START MED ET PAR LETTE JOGGESKO: De har ofte ikke like mye demping, men vil gi deg en bedre løpsfølelse, og gjøre løpingen morsommere raskere.  Foto: Per Ervland
START MED ET PAR LETTE JOGGESKO: De har ofte ikke like mye demping, men vil gi deg en bedre løpsfølelse, og gjøre løpingen morsommere raskere. Foto: Per Ervland Vis mer

Løping

Begynne å løpe? Start med disse skoene

Det kan bidra til å gi deg motivasjonen du trenger i starten.

Visste du at løping er en av de absolutt beste formene for trening?

Det gjelder spesielt for kvinner. Blant annet har studier vist at løping kan senke risikoen for brystkreft og forebygge hjertesykdommer.

Det er imidlertid ikke like lett for alle å komme i gang med løpetreningen, og det er mange som gir opp etter kort tid.

Ifølge Ingvill Måkestad Bovim, friidrettsutøver og norsk rekordholder på 800 meter, gjelder det å ha litt tålmodighet når du skal begynne med løpetreningen.

LES OGSÅ: Gjør du denne løpe-tabben?

EKSPERTEN: Ingvill Måkestad Bovim er friidrettsutøver på mellomdistanseløp og norsk rekordholder på 800 meter. Foto: Tone Ruud Engen
EKSPERTEN: Ingvill Måkestad Bovim er friidrettsutøver på mellomdistanseløp og norsk rekordholder på 800 meter. Foto: Tone Ruud Engen Vis mer

det viktigste når du skal begynne å løpe

– Det er viktig at du gir løpingen litt tid, forteller Måkestad Bovim i forbindelse med det nye samarbeidet mellom Adidas og Elixia - kampanjen «My Adidas Week».

– Mange gir seg etter kort tid på grunn av smerter eller skader og tenker at løping ikke er noe for dem, men de fleste har ikke prøvd det ut ordentlig. Husk at det er kan være en overgang fra annen trening og at det er viktig å begynne forsiktig, sier hun.

I tillegg er det naturligvis viktig at du starter med riktig utstyr.

– Det viktigste er naturligvis sko. Her er det spesielt viktig med demping, men de bør ikke være veldig tunge eller oppbygde.

Er du nybegynner anbefaler Måkestad Bovim faktisk at du begynner med et par lette løpesko - ettersom de vil gi deg bedre løpsfølelse. Hun kan fortelle at disse også er fine å bruke til intervaller, men minner om at du alltid bør ha to par å velge mellom.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: Slik kommer du raskere i bedre form

Slik får du motivasjonen til å komme i gang

Selv med riktig utstyr og masse lyst til å komme i gang, er det likevel fort gjort å velge sofaen fremfor en joggetur etter jobb.

Hvordan kan vi egentlig finne motivasjon?

– Jeg tror det er veldig viktig å finne en treningspartner. Hvis det er forskjell på nivåene deres, er det fortsatt mulig å trene sammen. For eksempel på mølla der dere kan justere nivåene individuelt, sier Bovim.

Hun kan fortelle at det er spesielt viktig med en partner hvis du skal trene på morgenen, siden det ofte er ekstra vanskelig å komme seg opp av senga og på trening.

Hvis du syns løping blir kjedelig, minner hun om at det finnes flere måter å løpe på.

– For eksempel intervaller. Dette gir større effekt og du ser raskere resultater. Prøv en økt på totalt 30 minutter med 15 intensive minutter. Da løper du fort eller spurter i ett minutt, før du tar pause i ett minutt. Det viktigste er likevel at du gjennomfører, så ikke overdriv.

LES OGSÅ: Oppnå finere rumpe på få uker

Ikke kjør deg selv for hardt

Ifølge den norske rekordholderen er et annet godt råd å sette seg et mål med treningen - som et løp (Blant annet går KK-mila av stabelen 7.september - sjekk hvordan du melder deg på her!).

– Jeg tror de fleste jobber best under press, og en konkurranse vil øke innsatsen. Men pass på at du ikke legger for stort press på deg selv - det er faktisk det verste du kan gjøre, forklarer Bovim.

Det vil som oftest føre til at du gir opp. Hun minner derfor om at du ikke begynner for hardt, og begynner med noe du faktisk kan klare.

– Tenk på at du ikke trenger å gjøre så mye. Du MÅ ikke starte med tre økter i uken, ofte kan det være greit å begynne med én økt i uken.

– Ikke sikt altfor høyt - da blir det ikke noe gøy!

LES OGSÅ: Klærne som gjør det morsomt å trene

Være med på KK-mila?

Årets KK-mila arrangement går av stabelen lørdag 7. september. Mer info om deltagelse og påmelding finner du her!

Her får du et kom i form-opplegg som trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe har skreddersydd nettopp for deg:

Kom i form til KK-mila:

  • Del 1 - Motivasjon
  • Del 2 - Utstyr
  • Del 3 - Skadeforebygging
  • Del 4 - Kosthold
  • Del 5 - Treningsprogram
  • Kom i løpeform på åtte uker

    LES OGSÅ: Bli med på KK-mila

    Og her har du løpemusikken KK Trening på Spotify:


    Her er lesernes egen spilleliste til KK-mila:

  • Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: