BALLONGMAGE? Slik henter du deg inn igjen etter juleutskeielsene.
BALLONGMAGE? Slik henter du deg inn igjen etter juleutskeielsene.Vis mer

Oppblåst

Bli kvitt julefeit-følelsen

Slik blir du smalere på 1-2-3.



Stem her!

Pleier du å føle deg oppblåst i jula?



Julas utskeielser med feit mat, alkohol og mye tid innendørs kan gi vannansamlinger i kroppen.

Det fører til at mange av oss begynner det nye året med å kjenne oss både uvel og oppblåste.

Enkle råd kan imidlertid hjelpe deg med å kvitte deg med julefeit-følelsen samtidig som med julegrana, ifølge AOL Health.

Her får du 11 av dem.

Les også:
Svor er sunnere enn du tror
Snarveier til flatere mage
Kle bort julemagen


Ja
 
72 (73%)
Av og til
 
14 (14%)
Nei
 
12 (12%)

1. Få i deg kalium

Bananer er en super kilde til kalium, et næringsstoff som hjelper til med å regulere væskebalansen i kroppen. Hvis du ikke liker bananer, finnes det andre kaliumrike superfrukter og -grønnsaker, som aprikos, avokado og rosiner.

2. Prøv å spise disse

En rekke matvarer og urter er gunstig for fordøyelsen og kan motvirke væskeansamlinger i kroppen, som for eksempel yoghurt, fiber, fullkorn, kål og tranebær. Ingefær og løvetann har også en mild vanndrivende effekt.

3. Unngå salt

Overskudd av salt kan få kroppen til å holde på væske. Det er derfor lurt å styre unna salt mat. Unngå også matvarer rike på natrium, som pølser, oliven, salte nøtter, sylteagurker og en del frossen og hermetisert mat.

4. Dropp sukkeret

For mye sukker kan heve insulinnivåene, som kan redusere kroppens evne til å skille ut natrium. Unngå derfor sukkerbomber, som kaker, kjeks, brus, sjokolade og godteri.

5. Spis nok

En lavkaloridiett vil selvfølgelig føre til at du går ned i vekt, men hvis du inntar for få kalorier daglig, kan det gi væskeansamlinger. Innta minst 1200 kalorier til dagen, og sørg for at du får i deg nok proteiner.

Se bildene: Hollywoods verste jojo-slankere

6. Beveg deg

Lymfesystemet kan ikke kvitte seg med overflødig væske hvis du ikke beveger deg. Mosjoner rundt fire ganger i uka, og du vil kvitte deg med både ekstra væske og salt. Men ikke nok med det - ny forskning viser dessuten at det kan minske både sugen etter søtsaker og nikotin.

7. Begrens alkoholinntaket

I begynnelsen vil alkoholen ha en vanndrivende effekt. Dette kan føre til dehydrering som får kroppen til å reagere ved å holde på væske. Det vil derfor være smart å begrense antallet drinker før du kommer så langt.

Se opp for flytende kalorier: 1 mojito = 1 kanelbolle

8. Hopp i havet

Eller bassenget. Trykket fra vannet vil tvinge væsken ut av kroppen din. Hvorfor ikke slå to fluer i ett smekk og ta den neste treningsøkta i svømmehallen?

9. Drikk vann

Det høres gjerne selvmotsigende ut, men for å unngå vannansamlinger er det viktig å få i seg nok vann. Det vil skylle salt og væske ut av systemet. En tilstrekkelig hydrert kropp vil sjelden holde på overflødig vann.

10. Spis ofte

Det er bedre å spise fem-seks mindre måltider enn tre store. En løpende tilførsel av næring vil holde deg hydrert, og kroppen slipper rushet av væske som følger ved store, uregelmessige måltider.

11. Velg naturlig

Alt mat som på en eller annen måte er behandlet vil inneholde mer natrium enn nødvendig. Dropp derfor hermetikken, og gå rett til frukt- og grønnsaksdisken.

Denne artikkelen har tidligere vært publisert på KK.no, men vi har valgt å trekke den frem igjen til glede for nye lesere.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: