FESTIVALSOMMER: Festivaler følges av mange av mye øl og lite næringsrik mat, og de første dagene på jobb etter en uke med fyll og musikk kan nok bli litt tøff.  Foto: Scanpix
FESTIVALSOMMER: Festivaler følges av mange av mye øl og lite næringsrik mat, og de første dagene på jobb etter en uke med fyll og musikk kan nok bli litt tøff. Foto: Scanpix Vis mer

Alkohol

Ble det mye alkohol og usunn mat på festivalen?

Her er ekspertenes beste tips til hvordan du kommer deg raskere til hektene igjen

Sydenturer og festivalsommere følges ofte av et litt høyere alkoholforbruk og litt mer usunn mat. Et høyt og konsentrert alkoholforbruk gjør gjerne at vi kjenner oss slitne og daffe, og de første dagene tilbake på jobb kan være preget av dårlig døgnrytme og en litt laber generell form. 

- Det finnes nok ikke en fasit på hva som er den beste metoden for å komme tilbake igjen etter en hard uke. Men ved å ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt, magert kjøtt, fisk, magre meieriprodukter og grove kornprodukter vil man i hvert fall kunne dekke de behovene kroppen har for næringsstoffer, sier Margrete Hjellen, som er klinisk ernæringsfysiolog ved St. Olavs Hospital i Trondheim, og legger til: 

- Med tanke på at ei uke på festival kanskje innebærer at man hverken spiser som man pleier eller drikker som man pleier, så kan inntaket av vitaminer og mineraler bli under anbefalt, og da skader det i alle fall ikke å være litt ekstra påpasselig med å få i seg næringsrik mat i dagene etterpå. 

Veldig mye alkohol kan dessuten gjøre at behovet for væske i kroppen blir større, og helst bør du drikke litt og litt gjennom dagen for å rehydrere etter en litt «tøff» uke. 

- Ved å drikke litt og ofte vil kroppen ta opp mer væske enn om man drikker mye på en gang. Enda mer væske blir tatt opp om man kombinerer væskeinntak med litt salter og sukker. Farris eller tynn saft kan være gode alternativ. Et glass melk vil også ligge lenger i magen enn vann på grunn av protein- og fettinnholdet i melka, og mer væske vil også kunne bli tatt opp da. Sånn sett er heller ikke et lite glass sjokomelk et dumt alternativ.

LES OGSÅ:  Derfor blir du sulten av alkohol

Mye alkohol øker risikoen for psykiske problemer

Ingunn Olea Lund er forsker ved Institutt for rusmiddeltiltak ved Folkehelseinstituttet. Hun forteller at på helt kort sikt kan et høyt alkoholinntak gjøre at du sover dårlig, får dårlig konsentrasjon, at tiltakslysten blir mindre og at risikoen for psykiske problemer øker. Når du er full øker dessuten sjansen for skader som resultat av at du faller eller involveres i bråk, og du har færre hemninger.

- På lang sikt kan det også ha negative konsekvenser for helsen. Et fyllepreget drikkemønster er forbundet med økt risiko for en rekke alvorlige sykdommer. Siden det ikke er noe en ser konsekvensen av med en gang er det nok mange som ikke tenker over helserisikoen ved et høyt alkoholinntak, sier hun. 

Trøttheten vil stabiliseres raskt når du kommer hjem. Skader og psykiske problemer vil kunne vedvare. 

- Vedrørende økt risiko for sykdom forbundet med høyt alkoholinntak så skjer det med et fåtall av de som drikker mye, men risikoen er betydelig høyere enn for de som drikker lite eller ingenting - både på ferie og ellers.

LES OGSÅ: Disse mennene tyr til blind vold - målet kan være å skade så mye som mulig

Husk vann og regelmessige måltider

Skal du på jobb igjen dagen etter Slottsfjell, eller du er redd ferien skal ødelegge den gode flyten du har kommet inn i med tanke på kosthold og trening, er det litt du kan gjøre mens du er på tur også, uten at opplevelsen blir ødelagt. 

- Den kortvarige effekten av høyt alkoholinntak og mye junkfood er i hovedsak økt inntak av kalorier, så mange vil nok merke at med uker på festival så kan vekta gå opp. Mange vil nok også kjenne at energinivået går ned og at man føler seg slapp og sliten, sier Margrete Hjellen.

Passer du på å få i deg litt sunn mat regelmessig, holde kostholdet variert og drikke nok vann og annen alkoholfri drikke i løpet av dagen, vil du fort kunne føle deg litt mer opplagt enn festivalvennene som går for en fet burger to ganger om dagen og ellers fyller opp med øl.  

- Spesielt om det blir flere festivaler gjennom sommeren bør man være litt obs om man ønsker å holde vekta. Flytende kalorier metter ikke like godt som kalorier gjennom mat, og man kan lett ende opp med å innta mye mer enn det kroppen faktisk trenger.

VELG RIKTIG: Unn deg en burger på tur, men pass også på å få i deg litt næringsrik mat, og å spise jevnlig. Drikker du øl hver dag i en uke er det mye å spare på å velge lite-øl, som inneholder 50 kalorier mindre per halvliter.  Foto: Scanpix
VELG RIKTIG: Unn deg en burger på tur, men pass også på å få i deg litt næringsrik mat, og å spise jevnlig. Drikker du øl hver dag i en uke er det mye å spare på å velge lite-øl, som inneholder 50 kalorier mindre per halvliter. Foto: Scanpix Vis mer

LES OGSÅ: Derfor får du blackout

Spar inn kalorier ved å velge riktig øl

Det er dessuten forskjell på kaloriinnholdet i øl, minner Hjellen på. En halvliter vanlig pils gir deg rundt 190 kalorier, mens en halvliter lite-øl gir 140 kalorier. 

- Det kan være lett å tenke at forskjellen ikke er så stor, men drikker man to øl hver dag i ei uke vil forskjellen på å velge en vanlig pils til å velge en lite-øl være på 700 kalorier. Når vi vet at alkoholinntaket på festival også ofte er høyere enn dette kan det være mye å spare på å velge de mindre kaloritette alternativene.

- Med tanke på dehydrering vil et moderat inntak av både vin og øl ha liten eller ingen effekt på hydreringsstatus, mens et høyt inntak av alkoholholdige drikker har en diuretisk effekt ved at etanol (alkohol) hemmer sekresjonen av antidiuretisk hormon. Så under og etter ei uke eller to på festival med mye alkohol vil kroppen ha behov for ekstra væske. Et tips her kan være å ha som en regel at man skal drikke et glass vann mellom glassene med øl og vin, og gjerne også få i seg noe salt samtidig (ved for eksempel å drikke farris) så man tar opp væsken lettere.

FÅ I DEG NOK VÆSKE: Både før og etter ferieturen er det viktig med nok alkoholfri væske. Farris og saft inneholder salt og sukker som gjør at du holder på vannet. Melk og sjokolademelk gir i tillegg mye god næring Foto: Scanpix
FÅ I DEG NOK VÆSKE: Både før og etter ferieturen er det viktig med nok alkoholfri væske. Farris og saft inneholder salt og sukker som gjør at du holder på vannet. Melk og sjokolademelk gir i tillegg mye god næring Foto: Scanpix Vis mer

LES OGSÅ: Dette bør du vite om vann

Bedre å drikke litt ofte enn mye sjeldent

Helsedirektoratet anbefaler at inntaket av alkohol ikke overskrider mer enn én enhet (á 12-15 gram alkohol) per dag for kvinner og to enheter per dag for menn.

Det er vist sammenheng mellom et lavt eller moderat alkoholinntak på mellom en og to enheter og redusert risiko for koronar hjertesykdom. Da tenker du kanskje du kan samle opp og drikke alt på én kveld eller en ferietur, men du vil dessverre ikke oppnå de samme helseeffektene ved å gjøre det - snarere tvert imot, ifølge Hjellen. Et langvarig høyt inntak av alkohol øker risiko for blant annet hjerneslag og osteoporose, og alkohol øker også risikoen for flere typer kreft. 

- Vitaminmangler utvikles nok ikke etter ei uke med mye alkohol, men skal man på flere festivaler gjennom sommeren, så bør man være obs på både mengden alkohol man inntar og være ekstra påpasselig med å få i seg næringsrik mat. Øl inneholder faktisk en del B- vitaminer, men på grunn av alkoholinnholdet anbefales ikke dette som en god kilde til disse vitaminene.

- Lar man alkohol erstatte mat, kan man på sikt utvikle vitaminmangler fordi man rett og slett ikke spiser nok mat i forhold til hva man trenger. Kaloriene fra alkohol bidrar nesten ikke med noen av de næringsstoffene man trenger, og anses derfor som «tomme» kalorier. 

- Kort oppsummert er måtehold viktig, både når det gjelder inntak av alkoholholdige drikker og inntak av junkfood. Klarer man å opprettholde noen av de gode vanene man har når det kommer til kosthold selv om det er festival, så tåler man også å skeie ut litt.

LES OGSÅ: Dette gjør junk food med kroppen

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: