtrent åtte av ti morgener, og det er vi kjempefornøyde med, sier den entusiastiske sogningen kjent fra blant annet NRK Puls.

Andersen har lang erfaring i å motivere andre til aktivitet gjennom bøker, TV-programmer og treningsreiser. Og filosofien er enkel: «Den beste treningen er den som blir noe av».  Og her har morgengymmen gode odds ifølge treneren.

- Det beste med morgengym er at det er enkelt å få til, det gir en god start på dagen, og det gir oss lyst til å være mer aktive senere, forklarer treneren som snart er ute med bok om nettopp morgengymmens fortreffelighet. Hovedmålgruppa for boka er 60+, men Yngvar understreker at noen minutter med pulsøkende aktivitet før frokost er noe alle vil ha utbytte av - uavhengig av alder.

- Barna ser også ut til å sette pris på dette, de slenger seg med og gjør akkurat det de har lyst til. Personlig tror jeg slik uorganisert fri aktivitet er noe de får litt for lite av ellers, i tillegg til utfordringene med mye stillesitting og bøyde nakker over nettbrett og telefoner, sier Andersen.

Én time aktivitet er nok 

Professor Ulf Ekelund ved Norges idrettshøgskole har forsket på hvor mye aktivitet som må til for å veie opp for en stillesittende livsstil. Svaret: rundt én time om dagen. Og denne aktiviteten kan gjerne spres i små drypp.

- Vær bevisst på å reise deg og røre deg litt gjennom arbeidsdagen, slik at du ikke blir sittende i mange timer av gangen, sa Ekelund i intervjuet med kk.no, og forklarte at dette har vist seg å ha umiddelbar positiv effekt på en rekke områder, som blant annet blodsukkerregulering og blodfettprofil.

- Jeg må legge til en positiv «bivikning» til! Effekten av litt mer bevegelse, som du gjør regelmessig, ja - det er ikke bare gull verdt for både den fysiske helsa, det påvirker også den psykisk helsa positivt,og ikke minst: praten rundt frokostbordet, avslutter motivatoren. (Og ja, familiens morgengym-prosjekt er selvsagt ikke avsluttet selv om vi skriver 2017.)

LES OGSÅ: Få bedre kondis i egen stue

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: