Droppe frokost

Annenhver nordmann dropper frokosten – men gjør det noe?

- Det er bare en myte at frokosten er så viktig, mener professor.

MANGE DROPPER FROKOSTEN: Det er fortsatt en viss uenighet blant ekspertene om hvorvidt det er lurt å droppe frokosten eller ikke. FOTO: NTB Scanpix
MANGE DROPPER FROKOSTEN: Det er fortsatt en viss uenighet blant ekspertene om hvorvidt det er lurt å droppe frokosten eller ikke. FOTO: NTB Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Frokosten omtales ofte som «dagens viktigste måltid», men mye tyder på at folk flest ikke er like opptatt av å starte dagen med mat som de var tidligere.

De siste årene har mange kastet seg på fastedietter som 16:8-metoden og i en ny undersøkelse gjennomført av YouGov for Herbalife Nutrition, svarer hele 48 prosent av de spurte at de dropper frokosten.

Men gjør det egentlig noe at vi ikke spiser frokost? Nei, mener Birger Svihus, professor i ernæring ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet på Ås.

Påstanden om at frokosten skulle være viktigere enn alle andre måltider, er ifølge Svihus en myte som kan spores helt tilbake til 30-tallet.

Den gangen var det harde tider i Europa og stor fattigdom i deler av den norske befolkningen, noe som førte til feilernæring og underernæringsproblem.

– På den tiden var ikke fokuset på sunn ernæring så stort som det er i dag, men interessen hadde begynt å vekkes i fagmiljøene. Fordi mange fattige barn i Oslo kom på skolen uten å ha spist frokost, ble det besluttet at barn skulle få servert frokost på skolen. Dette var den såkalte Oslofrokosten, som blant annet bestod av melk og brød. For at elevene skulle bli motiverte til å spise, ble frokosten omtalt som dagens viktigste måltid, og slik oppstod den myten, sier han.

Forlenger fettforbrenningen

Professoren mener at frokosten fortsatt er viktig måltid for barn, men at det for den voksne gjennomsnittsnordmannen kan være fordelaktig å utsette spisingen til lunsj.

– Mens man på trettitallet hadde fysisk krevende jobber, er situasjonen i dag en helt annen. Vi er ikke så fysiske aktive og vi har i tillegg en mer «robust» fysiologi enn barn. Mange tror de trenger energi for å starte dagen, det snakkes gjerne om at motoren trenger brennstoff, men dessverre er det i dag slik at gjennomsnittsnordmannen har for mye brennstoff på kroppen i form av fett.

– Ved å droppe frokosten forlenges fettforbrenningen som vi alle setter i gang i løpet av natten. Det engelske ordet breakfast kommer jo nettopp av at man bryter fasten. Om du klarer å utsette å bryte fasten frem til lunsj, har du fire timer lenger å forbrenne fett på. Når du våkner om morgenen er du nemlig i en stabil fettforbrenningsmodus, det som da skjer er at du fortsetter i den samme fysiologiske tilstanden i fire timer til, forklarer han.

SPISER IKKE FROKOST: Professor Birger Svihus sluttet å tvinge i seg frokost, da han fant ut at det kanskje ikke var så sunt som han tidligere hadde trodd. – Det var en utrolig befrielse, sier han. FOTO: Privat
SPISER IKKE FROKOST: Professor Birger Svihus sluttet å tvinge i seg frokost, da han fant ut at det kanskje ikke var så sunt som han tidligere hadde trodd. – Det var en utrolig befrielse, sier han. FOTO: Privat Vis mer

Anbefaler alle å spise frokost

Line Kristin Johnson, forsker og klinisk ernæringsfysiolog ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst, er også forsiktig med å kalle frokosten dagens viktigste måltid.

Hun mener riktignok at det å spise frokost er smart, og det er derfor et måltid hun anbefaler alle.

– Hensikten med å spise er tross alt å dekke kroppens behov for energi og viktige næringsstoffer, og det kan man gjøre på mange måter, - også uten å spise frokost. Det er imidlertid likevel mange gode grunner til å spise frokost. Studier viser at de som er frokostspisere er mer konsentrerte og har bedre læringsevne enn de som skipper dagens første måltid, sier hun.

– I tillegg er de mer fysisk aktive første del av dagen, har bedre blodsukkerregulering og spiser gjerne noe mindre senere på dagen. Dette kan igjen bidra til å forbygge fedme og hjerte- og karsykdom.

Viktig måltid for barn og unge

Dersom vi dropper frokosten blir vi ifølge Johnson mindre opplagte fysisk og mentalt fra morgenen av. Vi får også dårligere blodsukkerregulering gjennom dagen og har en tendens til å spise mer utover ettermiddagen og kvelden.

– Jeg mener det er ekstra viktig at barn og unge spiser frokost. Både fordi barn og ungdom i vekst trenger regelmessig påfyll av energi og næringsstoffer, for å være mer opplagte og ha lettere for å ta inn ny lærdom på skolen. I tillegg er det mye som tyder på at vi tar med oss vaner, og uvaner, fra barndom og inn i voksenlivet.

Mennesker som sliter med blodsukkerreguleringen, bør ifølge professor Birger Svihus også være mer forsiktig med fasting.

– Det er ikke noe problem for en med diabetes type 2 å faste til klokken tolv, men problemet er at når man reduserer antall måltider kan det bli for mye karbohydrater per måltid - slik at man forsterker problemet med blodsukkerreguleringen. Det er derfor ikke sikkert at det å droppe frokosten passer for mennesker med diabetes.

ANBEFALER ALLE Å SPISE FROKOST: Forsker og klinisk ernæringsfysiolog Line Kristin Johnson er uenig i at det er lurt å droppe frokosten for vekta sin del. FOTO: Jan Magnus Fredheim
ANBEFALER ALLE Å SPISE FROKOST: Forsker og klinisk ernæringsfysiolog Line Kristin Johnson er uenig i at det er lurt å droppe frokosten for vekta sin del. FOTO: Jan Magnus Fredheim Vis mer

Myte at kroppen går i sparebluss

Mange har kanskje hørt at kroppen vil gå i sparebluss dersom vi ikke spiser frokost, og at vi må spise for å forbrenne fett, men Svihus forklarer at også dette bare en myte.

– Hvis du jobber med hardt fysisk arbeid, hvor du blir svett og andpusten, kan det være et poeng å spise frokost. For når man jobber med høy intensitet, trenger man karbohydrater. Men veldig få i dag har en fysisk anstrengende jobb, så for de fleste av oss er det ikke noe problem at kroppen bruker fett som energikilde.

Svihus forteller at han selv alltid har slitt med å få i seg mat om morgenen, men at han tidligere pliktoppfyllende presset i seg et par skiver fordi han trodde det var sunt.

– Det var en utrolig befrielse for meg da jeg leste meg opp og innså at dette bare var en myte. Idet man passerer 40 legger mange på seg, og for meg har det å droppe frokosten vært det viktigste tiltaket for å ikke gå opp i vekt, sier han.

– Flere undersøkelser viser at folk generelt sett er minst sultne om morgenen og mest sultne om kvelden, men mange har hørt at det er sunt å spise frokost og presser i seg mat selv om de ikke er sultne - med det resultat at de blir fetere. Men hvis man er fornøyd med å spise frokost og har lyst til det, må man for guds skyld ikke droppe frokosten, legger han til.

Uenig i at det er bra for vektreduksjon

Line Kristin Johnson ved Senter for sykelig overvekt, er imidlertid uenig i at det å droppe frokosten er et fint tiltak for å gå ned i vekt.

– Selv om det er det totale kaloriinntaket over tid som avgjør om vekten går opp, ned eller er stabil, viser studier og klinisk erfaring at frokostspisere spiser mer regelmessig gjennom dagen, de spiser færre kalorier ettermiddag og kveld, de har bedre blodsukkerregulering og lettere for å stabilisere vekten etter vekttap. Alt dette tyder på at å spise frokost er en god idé både for å gå ned i vekt og å bli der, sier hun.

Rent fysiologisk er det ifølge Svihus ikke farlig for friske mennesker å droppe frokosten, da kroppen vår tåler å faste mye lengre enn noen få timer, men det psykologiske spiller en stor rolle for mange av oss.

– Hvis man er vant til å spise frokost, vil man kanskje føle det som et savn. Jeg oppfordrer folk til å ikke bare prøve det i en dag, men la det gå en uke eller 14 dager. Om du fortsatt synes det er veldig ubehagelig å utsette å bryte fasten, er dette kanskje ikke noe for deg og da kan du finne andre måter å redusere energiinntaket på, sier han.

– Hvis du dropper frokosten og ender opp med å spise dobbelt så mye til lunsj, vil også vinningen gå opp i spinningen. Men selv er jeg faktisk mindre sulten til lunsj nå, enn jeg var da jeg spiste frokost.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer