SKREV SLANKEBOKA HUN SELV SAVNET: Australske Bernadette Fisers har skrevet slankeboka som omtales som et fenomen. - Jeg måtte ha det enkelt, sier hun til KK. FOTO: Terence Langendoen
SKREV SLANKEBOKA HUN SELV SAVNET: Australske Bernadette Fisers har skrevet slankeboka som omtales som et fenomen. - Jeg måtte ha det enkelt, sier hun til KK. FOTO: Terence Langendoen
Slanking:

Bernadette gikk ned 30 kilo på 30 uker

Hun er stjernestylisten som skrev en bestselgende slankebok. -Egenerfaring er ikke alltid den beste oppskriften for andre, mener ernæringsfysiologen.

- Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men de fleste kvinner har ikke tid til å bla seg gjennom det fjellet av informasjon som kan være både motstridende og forvirrende. Jeg hadde lyst til å skrive noe som kom fra hjertet, og som kunne hjelpe noen som strever med de samme vektproblemene som jeg har gjort, sier Bernadette Fisers til KK.

Australieren som til daglig jobber som makeup-artist for magasiner som Vogue og Harpers Bazar og kjendiser som Celine Dion og Danni Minouge - har skrevet bok om egen vektreduksjon fra 130 kilo og ned mot normalvekt.

Selv har hun beskrevet seg som den som alltid sørget for at andre så vakre ut, mens hun selv hatet å se seg selv i speilet. Vendepunktet - og oppskriften på vekttapet har blitt til «The little book of big weightloss» og er allerede oversatt til femten språk, og kommer på norsk i disse dager.

Her presenteres sett med regler (faktisk 31 stykk) hun selv har fulgt, som består av alt fra å kutte ut sukker og fruktose, til aldri mer å drikke lettbrus og passe på å sove ni timer hver natt. Alt presentert på enkel og tabloid måte, med henvisning til aktuell forskning bakerst i boka.

Ifølge Fisers er det kombinasjonen av velprøvde vektreduksjonsteknikker og tankesett som utgjør forskjellen. Og at den er enkel å forstå.

- Boka er enkel og direkte, litt som meg, egentlig. Jeg er bare en helt vanlig arbeidende mor - og i likhet med mange andre kvinner trengte jeg noe raskt og enkelt, fritt for svada. Så det er akkurat den boken jeg har skrevet, sier Fisers som i boka framholder at vi alle er blitt holdt for narr av slankeindustrien - med en stor, fet løgn som hun selv kaller det.

FØR OG ETTER: Ifølge Fisers selv, har hun gått ned rundt 30 kg og 10 klesstørrelser etter at hun bestemte seg for å endre livsstil. Foto: privat.
FØR OG ETTER: Ifølge Fisers selv, har hun gått ned rundt 30 kg og 10 klesstørrelser etter at hun bestemte seg for å endre livsstil. Foto: privat. Vis mer

- Hva er denne løgnen?

- Det er omfattende spørsmål, men vi har blant annet hele tiden fått høre at lettprodukter er sunt. Det stemmer stort sett ikke. Noen av dem inneholder mer sukker og annen dritt enn de vanlige produktene. Vi har også fått høre at frokostblanding er sunt. De fleste frokostblandinger superbearbeidet, med et skyhøyt sukkerinnhold. Vi blir villedet hele tiden, mener Fisers.

- Hva vil du si er helt avgjørende for et vellykket vekttap?

- Boken min består av to deler - den ene tar for seg kroppen, den andre hodet. Grunnen til det er at begge må jobbe sammen for at man skal lykkes. Hvis du får hodet på plass, er halve jobben gjort. Jeg sier også ofte at man skal ta én ting om gangen - sånn at du ikke blir helt overveldet i starten.

Ifølge Fisers er det for de aller fleste med vektproblemer helt essensielt å kutte ut sukker, justere porsjonstørrelser og øke inntaket av grønnsaker. I tillegg viser hun til viktigheten av nok søvn for at forbrenningen skal fungere optimalt. Ikke direkte kontroversielt egentlig?

- For omfattende for folk flest

- Det finnes veldig mange suksesshistorier der ute, og mange som prøver å gå nei i vekt er ute etter en bestemt oppskrift. Men det finnes mange veier til målet, og det vanskelige er ikke å gå ned i vekt, men å ikke gå opp igjen i, sier Anette Skarpaas som er klinisk ernæringsfysiolog ved Volvat medisinske senter og som blant annet holder vektmestringskurs på Ullevål sykehus i Oslo.

Hun har sett på boken til Fisers og annerkjenner mange av rådene boken kommer med, men mener at de i mange tilfeller er for bastante, og at alle reglene til sammen blir for omfattende for folk flest å følge.

- Hold det enkelt, og ikke følg alle råd på én gang, sier ernæringsfysiolog Anette Skarpaas. Foto: Volvat/presse
- Hold det enkelt, og ikke følg alle råd på én gang, sier ernæringsfysiolog Anette Skarpaas. Foto: Volvat/presse Vis mer

- Hvis vi ser på regel nummer 1 i boka, som er å kutte ut alt sukker, inkludert fruktose, vil det være altfor krevende for de fleste, og mange vil gi opp. Å kutte ned på sukkerinntaket er et mer realistisk mål, mener Skarpaas.

- Det er heller ikke bevist at det å ikke spise mellom klokken 19 og klokken 10 er viktig for vektreduksjon, mener Skarpaas som tror mange vil lese slike bøker som «den eneste veien» til en varig vektreduksjon.

Bøker og tv-program om livsstilsendinger foretatt av mennesker som «har klart det» er unektelig populært. Men ifølge ernæringsfysiologen er det ikke alltid at det selvopplevde nødvendigvis er oppskriften å følge for andre.

- Noen bøker kan ha noe for seg, men jo lenger de beveger seg bort fra systematisk kunnskapsoppssummering fra forskningen, og baserer rådene på egne erfaringer, jo mindre sannsynlig er det at det treffer størsteparten av befolkningen. Det kan også oppstå råd som motstrider det forskningen foreløpig forteller oss, mener Skarpaas som påpeker at Fisers råd om å kutte ned på frukt, ikke vil være hensiktsmessig for de fleste.

- Det å lese en rekke påstander presentert som «sannheter» i bøker kan også forvirre mer enn å hjelpe. Vi kan begynne å tvile på valg som vi tidligere tenkte var gode. «Skal jeg ikke lenger velge lettost?» «Skal jeg ikke lenger spise frokost?» «Bør jeg kutte ut eplet etter lunsj?», mener Skarpaas.

Ikke stress!

At Fisers har brukt 30 uker på 30 kilo er en fint tempo, ifølge ekspertene.

- Å bruke tid på vektnedgangen vil bedre bevare muskelmassen som står for mye av forbrenningen, og som gjør det lettere å holde vekten på sikt, har Karoline Steenbuch Lied, fagansvarlig kosthold og ernæring i Grete Roede AS tidligere uttalt til KK.

Lied anbefaler å skrive ned alle matvarene du spiser, for å bli bevisst på hvilke valg som er smarte, og hvilke matvarer som bør begrenses.

- Dette er viktig lærdom når man skal ned i vekt. Du blir rett og slett i bedre stand til å ta både lettere og smartere valg, sier hun.

LES OGSÅ: I disse matvarene skjuler det seg masse sukker

Reglene Fisers presenterer i boka er i utgangspunktet enkle, men når det blir så mange av dem at de ikke klarer å overholde alle, og dermed føre til lav mestringsfølelse.

At bøker skrevet av «vanlige» folk kan motivere, er hun imidlertid åpen for.

- Styrken ved slike bøker er at det skrives på en måte som er enkel å forstå. Det kan begrense valgene og derfor følges mer som en oppskrift, uten å måtte vurdere hva og hvor mye som skal spises til enhver tid.

Ifølge Fisers er nettopp enkelheten i budskap og presentasjon et av hovedpoengene med boka. Men hun understreker at det fortsatt krever noe av leseren å følge rådene.

- Det handler om å endre hverdagsvanene. Jeg snakket nylig med en dame som hadde gått gjennom en slankeoperasjon for å gå ned i vekt, men som gradvis hadde klart å legge på seg hver eneste kilo igjen. Jeg ble sjokkert, men skjønte fort at hun ikke hadde lært noe som helst om god ernæring og gode holdninger. Det finnes ingen raske løsninger - det finnes ikke noen vidunderkur. Men du kan klare det, hvem som helst kan klare det. Man må bare ta det ett skritt om gangen, sånn som jeg gjorde, sier Fisers.​

LES OGSÅ: Fettet du har på kroppen har en rekke viktige funksjoner

Kartlegg egen spiseadferd

HELT NY: - Jeg skal aldri tilbake dit jeg var, sier makeupartist og suksessforfatter Bernadette Fisers til KK. Foto: Terence Langendoen.
HELT NY: - Jeg skal aldri tilbake dit jeg var, sier makeupartist og suksessforfatter Bernadette Fisers til KK. Foto: Terence Langendoen. Vis mer

- Det å få kontroll på spisingen for å stoppe en vektøkning eller gå ned i vekt er det uendelig mange tiltak for. Noen tiltak er gode, andre er unødvendige, men viktigst av alt er at ulike tiltak fungerer ulikt fra person til person. Hvis problemet ditt er overspising til måltidene, så vil du ikke gå ned i vekt ved å fokusere på å redusere på sukkerinntaket, dersom det allerede er moderat. For en med et høyt sjokoladeinntak, så blir det mest sannsynlig liten effekt på vekten i å gå over fra halvgrovt til ekstra grovt brød. Endringene bør være smarte og realistiske, derfor bør hver og en alene, eller med hjelp - finne ut hvilke endringer som er mest gunstig å fokusere på, mener Skarpaas.

- Og da bør det holdes så enkelt som mulig, slår ernæringsfysiologen fast.

Tilbake til Fisers. I boka deler hun sin egen historie om hvordan hun alltid har vært rund, og at vektproblemet eskalerte etter at hun fikk barn. Og som så mange andre kvinner har hun prøvd en rekke ulike dietter gjennom årene.

- Noen av dem var helt sprø og besto i å drikke presset sitron og vann, mens andre var litt mer bærekraftige. Men til syvende og sist la jeg alltid på meg igjen når slankekuren var over, og ofte mer enn før jeg begynte på kuren. Det var utrolig deprimerende. Ingenting funket på lang sikt. Selvtilliten var på bånn.

Fisers bestemte seg for å foreta en livsstilsendring, og i boka skriver hun at hun både ville ned i vekt raskt - og bli der. Hun leste forskningsrapporter og snakket med ulike mennesker, blant annet de slanke modellene og kjendisene hun jobbet med. Hva gjorde de riktig?

- Med en gang jeg begynte å snakke med modellene om noe annet enn kjærlighetslivet deres, fant jeg raskt ut at ganske mange av dem er ernæringsstudenter. De delte tips om alltid å ha sunn snacks tilgjengelig blant annet, for ikke å la seg friste av all mulig mat på settet. Mange av kjendisene jeg jobber med, har ganske strenge spiseregimer, for eksempel at de bare spiser økologisk, og at det de spiser, skal være så ferskt som mulig. Og det er det en grunn til. Kroppen er jobben deres. Før tenkte jeg at de bare gjorde seg til, men nå har jeg full forståelse for at de stiller sånne krav, sier Fisers.

I tillegg påpeker hun at man slett ikke trenger å trene seg i hjel for å gå ned i vekt.

- Det er maten som er det viktigste. I tillegg passer jeg på å gå ti tusen skritt om dagen, og det er veldig enkelt å få til. Det gjør at det å gå ned i vekt er noe jeg kan få til, sier Fisers.

LES OGSÅ: Dette er maten som ødelegger for treningen

Hun er fornøyd med vekttapet til nå og har ikke planer om å gå ned veldig mye mer.

- For øyeblikket er jeg veldig fornøyd der jeg er nå. Jeg har gått ned nesten 10 størrelser, men jeg har fremdeles former. Jeg har ikke lyst til å bli tynn. Legen min er ikke bekymret lenger - så da er jo alt bra!

Anette Skarpaas påpeker at for å lykkes med en vektnedgang - og ikke minst- klare å holde vekten, er det avgjørende at endringene du foretar er noe du klarer å leve med.

- Når det gjelder kosthold, så er det alltid tilbake til kostrådene som Helsedirektoratet anbefaler, som i korte trekk går ut på mindre sukker, salt, rødt kjøtt og kjøttprodukter og mer frukt, grønnsaker, bær og fisk. Det eneste rådet fra boken som bryter helt med disse anbefalingene er begrensingen på inntak av frukt, avslutter Skarpaas.

LES OGSÅ: - Mange trener for mye og spiser for lite

Til forsiden