SUNT: Laks er en god kilde til omega-3. FOTO: NTB Scanpix
SUNT: Laks er en god kilde til omega-3. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Laks:

Billig laks vs. dyr laks: Hvilken gir mest omega 3?

Ingen grunn til å velge dyr laks fra ferskvaredisken, ifølge ekspertene.

Publisert

Fisk er svært sunt, og noe vi alle bør inkludere i kostholdet vårt. (Visste du at vi bør spise både fet og mager fisk hver uke?). Laks er en fet og sunn fisk som bidrar med mye omega-3. Men hvilken type er det beste valget?

KK har tidligere skrevet at vi bør få i oss ett til to gram omega-3 om dagen. Da uttalte klinisk ernæringsfysiolog i BAMA, Lise Marie Brandstadmoen, dette:

- Du får omega-3 både fra fisk og fra flere matvarer i planteriket, som frø og avokado. Makrell og laks er kjempegode kilder til omega-3. Spiser du en skive med makrell i tomat, eller en middag med laks, trenger du ikke ta tran i tillegg, sa hun.

Torsk, sei og andre magre typer fisk gir også omega-3, i tillegg til andre viktige næringsstoffer som jod. Derfor er det veldig lurt å inkludere disse fisketypene i kostholdet også.

LES OGSÅ: Slik får du i deg nok omega-3 - uten tran og fisk

LAKSEFILET: Filetstykkene inneholder mindre omega-3 enn koteletter, fordi mye av fettet er fjernet. FOTO: NTB Scanpix
LAKSEFILET: Filetstykkene inneholder mindre omega-3 enn koteletter, fordi mye av fettet er fjernet. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Den sunneste laksen

Laks er veldig sunt, uansett hvilken type du velger, men finnes det noen varianter som inneholder mer omega-3 og andre næringsstoffer? Hvilken del av fisken du spiser kan ha noe å si for næringen du får i deg:

- Generelt vil du finne mer omega-3 i de feteste delene av laksen, sier ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky.

Arsky forklarer at innhold av omega-3 vil avhenge av foret som laksen har spist. Om man vil vite spesifikt, må man se på merkingen på hver enkelt ferdigpakket laks.

Ifølge Anne Marie Skjølsvik, som er klinisk ernæringsfysiolog i TINE, vil du få ekstra mye omega-3 dersom du velger koteletter fremfor fileter:

- Laksekoteletter inneholder deler fra hele laksen, også bukpartiet som er den feteste delen. Dette området er spesielt rikt på omega-3 fettsyrene, mens fileter er mer magre stykker hvor mye av fettet er fjernet, forteller Skjølsvik til KK.

- Er det noe forskjell på innhold av omega-3 og andre næringsstoffer i de forskjellige merkene som selges?

- Det er viktig å huske på at laks har en naturlig variasjon av omega-3 innhold på grunn av variasjonen i hvor fete de er. I en test gjort av Nofima i 2014 kom de billigste produktene ut som de som inneholdt mest omega-3. Målet var å finne ut hvor mange dagsbehov med omega-3 en lakseporsjon (150 gram) fra de ulike merkene bidro med. Variasjonen gikk fra 5,5 dag til hele ni dager.

Det er altså ingen grunn til å ikke spare noen penger ved å velge de rimelige alternativene.

LES OGSÅ: Vi spiser stadig mindre fisk: - Kan føre til en rekke livsstilssykdommer

Er fryst fisk like sunt som fersk?

Kanskje du har lurt på om fryst fisk er like sunt som fersk? Det er det.

- Ja, fryst fisk er et like godt alternativ som fersk fisk og noen ganger kan den frosne varianten oppleves like fersk. Det kommer an på hvor raskt etter fangst fisken blir frosset ned, forteller Skjølsvik.

Hun forklarer at dypfrysing av fisk bevarer alle næringsstoffene, samtidig som at man øker holdbarheten.

- Det å kjøpe inn frossen fisk og grønnsaker kan derfor være et veldig smart valg, fordi da har man morgensdagens middag på lur, bare man husker å ta den ut av fryseren i god nok tid.

LES OGSÅ: Forskjellen på tran, krill og selolje

Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer