KUTTET UT KJØTT OG ANIMELSKE PRODUKTER: Mari Hult står bak Norges største vegetarblogg. Hun sluttet å spise kjøtt på grunn av dyrene. FOTO: Erik Sæter Jørgensen
KUTTET UT KJØTT OG ANIMELSKE PRODUKTER: Mari Hult står bak Norges største vegetarblogg. Hun sluttet å spise kjøtt på grunn av dyrene. FOTO: Erik Sæter JørgensenVis mer

Kutte ut kjøtt:

- At man trenger kjøtt for å få i seg nok proteiner er en påstand jeg begynner å bli skikkelig lei av

Med dagens gode vegetartilbud mener kokk og vegetarblogger Mari Hult at det ikke er noe problem å spise mindre kjøtt.

Nordmenn spiser generelt for mye kjøtt – langt over hva som er anbefalt av helsemyndighetene. Nordmenns kjøttforbruk har ligget på rundt 70 kilo årlig. 80 prosent av den voksne befolkningen, har et for høyt inntak av mettet fett.

Selv om kjøttinntaket til den gjennomsnittlige nordmann er for høyt, er det stadig flere som hiver seg på vegetarbølgen. Hva som står bak valget om å bli vegetarianer, er individuelt. Noen gjør det for dyrene og miljøet. Andre gjør det for å ta vare på egen helse.

– Når det gjelder helsekonsekvensene av kjøtt, vil stort sett alle være tjent med å redusere kjøttinntaket og samtidig øke inntaket av plantekost som frukt, grønnsaker, fullkorn og nøtter. Oppsummeringer av forskningsstudier viser at plantebasert kosthold, med lite eller helt uten kjøtt, er forbundet med store helsegevinster, inkludert lavere forekomst av hjerte- og karsykdommer, kreft og diabetes, samt generelt lavere risiko for å dø tidlig, sier Lars T. Fadnes.

Fadnes jobber som fastlege, førsteamanuensis ved Universitetet i Bergen, og forskningsleder ved Haukeland Universitetssykehus. Han har forsket mye på kostholdsmønstre, og hvordan det påvirker helsen vår.

– Det er store helsegevinster forbundet med å redusere inntaket av kjøtt. En fersk metaanalyse som oppsummerer forskningsstudier om kjøtt, viser at man kan redusere risikoen for tidlig død med rundt 15 prosent, ved å redusere det daglige inntaket av behandlet kjøtt med 50 gram. Dersom du reduserer inntaket enda mer, kan du forvente enda større helsegevinst.

LES OGSÅ: Å kutte ned på storfekjøtt er ikke bare bra for miljøet, men også din egen helse

Betydelig lavere risiko for tidlig død

Personer som spiser mye frukt, grønnsaker, fullkorn og nøtter, har betydelig lavere risiko for å dø tidlig.

– Spiser du 90 gram fullkorn om dagen, kan risikoen for tidlig død reduseres med 15 prosent. Og dersom du spiser en håndfull nøtter om dagen, kan du redusere risikoen for tidlig død med 22 prosent. Frukt og grønnsaker vil også medvirke til å redusere denne risikoen, sier Fadnes.

Du kan altså forbedre helsen din i stor grad ved å kutte ned på, eller kutte ut, kjøtt, og øke inntaket av gode, sunne råvarer. En ny undersøkelse gjennomført av YouGov for Arla Apetina, viser at én av tre nordmenn er positive til å bytte ut kjøtt med andre, gode alternativer.

Mange ser for seg at et liv uten kjøtt er umulig, men i butikkene i dag finnes det mange alternativer. Det var noe helt annet for bare fem år siden. Nå derimot, finnes det lettvinte løsninger som passer til alle, enten du skal ha burger, pølser, nuggets eller kyllingfilet.

LES OGSÅ: Vurderer du å oppdra barnet på vegetarkost?

Flere får opp øynene for dyrevelferd

Mari Hult er kokk, og står bak Norges største og mest leste vegetarblogg. Bloggeventyret startet i 2010, og i 2016 kom boken «Sykt godt». Hun er selv veganer, og valgte å kutte ut kjøtt og animalske produkter på grunn av dyrevelferd.

– Dyrevelferd er jo veldig aktuelt nå. Tidligere hørte jeg ofte folk si: «Dyrene har det så godt i Norge. Det er i utlandet problemene ligger». De siste årene har det med jevne mellomrom kommet avsløring som viser hvor vondt noen norske dyr har det, og det tror jeg stikker litt i folk, sier hun, og fortsetter:

– De fleste har nok fått tegnet et nasjonalromantisk bilde av lykkelige kyr på et grønt beite og fornøyde høner på gårdsplassen, en fasade kjøttindustrien ønsker å opprettholde. Men gang på gang viser det seg at dette ikke alltid er tilfelle. I tillegg så er jo folk mye mer bevisst på miljøet nå, og miljøproblemene som kjøttproduksjonen fører med seg.

I dag er det mye enklere å kutte ut eller kutte ned på kjøtt; aldri før har vegetarisk og vegansk mat vært så tilgjengelig her til lands, både i form av ferdigprodukter i butikk, og oppskrifter på mat du lager selv.

– Dette gjør det enklere å være veganer og vegetarianer, men jeg tror også at det er veldig bra for «kjøttetere» som har lyst å erstatte i alle fall et par kjøttmåltider med plantebaserte alternativer, sier Hult.

LES OGSÅ: Her er 6 tips til gode vegetariske koseretter

Proteinmangel er ikke et problem, selv om du kutter ut kjøtt

Til tross for økt fokus på fordelene ved å spise vegetarisk mat, er det noen kjøttetere som tviholder på troen om at kjøtt er en nødvendig proteinkilde.

GOD NOK PROTEINKILDE: Mari Hult er lei av folk som tror at man kun får i seg nok proteiner ved å spise kjøtt. FOTO: Erik Sæter Jørgensen
GOD NOK PROTEINKILDE: Mari Hult er lei av folk som tror at man kun får i seg nok proteiner ved å spise kjøtt. FOTO: Erik Sæter Jørgensen Vis mer

– Dette er en påstand jeg begynner å bli skikkelig lei av. Det er ikke et problem. Det er proteiner over alt rundt oss, og du finner alle de essensielle aminosyrene i plantekost. Vil folk ha mer informasjon, pleier jeg å vise til Hepla, Helsepersonell for plantebasert ernæring. De har gode svar på det meste, sier Hult, og legger til:

– Av og til merker jeg at folk bare skal gjøre seg vanskelige, og da pleier jeg å ta et raskt googlesøk på «vegan bodybuilders» eller «vegan athletes», så får de se selv, smiler hun.

Gode plantebaserte proteinkilder er bønner, linser, kikerter, quinoa, nøtter, kjerner og frø.

– Hummus, for eksempel, er ikke bare en god dipp, den er også full av protein! I tillegg til proteiner, inneholder kjøtt ofte umami, denne femte smaken som ikke alltid er så lett å finne i planteriket. Jeg prøver å få den inn i oppskriftene mine ved hjelp av for eksempel soyasaus, soltørkede tomater, fermenterte grønnsaker, næringsgjær og miso, sier Hult.

Gode erstatningsprodukter

Det er ikke alle som har tid, eller orker, å sette seg inn i den vegetariske kokkeverdenen, og lage maten selv fra bunnen av. Og du trenger ikke å være en racer på kjøkkenet for å spise god vegetarmat – det finnes mange muligheter i matbutikkene.

– Jeg elsker Vegme-produktene til Bama, de havner ofte i handlekurven min. Disse er både smakfulle og proteinrike. Spesielt er disse «bitene» de har helt supre om du steker de i en panne med olje, litt soyasaus og krydder. Oumph er også en favoritt hos meg, spesielt «pulled»-varianten. Den krydrer jeg ikke, bare varmer i panna. Kjempegod til taco, på pizza, i salater og servert med potetsalat, sier Hult, og legger til:

– Det finnes mange typer vegansk farse også, og de synes jeg smaker ganske likt. Disse steker jeg i panne med olje og masse krydder, det er veldig godt i burritos og annen meksikansk mat.

LES OGSÅ: - Vitenskapelig dokumentasjon viser at mat fra planteriket gir store helsefordeler

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: