KAST SKOENE OG GÅ BARBEINT: Ifølge ekspertene er det mange helsefordeler ved å gå mer barbeint. FOTO: NTB Scanpix
KAST SKOENE OG GÅ BARBEINT: Ifølge ekspertene er det mange helsefordeler ved å gå mer barbeint. FOTO: NTB Scanpix
Barbeinte helsefordeler

Astrid jogger barbeint: Dette er helsefordelene

Visste du at det å gå barbeint faktisk har mange gode helsefordeler?

– Slipp føttene fri, det er det beste du kan gjøre, smiler Terje Haugaa.

Haugaa er universitetslektor i biomekanisk terapi ved Høgskolen i Sørøst-Norge og ekspert på sko, bevegelse og helse. Han har blant annet skrevet flere bøker om emnet.

– Skoindustrien har lenge forsøkt å få oss til å tro at vi er født med sko, men en sko skal bare verne foten og ikke noe mer. Det å gå barbeint har uhorvelig mange fordeler, sier han.

En av de viktigste grunnene til å gå mer barbeint i sommerhalvåret, er ifølge Haugaa at det styrker muskulaturen i foten.

– Noe av problemet i dag er at skoindustrien jobber mye med å lage sko som er for myke. De produserer joggesko og tursko med for mye demping slik at du ikke får aktivisert muskelvenepumpene og musklene under foten. Disse musklene trenger å bli utsatt for stimuli hele tiden for å opprettholde styrken i foten, forklarer han.

Han anbefaler spesielt at du kaster av deg skoene når du går på stranda i sommer, men variasjon i underlaget er også bra. Å gå i litt ulent terreng kan faktisk bidra til å bedre balansen.

– Hele balansen styres i foten og når du påvirker nervereseptorene styrker du ankelleddet som er med på å opprettholde balansen. Mennesker som hele tiden går på flatt underlag, utsetter ikke foten for de utfordringene du trenger for å opprettholde balansen. Gå derfor gjerne barbeint både på stranda og i skog og mark, sier han.

LES OGSÅ: Slik får du sandalklare føtter på 1-2-3

OPPFORDRING OM Å GÅ MER BARBEINT: Ifølge Terje Haugaa kan det både forebygge plager og helbrede skader raskere. - Det å gå barbeint har uhorvelig mange fordeler, sier han. Foto: Privat
OPPFORDRING OM Å GÅ MER BARBEINT: Ifølge Terje Haugaa kan det både forebygge plager og helbrede skader raskere. - Det å gå barbeint har uhorvelig mange fordeler, sier han. Foto: Privat Vis mer

Helbreder sår og skader raskere

Mange vegrer seg nok for å gå barbeint i frykt for sår og skader. Selv om det selvfølgelig er en viss risiko for at det kan skje, kan faktisk det å gå barbeint også være med på å hele sår og skader raskere. Det å gå barbeint øker ifølge Haugaa blodsirkulasjonen som igjen øker sårhelingsprosessen.

Å gå uten sko gjør også huden mer robust mot ytre påvirkninger, slik at den tåler belastningen bedre.

– Vi vet også at fotproblem ofte oppstår på grunn av feil sko. Dersom man får en feilstilling i foten på grunn av feil sko, vil det slå ut i kneleddet, som slår ut i hofteleddet og som til slutt slår ut i ryggen. Alt henger sammen og problemene forplanter seg opp. Denne sammenhengen kan være vanskelig å fange opp på grunn av manglende kunnskap hos helsevesenet, slik at man får en tilstand som vedvarer.

– Når du går barbeint fjerner du denne feilstillingen og du styrker muskelgrupper som du vanligvis ikke bruker så mye. Du utsetter foten for en helt naturlig belastning og kan derfor oppleve bedring, sier han.

Jogger helst uten sko

– Jeg går mye barbeint og har alltid gjort det fordi jeg synes det er deilig. Jeg tror det er bra for kroppen, forteller Astrid Elisabeth Kure (44).

For fire år siden la hun skoene bokstavelig talt på hylla og forsøkte seg for første gang på barfotløping, som rett og slett er å jogge ute i naturen uten sko.

– Jeg har egentlig aldri vært noen løper, men for noen år siden begynte jeg å løpe litt for å mosjonere. Etter en stund utviklet jeg forkalkninger i hælene som ga meg smerter når jeg løp. Da begynte jeg å søke etter informasjon om hva jeg kunne gjøre for å unngå dette, sier hun.

Kure kom over boken «Barefoot Running Step by Step» som er en introduksjonsbok til barfotløping. Her forklarer forfatterne at føttene møter bakken på en helt annen måte når man løper barbeint, enn når man løper med sko. I en dempet løpesko vil de aller fleste lande på hælen og rulle over til tåballene for å dempe støtet. Tar du av deg skoene tvinges du til å lande lengre frem på foten fordi det å lande på hælen blir for ubehagelig.

Fordelene ved barfotløpning er riktignok omdiskutert. Ifølge Terje Haugaa viser forskningen ingen beviselig forbedret effekt ved å løpe barbeint. Han peker også på at en løper med god løpeteknikk alltid vil dempe med forfoten - uansett om han eller hun bruker løpesko eller ikke.

Tilhengere av barbeintløping mener imidlertid at det gir mindre smerter i leddene og færre skader.

Astrid Elisabeth Kure forteller at hennes plager forsvant etter noen måneder med barfotløpning og at hun etter hvert kunne trene som vanlig igjen. Men hun understreker viktigheten av å starte veldig forsiktig og gradvis venne seg til å løpe uten sko. Føttene trenger lang tid på å bygge opp muskulaturen og foten må venne seg til friksjonen.

– Jeg har ikke hatt noen skader i forbindelse med barfotløpingen, men jeg trappet veldig forsiktig opp og lyttet til kroppen min. I starten løp jeg bare to minutter og så tok jeg én dags pause. Dette gjorde jeg i cirka fjorten dager før jeg økte turen med ett minutt. I dag er målet mitt å løpe fem kilometer barbeint, sier hun.

LES OGSÅ: Derfor er den ene foten din større enn den andre

HEKTA PÅ BARFOTLØPNING: Astrid løper uten sko i all slags vær. Foto: Privat
HEKTA PÅ BARFOTLØPNING: Astrid løper uten sko i all slags vær. Foto: Privat Vis mer

Vekker en del oppmerksomhet

Kure bruker noen ganger også «tåsko» uten dempning som er som hansker for føttene. Men hun foretrekker å løpe barbeint – selv om det noen ganger gir henne litt vel mye oppmerksomhet.

– Jeg får mange rare blikk og kommentarer av typen «har du glemt skoa dine?». Det er ganske mange som stopper opp, særlig eldre som har en moral om at man skal gå sånn og sånn kledd. Man får litt oppmerksomhet, det gjør man. Men jeg tar meg gjerne tid til å forklare litt og de fleste er positive og synes det er gøy.

– Jeg løper som regel på gress og asfalt, samt i skogen hvor det å løpe på barnåler er som å løpe på silke. Det er vondest å løpe på pukk og grus, og ellers passer jeg meg selvsagt for å løpe der det er glasskår. Selv om man kan få sår, har det aldri vært et stort problem, sier hun.

Når man løper så mye på alle typer underlag, skulle man kanskje tror at huden under føttene ble ekstra hard og trælete. Men ifølge Kure har barfotløpingen faktisk helt motsatt effekt.

– Man sliter av huden slik at den ikke blir tykkere, så jeg har aldri hatt så lite træler under føttene før. – Asfalt er fotpeeling så det holder, ler hun.

LES OGSÅ: Derfor bør du ikke gå barbeint i skoene

Spesielt bra for små barn

Ifølge Terje Haugaa dukker fotproblemer ofte opp i ung alder. 60 prosent av ungdom i alderen 15-19 år har ett eller flere fotproblem. Fotproblemer er også utbredt blant den yrkesaktive delen av befolkningen, her har 53% ett eller flere fotproblemer.

Han mener derfor at det å gå barbeint er bra for folk i alle aldre, men kanskje spesielt for små barn.

– Det å gå uten sko forebygger faktisk barneplattfot, som vi ser en økende tendens til i dag. Man antar at noe av årsaken er at førstegangsskoene til barn er pasifiserende i muskulaturen, det vil si at muskulaturen ikke blir aktivisert nok. Tidligere anbefalte man at alle førstegangssko til barn skulle gå over ankelleddet, men det er det samme som å anbefale nakkekrager til alle nyfødte. Du utvikler ikke muskler med det, sier han.

En liten gruppe mennesker bør imidlertid konferere med en spesialist før de aktivt kaster av seg skoene og trår ut i naturen barbeint. Dette kan for eksempel gjelde enkelte diabetikere og reumatikere.

– Dette er personer som har redusert sårheling på grunn av nedsatt blodsirkulasjon, noe som for enkelte kan få fatale konsekvenser. Dette gjelder ikke nødvendigvis en ung diabetiker, men personer som har en kjent økt risiko og som er under behandling av helsepersonell, understreker han.

LES OGSÅ: Kan du kjøpe løpesko til barn?

Til forsiden