Tips

Bli kvitt hodepinen

15 tips som tar knekken på den.

I september arrangerer Norges migreneforbund Hodepinedagen. Dette året vil dagen markeres ni ulike steder.

Se hvilke steder og hvilke datoer som gjelder i ditt nærområde på migreneforbundets hjemmesider: www.migrene.no.

  • Tungt i toppen
  • Unngå vårverkingen
  • Gode råd for dagen derpå


  • Hodepine og migrene i Norge

    Ifølge en pressemelding fra Norges migreneforbund sliter hele 1,7 millioner med hodepine, og 500 000 av disse har migrene. Undersøkelser viser at hver tredje kvinne under 45 år lider av hodeverk.

    Det finnes en rekke ulike typer hodepine. De vanligste er spenningshodepine, migrene og pillehodepine.

    Migrene alene koster det norske samfunnet hele 1,3 milliarder kroner i året.

    KK.no gir deg her 15 tips om hvordan du kan stoppe og forebygge hodepine.

  • Hodepine koster samfunnet millioner
  • Tungt i toppen


  • 1. Kjenn din hodepinetype

    For å få bukt med problemet, er du først og fremst nødt til å finne ut hvilken type hodepine du har. Her er de vanligste:

    a) Spenningshodepine
    Dette er den vanligste formen. Vanlige kjennetegn er smerter over hele hodet eller konsentrert i et bånd rundt pannen. Kan dempes ved fysisk aktivitet.

    Hodepineformen skyldes hovedsakelig stress, anspenthet eller stive muskler i hode-/nakkeregionen.

    b) Migrene
    Anfall med migrene varer mellom 4-72 timer og kommer ofte flere ganger i måneden. Smertene sitter gjerne bare på den ene siden av hodet, men kan skifte fra side til side. Fysisk aktivitet gjør hodepinen verre. Mange opplever også lysskyhet og kvalme.

    Migrene er en nevrologisk tilstand. Flere som rammes er arvelig utsatt. Anfall kan utløses av stress, søvnmangel, sterke lukter, menstruasjon og enkelte matvarer.

    c) Pillehodepine
    Pillehodepine er kronisk hodepine som skyldes medikamentbruk, alt fra Paracet til sterk migrenemedisin. Denne formen rammer rundt 40 000 nordmenn. Smerter forekommer daglig og kan minne om dem ved spenningshodepine.

  • Ta testen: Hvor stresset er du?
  • 10 øvelser som myker opp: Myk på 5 minutter
  • Eksperten svarer: Slik stresser du ned


  • 2. Finn riktig behandling

    a) Spenningshodepine
  • Fysioterapi, kiropraktikk, trening, massasje, avspenning og liknende kan løse problemet.
  • Lette, smertestillende medikamenter som Ibux kan hjelpe i et par dager, men bør ikke tas over lang tid. Regelmessig bruk over lengre tid kan gi kronisk hodepine.
  • Enkelte oppgir at injeksjoner med botox har en lindrende effekt.

  • b) Migrene
  • Anfallsmedisiner med Triptan kan kombineres med forebyggende medikamenter, som legemidler mot epilepsi, høyt blodtrykk og depresjon.
  • Akupunktur, kiropraktikk, fysioterapi, massasje og avspenning kan dempe smertene.
  • Botox har effekt på enkelte pasienter.

  • Vanligvis er man nødt til å teste ut flere medisiner for å finne hvilke som virker best.

    c) Pillehodepine
    Dersom hodepinen skyldes medikamentbruk, er du nødt til å slutte helt med medisinene før du forsiktig begynner på dem igjen. Noen pasienter har nytte av kortison i avvenningsfasen. Behandling bør utføres i samråd med lege.

  • Slik løser du opp spenningshodepine
  • Migrene - en hjerneskade?
  • Migrene ødelegger sex-livet
  • Unngå vårverkingen


  • 3. Før hodepinedagbok

    Hvis du ofte er plaget av hodepine, kan det være lurt å føre en såkalt hodepinedagbok. Slik kan du oppdage eventuelle mønstre og unngå situasjoner og ting som utløser smertene.

    Når hodet begynner å verke, svar på disse spørsmålene:

  • Når oppstår hodepinen?
  • Hvor lenge varer smertene?
  • Hva har du spist/drukket?
  • Har du tatt noen medikamenter?
  • Hvor i menstruasjonssyklusen er du?
  • Har du vært utsatt for stress i det siste?
  • Har det vært noen spesielle væforandringer?

  • Dersom du ser et mønster, prøv å endre vaner eller rutiner som du mistenker utløser hodepinen. Hvis du ikke ser et mønster, eller dersom plagene likevel vedvarer, oppsøk lege.

    Du bør også forsøke å følge disse generelle rådene:


    4. Følg med på værforandringer

    Ifølge en undersøkelse ved Mayo-klinikken står temperaturendringer om våren for hele 83 prosent av alle migrenanfall.

    Enkelte pasienter opplever også hodepine når lufttrykket forandres, som betyr at de er følsomme for skifter mellom høytrykk og lavtrykk.

    Det kan derfor være lurt å følge med på værvarselet. Det gjør du for eksempel på Meteorologisk Institutts nettside Yr.no.

  • Unngå vårsyken


  • 5. Innfør gode leggerutiner

    Undersøkelser viser at 80 prosent av kvinner med kronisk migrene avslutter dagen foran TV-boksen. TV stimulerer hjerneaktiviteten og gjør det vanskeligere å sovne. Det kan også redusere søvnkvaliteten.

    Innfør derfor gode rutiner på kveldstid. Les heller en bok eller slapp av med en kopp te før du går til sengs.

  • Zzzov godt
  • Gode råd for trøtte tryner


  • 6. Kontroller medikamentbruken

    Bruk av legemidler kan føre til hodepine, som for eksempel hjerte- og sovemedisiner. Også hodepinemedikamenter kan gi hodepine.

    Hold deg alltid til doseringen som er angitt – enten på pakningen eller av legen. Ta heller ikke medikamenter for å forebygge. Regelmessig bruk av legemidler over lengre tid kan gi såkalt pillehodepine.

  • Medisin gjør deg syk
  • Bli frisk med lurepiller
  • Hammer mot hodepine


  • 7. Pass på kostholdet

    Mat og drikke kan utløse hodeplager, som for eksempel kaffe, te, sjokolade, ost, alkohol eller kunstige søtningsmidler.

    Du bør også prøve å spise regelmessig. Store svingninger i blodsukkeret kan gi hodeverk. Hopp aldri over frokosten.

  • Ikke skulk frokosten
  • Spis deg pen
  • Sunt i farta
  • Ta testen: Spiser du deg super?


  • 8. Stress ned

    Livsstil kan være en medvirkende årsak til hodepine. Langvarig stress, en krevende jobb eller problemer i privatlivet er kjente risikofaktorer.

  • Førstehjelp mot stress
  • 10 tips mot kronisk stress
  • Stresser bort 5 år av livet
  • Spis deg stressfri


  • 9. Sov godt

    Både for mye og for lite søvn kan gi hodepine. Finn derfor ut hvor mye søvn du trenger.

    Det gjør du slik: Hvil skikkelig ut. Sov deretter et par dager uten vekkerklokke slik at du våkner av deg selv. Regn så ut hvor mange timer du har sovet.

    Hodepine kan også skyldes pustestopp i søvne (søvnapné). Tilstanden kan behandles med operasjon eller pustemaskin.

    Enkelte biter tennene sammen om natten, som kan forårsake hodeplager. Be i så fall tannlegen din om å lage en biteskinne som hindrer at du spenner kjevene i søvne.

  • Sover du deg syk?
  • Sov deg skikkelig
  • Farvel, morgentryne


  • 10. Unngå forstyrrende sanseinntrykk

    Både sterkt lyst, sterke lukter og unormalt høy musikk kan føre til hodepine.

  • Derfor tørner du
  • Så mye fred får du
  • Kunsten å irritere sine medmennesker


  • 11. Vær obs på hormonendringer

    Hos kvinner kan hormoner spille en viktig rolle. Hodeplager kan nemlig utløses rundt begynnelsen av menstruasjonen, ved eggløsning eller i overgangsalderen.

  • Slik utsetter du mensen
  • Typiske kvinnehelseplager
  • Nam, nam - p-piller?


  • 12. Lær deg kunsten å slappe av

    Såkalt «helgehodepine» er et relativt nytt begrep. Det beskriver hodeverket enkelte opplever når de har fri og endelig kan slappe av. Hodepinen kommer altså når stresset forsvinner.

  • Kunsten å slappe av
  • Slik finner du indre ro


  • 13. Arbeid riktig

    Feil arbeidsstilling gir mange yrkesaktive hodepine. Det kan blant annet føre til muskelspenninger i nakke og hode som gir smerter i form av hodepine.

    Vær oppmerksom på hvordan du arbeider. Dersom du mistenker at hodepinen skyldes arbeidsstillingen din, og du selv ikke klarer å korrigere det, oppsøk lege eller fysioterapeut for veiledning.

  • Myk på 5 minutter


  • 14. Undersøk synet ditt

    Dersom du er langsynt eller har dårlig samsyn, får du lett vondt i hodet. Oppsøk en optiker, og sjekk om du trenger briller. Det kan være den enkle løsningen på hodeproblemene dine.

  • Nerdete brillemote


  • 15. Vær fysisk aktiv

    For migrenepasienter kan fysisk aktivitet forverre smertene. Men for mange andre blir smertene borte når de begynner å trene. Mosjon kan blant annet hjelpe pasienter med spenningshodepine – den vanligste formen for hodepine.

  • Her bør du ikke trene
  • Slik blir du hekta på trening
  • 12 gode grunner til å trene
  • Slik får du flat mage, stram rumpe og lekre lår
  • Fitnessekspert Jill Jahrmanns beste tips for en sprek høst
  • Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: