Fitness

Anette gikk fra utrent 40-åring til pallplassering i fitness

- Debuten min var en skikkelig katastrofe og nedtur.

<strong>IMPONERER INNEN FITNESS:</strong> Anette Tollefsen har medaljer både fra NM og fra nordisk mesterskap i fitness. FOTO: Sigurd Håkon Øyvang
IMPONERER INNEN FITNESS: Anette Tollefsen har medaljer både fra NM og fra nordisk mesterskap i fitness. FOTO: Sigurd Håkon Øyvang Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Store muskler, høye hæler, bikini og glinsende mørkebrune kropper. Fitness er en omdiskutert idrett som synes å ha fått fotfeste her i Norge og det er ikke bare populært blant de unge.

Anette Tollefsen var 44 år gammel da hun debuterte som fitnessutøver, til tross for at hun bare få år tidligere var det hun beskriver som «i forfall».

Anette (47) forteller at hun egentlig alltid har vært glad i å trene og at hun fra barndommen av har vært innom de fleste dansesjangre.

Dansingen ble imidlertid nedprioritert da hun sammen med eksmannen startet gjestehuset Huldras Hus, en virksomhet som tok de fleste av døgnets timer.

– I noen år fungerte jeg både som kokk, servitør, vertinne, vaskehjelp og vaktmester. Det var fine og lærerike år, men ekstremt mye jobbing. Jeg drev egentlig rovdrift på meg selv i denne perioden, da det ofte kunne bli 70 timers arbeidsuker.

Utdannet seg til personlig trener

Familien lever greit av inntektene fra gjestehuset, men innser etter hvert at det blir for tidkrevende. Bedriften legges ned og plutselig har Anette tid og energi til å se over livet sitt. Hun har tidligere jobbet innen IT, men etter flere år borte fra bransjen er det vanskelig å komme tilbake.

Hun går derfor inn i tenkeboksen for å fundere over hva som skal bli hennes neste karriere.

– På det tidspunktet hadde jeg passert 40 og hadde ikke trent på flere år. Det er ikke godt å føle at man ikke lenger er like sterk og fresh som man har vært tidligere, men jeg kom i gang med treningen igjen og fikk raskt gode resultater.

– Ved treningsstudioet ble jeg oppmuntret til å utdanne meg til personlig trener. Først tenkte jeg at jeg var alt for gammel, samtidig var det en veldig god følelse å kjenne at jeg kunne drive med noe som jeg faktisk var god på, sier hun.

<strong>PÅ HØYE HÆLER:</strong> I fitness blir deltagerne blant annet vurdert på sceneopptreden, utseendet, lav fettprosent, muskulær symmetri og muskelspenning. FOTO: Sigurd Håkon Øyvang
PÅ HØYE HÆLER: I fitness blir deltagerne blant annet vurdert på sceneopptreden, utseendet, lav fettprosent, muskulær symmetri og muskelspenning. FOTO: Sigurd Håkon Øyvang Vis mer

Debuterer som 44-åring

En kollega foreslår etter hvert at hun også bør prøve seg på fitness og stille i en konkurranse. Først ler hun det bare bort, men bestemmer seg allikevel for å gi det en sjanse og som 44-åring debuterer hun i bikinifitness.

Dette er ifølge IFBB Norway (Norwegian Bodybuilding & Fitness Federation) en av fem kategorier kvinner kan konkurrere i her i Norge. I bikinifitness-konkurranser står deltagerne på en scene og vurderes ut fra utseendet, sceneopptreden og lav fettprosent. Kvinnene skal ha litt muskelmasse, men ikke for mye.

– Jeg hadde jobbet masse og var så fornøyd med meg selv. Jeg trodde jeg kom til å score høyt, spesielt på grunn av alderen min da jeg stilte sammen med de yngste debutantene. Men det skulle vise seg å bli en katastrofedebut og det var en skikkelig nedtur, forteller hun.

Etter at den første skuffelsen har lagt seg, bestemmer Anette seg for å gjøre et nytt forsøk. Denne gangen i kategorien bodyfitness hvor utøverne blir vurdert mer i forhold til muskulær symmetri og muskelspenning. I en konkurranse for kvinner over 35 år blir resultatet en bronsemedalje.

I etterkant har det blitt både bronse og sølv i NM og bronse i nordisk mesterskap i Stockholm. Nå jobber hun mot høsten 2021 hvor målet er topplassering i NM.

– Jeg er et konkurransemenneske og elsker å sette meg høye mål. De fleste jentene jeg konkurrerer med er fem til ti år yngre enn meg, så det har vært kjempemorsomt å lykkes så bra, sier hun.

Viktig med støtte fra familien

Anette jobber i dag som selvstendig PT ved Flex Trim og Mosjon i Skien, i tillegg til at hun holder kurs og foredrag om styrketrening. Hun har en voksen sønn på 25 og en datter på 15 år, og er forholdsvis nylig blitt singel.

Hun forteller at støtten hun har fått fra barna og eksmannen har vært helt nødvendig for å kunne oppnå så gode resultater.

– Uansett hvor mye du vrir og vender på det så blir regimet hjemme helt annerledes når man driver med fitness, fordi det påvirker hverdagen såpass mye. De siste fem-seks månedene før konkurranse er man veldig fokusert og selvsentrert, jeg blir også ekstremt egoistisk i forhold til tidsbruken min da jeg må få til å trene seks dager i uka. Før jeg deltok i konkurranser var det derfor viktig for meg å få deres samtykke.

– Jeg husker en sommer hvor vi dro til hytta noen måneder før konkurransen. Jeg tok med treningsutstyr og var innstilt på å trene der, men det gikk bare noen få dager før familien sendte meg på bussen hjem igjen, ler hun.

– Det var rett og slett ikke hyggelig å ha meg der fordi jeg ble stressa over at jeg ikke fikk kjørt øktene mine slik jeg skulle. Den siste tiden før en konkurranse er det vanlig å trene 14-15 timer per uke, noe som kan bli litt ekstremt i normale familiesettinger. Måltidene påvirkes også i en familie med en fitnessutøver.

Passer ikke alle

Selv om Anette spiser vanlig mat, skal alt måles og veies nøye. Dette fokuset på mat er en av de tingene som gjør idretten problematisk for mange og som mor er Anette spesielt opptatt av hvilket forbilde hun er for datteren sin.

– Fitness er ikke for alle og i denne sammenhengen føler jeg at alderen er en fordel for meg fordi jeg står trygt og bevisst i de valgene jeg gjør. Jeg tror at datteren min ser at jeg jobber mot et mål, vektoppganger og vektnedganger, men at hun også ser at vi ellers har et sunt forhold til trening og mat.

– Hun har sagt at hun selv vil begynne med fitness en gang og det er greit når hun blir voksen, men jeg ville aldri latt min 16-åring delta i fitness. Den formen vi har når vi står på scenen er ikke spesielt sunn, men vi er ikke lenge i denne formen og det er heller ikke meningen. For noen kan dette nok være vanskelig, spesielt det å oppleve at de legger på seg igjen i etterkant. Alle kan komme i denne formen hvis de følger oppskriften, men alle bør og skal ikke det.

<strong>ØNSKER Å INSPIRERE:</strong> Fitness passer ikke for alle, men Anette håper hun allikevel kan inspirere andre kvinner til å komme i gang med styrketrening - selv om de har passert 40. FOTO: Sigurd Håkon Øyvang
ØNSKER Å INSPIRERE: Fitness passer ikke for alle, men Anette håper hun allikevel kan inspirere andre kvinner til å komme i gang med styrketrening - selv om de har passert 40. FOTO: Sigurd Håkon Øyvang Vis mer

Ingen aldersgrenser

Heidi Vonka Koi i IFBB Norway forteller at de har hatt et ganske jevnt antall medlemmer de siste årene, og at det vanligvis ligger på 600-650 utøvere.

– Men det er også mange flere som holder på med fitness enn de som er registrerte hos oss. Det er mange som kun betaler medlemskap det året de skal konkurrere, men trener for konkurranser år etter år. Dette er jo tross alt en sport som krever mye tålmodighet, sier hun.

Ifølge Koi finnes det ingen øvre eller nedre aldersgrense for å drive med fitness, men dersom man er yngre enn 18 år må man ha skriftlig tillatelse fra foresatte.

– Vi har junior klasser opp til 23 år, senior klasser hvor det ikke er aldersbegrensninger og master klasser fra 35 år for kvinner og 40 år for menn, sier hun.

Mange fordommer rundt fitness

Å lykkes med fitness koster også en del sosialt, da det i månedene før en konkurranse er uaktuelt å bli med venner på hytteturer eller andre selskapeligheter.

For enkelte kan dette være vanskelig å forstå og Anette har opplevd venner som trekker seg unna.

– Før hadde jeg også fordommer om fitness, fordi jeg ikke forstod alt som lå bak. Jeg så på det som jålete og amerikansk, men jentene jeg møter gjennom sporten er hardtarbeidende, vanlige jenter som er glade i holde seg i form året rundt. Og som ikke er ekstreme utenom månedene like før konkurranser.

– Men jeg var nok også litt naiv i forhold til bruk av dop og steroider. Jeg trodde dette var noe som tilhørte åttitallet og at ingen drev med det lengre. Det er nok en del av dette i ulike miljøer, også blant jenter, selv om mitt inntrykk er at det er mest vanlig blant menn.

Aldri for seint å bygge muskler

Anette mener at fitness ikke er for alle, men håper allikevel at hun gjennom sin historie og ved å dele sine erfaringer på Instagram kan inspirere andre kvinner til å bygge muskler – selv etter at de har passert 40.

– Det er ekstremt gøy å vise at det fortsatt er mulig bare man er litt mer bevisst på hvordan man bruker egentiden sin. Du behøver ikke trene seks dager i uka for å komme i form, klarer du to til tre timer i uka kan du merke stor forskjell.

– Som personlig trener er det fascinerende å se at om man klarer å holde trøkket oppe i et par uker, så skjer det noe med holdningen og ønsket om å trene. Det handler om å bestemme seg og sette mål, uten å gå for hardt ut slik at man gir opp.

Anettes tips for å komme i gang med muskeltreningen

  • Husk at det aldri er for tidlig eller for sent til å bli en bedre og sterkere utgave av deg selv, men du må bestemme deg. Det er fort gjort å bli inspirert av før/etter bilder på nettet, for så å bli skuffet om ikke resultatene er der etter fire-seks uker - noe de ikke er for de aller fleste.
  • Stol på prosessen! Om du jobb kontinuerlig og jevnt vil resultatene komme. Bare prøv så skal du se!
  • Ikke gå i fellen og tro at motivasjonen skal holde deg gående, for motivasjonen er aldri på topp hele tiden. Et tips når du kjenner motstand og vondt i viljen for å gjennomføre treningsøkten din, er å dra på trening allikevel. Si til deg selv at du bare skal gjøre to øvelser fordi det er mye bedre enn ingenting. Det viser seg at de aller fleste allikevel gjennomfører hele økten, men om du ikke gjør det er det også ok - du gjorde mer enn ingenting!
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer