Vibeke

Bli myk og muskelsterk

Få yogaekspert Vibeke Klemetsens beste tips her.

Publisert
Sist oppdatert




Vibeke Klemetsen (32) er KK Kropps yoga-ekspert og vil stille i jevnlige nettmøter på kk.no fremover. Klikk deg inn nederst i artikkelen for å sende inn ditt spørsmål.

Navn: Vibeke Klemetsen
Status: Har en datter på 8 år.
Jobb: Programleder på TV Norge
Har trent: Alle typer dans, fra klassisk til jazz. Har konkurrert i kickboksing, vært drillpike i 12 år og kjørt mye snowboard.

  • Yoga for ansiktet
  • Finn din yogatype
  • Yoga for ferskinger
  • Yoga inn i varmen

  • - Hvorfor trener du yoga?

    - Yoga er både meditasjon og styrke trening på samme tid. Selv trener jeg ashtanga, som er den mest fysiske formen for yoga. Da blir jeg svett og føler at jeg får brukt kroppen skikkelig. Yoga er også et verktøy jeg bruker i hverdagen. Jeg blir roligere, mindre stresset og mer fokusert. Jeg har aldri prøvd dop, men for meg er yoga som dop. Jeg blir høy når jeg trener og får abstinens når jeg er syk eller ikke kan trene.

    - Når begynte du med yoga?

    - Da jeg var gravid for ni år siden. Jeg lærte pusteøvelser før fødselen. Senere reiste jeg mye i USA med mannen min, og ble mer kjent med treningsformen. Jeg har tatt lærerutdannelse i Cornwall og jobbet en stund som yogalærer i Oslo.

    - Hvor ofte trener du?

    - Rundt fire-fem ganger i uken, og aller helst om morgenen. Jeg står opp klokka seks når det er stille og mørkt, og er i studio rundt sju for egentrening. Da er det ingen som snakker, bare jevn flyt, og du er helt i din egen verden. Først trodde jeg ikke kroppen ville fungere så tidlig, men nå føles det helt magisk! To-tre timer bare for meg selv.

    - Blir man slank av yoga?

    - Hvis du trener regelmessig, blir du både slank og sterk. Yoga er styrke trening, så du kan få stram rumpe og fast mage dersom du gjør en innsats. Hva du spiser er selvsagt også viktig. Det fine med yoga er at det gjør deg mer bevisst på hva du putter i munnen.

    - Ditt beste sunnhetstips?

    - Alt med måte. Mange yogatilhengere blir fanatiske. Legger seg tidlig, drikker ikke alkohol, spiser ikke kjøtt. Det tror jeg ikke du blir lykkelig av i lengden. Jeg liker en fest og spiser godteri nesten hver kveld.


    Nettmøtet er nå avsluttet.

    Følg med på kk.no for flere spennende nettmøter i tiden som kommer!

    Litt

    , innsendt av Tutta
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0006.02.2009 / kFriday. 08:48
    Jeg liker godt yoga, og trener det ganske regelmessig, men jeg har lagt merke til at sider på nettet der en kan bestille yoga utstyr... ja der er litt rare "greier" å få kjøpt. Blant annet tungeskraper og neseskyllings utstyr. Greit nok å skylle nesen hvis en er forkjølet eller har allergi. Men hvorfor i alle dager skal en skrape av tungen? Det virker litt rart ;)
    Hei Tutta!Skjønner at disse tingene kan virke litt "rare", men de har absolutt sin virkning. Neti Kriya(neseskylling) utføres som du sier hvis man er forkjølet eller har allergi, men det er også for å rense kanalene for forurensning og for å åpne kanalene mest mulig før trening. Tungeskrapen tror jeg brukes aller mest for å fjerne bakterier som vi har på tungen. Sliter man med dårlig ånde for eksempel skal visst dette være veldig bra. Håper du ble litt klokere!Hilsen Vibeke

    Dårlig tid

    , innsendt av Jannicke
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0006.02.2009 / kFriday. 15:01
    Hei! Jeg har veldig lyst og prøve yoga:) Trener mye, men har aldri motivasjon til og trene yoga på egenhånd. Har heller ikke tid til å begynne på yogatimer! Har du tips til gode yoga-dvder som jeg kan kjøpe og trene yoga hjemme i min egen stue? Hadde gjort alt mye enklere! MVH Jannicke:)
    Hei Jannicke!Skjønner godt at det er vanskelig å motivere seg for å trene hjemme hvis man ikke har noe å trene etter.Det finnes mange gode dvd'er på markedet men min favoritter er:- Ashtanga Yoga, primary series med David Swenson- Ashtanga Yoga, primary series med John Scott- Ashtanga Yoga, primary series med R.SharathAlle fåes kjøpt på nettet.Vibeke

    Bikram yoga

    , innsendt av Helle
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0009.02.2009 / kMonday. 08:48
    HeiJeg har hørt at bikram yoga er bra for å slanke bort litt overflødig fett, men jeg har sjekket overalt og kan ikke finne noen sted i Oslo området som tilbyr bikram yoga, er det noen steder jeg har oversett? Vet du om noen steder i Oslo som tilbyr dette?Helle
    Hei Helle!Har ikke prøvd bikram selv men hører det er veldig deilig. Jeg vet at Studio Day på Colusseum i Oslo har/hatt bikram yoga så sjekk der.Vibeke

    Uten tittel

    , innsendt av yoga :)
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0006.02.2009 / kFriday. 17:38
    hei jeg elsker yoga men jeg vet ikke hvordan jeg skal varme opp ordentlig så jeg lurer på om du har du noen gode tips?takk for svar:)
    Hei!i de fleste yoga-grener starter man alltid med solhilsen. Solhilsen finnes da i like mange utgaver som det finnes yoga-grener, men uansett vil de være med på å varme opp kroppen.I ashtanga yoga starter vi alltid med 5 solhilsen A og 5 solhilsen B og jeg svetter allerede etter solhilsen nr 2!!Det som er viktig å huske på er pusten, den er med på å varme opp kroppen innvendig og vil gjøre den myk etter kort tid!Lykke til!Vibeke

    6 spørsmål

    , innsendt av Elisabeth
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0009.02.2009 / kMonday. 19:07
    Flott at du har nettmøte!Spiser du før du trener? Evt hva og hvor lenge før praksisen spiser du?Jeg har lyst til å reise for å praktisere yoga mer intensivt i noen uker. Har du et reisetips? Jeg har drevet med yoga i tre år. Hvor viktig er egentreningen for din progresjon? Blir du bare bedre og sterkere slik at du kan gjøre tyngre posisjoner, eller har du nådd toppen for hva du kan prestere nå?Er du opptatt av å bli flinkere eller tar du evt progresjon som en bonus av treningen? Leste at du har egentrening grytidlig på morgen. Hvordan kommer du deg ut av senga? Og: tror du yogaen gjør at det er lettere å stå opp?
    Hei Elisabeth!Takk for spørsmål!Siden jeg trener på morgenen spiser jeg som oftest ikke før jeg trener. Jeg drikker en kopp kaffe og er jeg veldig sulten tar jeg en banan eller en smoothie. Når jeg trener på ettermiddagen/kvelden passer jeg på å spise ca 4 timer før trener, siden det er ganske viktig å trene på nogenlunde tom mage.Vil du trene intensivt over en periode kan jeg jo absolutt anbefale deg å reise til India. I tillegg finnes det jo workshoper rundt omkring i hele verden så det spørs jo litt hvor du har lyst til å reise da. Sjekk ut www.ashtanga.comEgentrening har vært veldig viktig for min progresjon, spesielt det siste året. jeg merket at jeg stagnerte litt av å bare gå på ledet klasser og det var først etter at jeg begynte å trene på mysore-timer at praksisen min skjøt avgårde.I ashtanga finnes det opp til 5 ulike serier kan man lære seg. De aller fleste kommer ikke lenger enn til 3.serien. Siden jeg er nå halvveis inn i 2.serien så antar jeg at jeg har ganske mye å gå på fremdeles:-)..og det er det som jeg finner så motiverende, men ja, det hjelpere veldig å bli sterkere og mykere når man skal begynne med litt mer avanserte stillinger. Jeg er ikke så opptatt av å bli flinkere men for min egen del er det veldig gøy å se progresjon når man legger ned så mye tid og energi på treningen. Hvordan jeg kommer meg ut av senga?...jeg har ikke noe valg, he he. Jeg har en datter som går på skolen og da må man opp tidlig vet du. Tidligere pleide jeg å stå opp kl 6 for å trene(hvis det er det du har lest) og det var ikke noe problem så lenge jeg visste at jeg skulle trene yoga....men det innebar at jeg måtte legge meg tidlig altså!..Klem Vibeke

    Kosthold

    , innsendt av jente89
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0007.02.2009 / kSaturday. 17:39
    Hei Vibeke!Jeg lurer litt på ditt kosthold, hva du spiser til de diverse måltidene. Jeg spiser sunt og har på ny-året forsøkt å kutte ut med melkeproduter. Jeg føler meg ofte tung, og at jeg bærer på et par ekstra kilo. Min svakhet er godteri, men i moderate mengder. Jeg gjør noe yoga, men føler at vekten hindrer litt.Kanskje du har noen kostholds tips og komme med?Takk for svar;)Gleder meg til å se God Kveld Norge i dag;)
    Hei!Håper du likte innslaget på lørdag og at det inpirerte deg til å gjøre enda mer yoga:-)Kosthold: et ganske komplekst tema men i korte trekk kan jeg si at jeg prøver å spise mest mulig sunt til enhver tid men at jeg også passer på å kose meg(min svakhet er også godteri, he he).Siden jeg trener hver morgen på tom mage spiser jeg først frokost i 10-11-tiden. Da spiser jeg aller helst korn med masse nøtter, gresskarkjerner etc.eller jeg lager meg en smoothie. Har kuttet ut å spise så mye brød og det føles riktig for meg. I tillegg spiser jeg ikke så mye kjøtt heller. Bortsett fra det spiser jeg det aller meste men prøver hele tiden å velge sunne alternativ. Kunne sikkert skrevet mye mer om dette men har du flere spørsmål må du gjerne ta kontakt igjen.Hilsen Vibeke

    Myk?

    , innsendt av Anonym
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0008.02.2009 / kSunday. 05:46
    Hei. Hva slags yoga type bør jeg trene vist jeg vil bli myk??
    Hei!Jeg tror de aller fleste typer yoga vil være med på å gjøre deg mykere, men siden min forkjærlighet ligger i ashtanga yoga vil jeg selvfølgelig anbefale det. Med ashtanga yoga blir du i tillegg veldig sterk!Vibeke

    pilates vs yoga

    , innsendt av fisk90
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0009.02.2009 / kMonday. 23:04
    Hei!jeg lurte på om pilates og yoga er liko god trening? jeg går på treningsstudio på pilates 1 time hver søndag,og lurer på da om virker det like bra?
    Hei!Dette er det litt vanskelig for meg å svare på siden jeg ikke har prøvd pilates så veldig mye, beklager! Du får prøve yoga så du kan sammenligne selv. Hilsen Vibeke

    Yoga og Musikk

    , innsendt av Lisbeth
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0010.02.2009 / kTuesday. 11:12
    Hei!Synes Yoga høres ut som et veldig bra og helhetlig konsept, men lurer på om det er mulig/vanlig å bruke musikk til og evt.hvilken?
    Hei Lisbeth!I noen former for yoga bruker man musikk vet jeg, i blant annet jivamukti og kundalini yoga men i ashtanga yoga som jeg trener bruker vi ikke musikk mens vi trener. Av og til spiller vi avslappende musikk nå vi ligger i savasana(hvilestillingen helt til slutt)og det kan være ganske deilig. Her kan jeg anbefale noe som heter Swaha. Kjempe deilig!Vibeke

    yoga og pusting

    , innsendt av eileen
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0010.02.2009 / kTuesday. 14:47
    Hei og tusen takk for gode artikler mv. om yoga!Jeg har såvidt begynt med yoga, foreløpig kun en til to ganger i uken, og har holdt på ganske kort tid - men nok til å merke begynnende fremgang. Jeg finner stor glede i treningsformen, og tror dette er noe jeg kommer til å holde på med lenge, og også (forhåpentligvis) hyppigere. Yoga er utrolig bra! Dessverre sliter jeg med én ting: pustingen. Jeg har siden jeg var liten jente hatt problemer med å puste inn med munnen helt igjen. Dette pga falske mandler og polypper i barndommen. Har ikke astma, og har i voksen alder (29) svært få problemer med forkjølelser/halsbetennelser ol., men kan av og til bli litt tungpustet. Og dette med lukket munn er fortsatt ikke på plass - det er akkurat som om pusten ikke kommer langt nok inn. Hva tenker du om dette? Jeg har jo blitt fortalt av instruktører - og lest i bøker - at det er svært viktig alltid å puste med munnen igjen under yogautførelsen. Forøvrig finner jeg ro og får utbytte av å jobbe med pusten - bare at jeg må ha munnen bittelitt åpen - og innimellom litt mer - eller ta et dypt pust med åpen munn i ny og ne under praksisen, hvis jeg prøver å ha den lukket største delen av tiden. Har du noen råd - eller kan du si noe om hvorvidt dette forringer kvaliteten av min yogapraksis i stor grad?Tusen takk for svar!
    Hei Eileen!Skjønner at dette kan være litt ubehagelig siden det er noe som har hengt igjen siden barndommen.I utgangspunktet er det viktig å puste med lukket munn for å få full effekt av pusten(dette er for å ikke slippe ut energien gjennom munnen), men ser ikke noe i veien med at du holder munnen litt åpen mens du praktiserer. Det viktigste du skal fokusere på er å puste med brystet(ekspander i alle retninger) og holde nederste del av magen i ro(uddiyana bandha).Pass også på at du puster inn fra bak i ganen og ikke gjennom neseborene( det er dette som lager den "rare" lyden man ofte hører når man trener i et studio.)Dette kan du øve deg på hjemme eller når du ikke trener yoga. Sett av 5-10 minutter hver dag til å puste. sett deg i en begahelig stilling og fokuser på pusten. Se om du klarer å holde innpust og utpust like lange. Lykke til og skulle noe være uklart eller du har videre spørsmål er det bare å ta kontakt.Vennlig hilsen Vibeke

    Ekstremt stiv i kroppen

    , innsendt av Elisabeth
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0011.02.2009 / kWednesday. 11:09
    Hei Vibeke!Jeg er ekstremt stiv i kroppen. Klarer ikke engang å sitte på gulvet - med bena fremfor meg - og med ryggen i 90 graders vinkel. Yoga frister meg - men har du noen råd til meg om hvordan jeg bør begynne ?
    Hei Elisabeth!Jeg anbefaler deg å begynner på nybegynnerkurs. Regner med at du vil klare å ta på tærne dine før kurset er over:-)Vibeke

    Yoga i India

    , innsendt av Gullet
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0010.02.2009 / kTuesday. 15:33
    Hei Vibeke, Takk for mange gode tips :-) Jeg har litt erfaring med yoga fra Sats og tenkte kanskje å dra til India til sommeren for å lære yoga ordentlig og få en skikkelig avslappningsuke. Leste en artikkel i KK en gang om at du har vært i India på yogatur med datteren din, men husker ikke navnet på stedet eller hvor i India det lå... Kan du anbefale det? På forhånd takk for hjelpen :-)
    Hei Gullet.Så kult at du har tenkt deg til India, det kan absolutt anbefales!I fjor sommer var jeg i Mysore sammen med datteren min, mens nå i januar var jeg i Goa på Purple Valley. Begge deler kan anbefales men er det første gangen du reiser til India vil jeg holdt en knapp på Goa. Purple Valley er en yoga-resort som tilbyr workshoper med ulike instruktører fra hele verden. Der har du alt på et sted, med overnatting, mat, basseng etc. Mysore er der shalaen til Sri K. Pattabhi jois ligger og der er ingenting organisert bortsett fra at du søker om å få trene der.Lykke til å ta kontakt om du har flere spørsmål.Hilsen Vibeke

    Ashtanga yoga

    , innsendt av camilla
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0010.02.2009 / kTuesday. 17:28
    Hei Vibeke. Jeg har noen sporsaal angaaende ashtanga yoga, jeg har drevet med yoga i ca 6 aar av og paa, men de siste 6 maaederashtange yoga ca 6 dager i ukern. Det jeg lurer pa er hvor lenge man bor praktisere Primary series (hva kalles det paa norsk?) for man kan gaa videre til second? Er det noe som er "normalt" eller en regel for det?Saa lurer jeg paa om du vet om noen bra steder hvor man kan bli godkjent yoga laerer? Norden, Europa eller verden. Har utrolig lyst til aa bli yoga laerer og laere andre om denne utrolige tradisjonen!
    Hei Camilla!Siden du har trent ashtanga yoga i såpass lang tid og trener så regelmessig ville jeg absolutt trodd at du var klar for å gå videre til 2.serien, men i utgangspunktet er det læreren din som bør ta den vurderingen. Spør den du trener hos!Det finnes sikker mange steder hvor man kan utdanne seg til yoga-instruktør, vet om et sted i Thailand blant annet, men du kan også gjøre det her i Oslo! 20.juli - 14.august kan du ta en intenstiv utdannelse med Alexander Medin på Puro Yoga. Jeg blir selv ferdig med dette kurset i mai og det kan absolutt anbefales. Sjekk ut www.puroyoga.no for mer informasjon.Vibeke

    hvordan bli myk med yoga?

    , innsendt av
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0010.02.2009 / kTuesday. 20:39
    hei=)jeg lurer litt på hvordan jeg kan bli myk? jeg har danset i mange år, men jeg ble ikke noe mykere av dette, så derfor tenkte jeg av yoga kanskje var tingen? jeg klarer så vidt å ta på tærne mine, så man kan vel si at jeg er kanske stiv!
    Hei!Jeg tror de aller fleste typer yoga vil være med på å gjøre deg mykere, men siden min forkjærlighet ligger i ashtanga yoga vil jeg selvfølgelig anbefale det. Her får du "tøyd" musklene i så og si alle stillinger og det vil absolutt være med på å gjøre deg mykere!!Med ashtanga yoga blir du i tillegg veldig sterk!Vibeke

    Tungt med yoga

    , innsendt av Rukia
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0010.02.2009 / kTuesday. 21:12
    Hei hei. Jeg har flere ganger prøvd meg på yoga, men jeg synes det kan bli alt for tungt, jeg er ikke sterk i armer, så det blir veldig mye å skulle bære rundt på hele meg. Er det veldig viktig at alle øvelsene blir utført til punkt og prikke? Og er dette noe som kommer etter en stund?
    Hei!Mange syns visse typer yoga kan være tungt i begynnelsen, men etterhvert som du trener vil du kjenne at du blir sterkere og at du mestrer øvelsene bedre. Det finnes alternative måter å gjøre de fleste øvelsene på som gjør det litt enklere i begynnelsen.Her er det fint å ha en instruktør som kan vise deg de alternative versjonene. Ikke gi opp!Vibeke

    frekvens

    , innsendt av lill
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0010.02.2009 / kTuesday. 22:59
    1)Hvor ofte bør man trene yoga hvis ett mål er å bli mykere? Jeg tenker da særlig på innside lår, samt hofteekstensjon/fleksjon. 2)Hvordan lære seg yjajji-/yogapust?pft. lill :)
    Hei Lill!1)Jeg mener man bør trene minst 2-3 ganger i uka hvis man vil se rask progresjon ift fleksibilitet. 2)For å lære seg "Yogapusten" ordentlig tror jeg det er best å melde seg på et yogakurs. Da vil du få grundig innføring i hvordan man puster. Har du ikke mulighet til det kan du også kjøpe deg en bok der det står godt forklart og så begynne å øve. Jeg vil f.ex anbefale John Scott sin bok, Ashtanga Yoga. Lykke til!Vibeke

    Nybegynneren

    , innsendt av Lisa
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0011.02.2009 / kWednesday. 00:05
    Hei hei :) Jeg har LENGE hatt lyst å begynne med yoga, men føler ikke noe særlig for å begynne på treningsstudioer.. Jeg lurte på om du kunne annbefale en bra dvd der yogastillingene er godt forklart, og at det samtidig er en dvd der jeg faktisk kan få finere figur.. Tusen takk for svar! :D
    Hei!Det finnes mange gode dvd'er på markedet men mine favoritter er:- Ashtanga Yoga, primary series med David Swenson- Ashtanga Yoga, primary series med John Scott- Ashtanga Yoga, primary series med R.SharathAlle fåes kjøpt på nettet.Her vil du få en grudig innføring i de ulike stillingene og de fleste har egne seksjoner for nybegynnere. Figuren vil endre seg etterhvert som du trener:-)Vibeke

    Fleksibilitet

    , innsendt av Hannah
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0011.02.2009 / kWednesday. 08:27
    Hei Vibeke! Jeg er ei ung jente som er ganske stiv i kroppen og har en del smerter i rygg og nakke. Jeg har en yoga dvd som er for mer fleksibilitet. Jeg synes det fungerer kjempebra, og føler meg mye bedre etter å ha trent programmet, men problemet er at jeg ikke klarer å motivere meg til å gjøre det hjemme. På treningssenteret mitt har de bare en yoga time, og den er mer for avslappning. Noen tips?
    Hei Hannah!Har du mulighet ville jeg absolutt anbefalt deg å melde deg på et kurs på et yoga-studio. Der vil du finne både nybegynnerkurs og kurs for de som har trent litt. Dette er den aller beste og tryggeste måten å lære yoga på, og etterhvert vil du kanskje finne motivasjon til å gjøre det hjemme eller på ferie på egen hånd!!??Lykke til!Vibeke

    Trening ved siden av?

    , innsendt av Mari
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0009.02.2009 / kMonday. 11:40
    Hei!Jeg så deg på tv for litt siden der du gjorde øvelser som en må ha mye styrke i kroppen for å klare(jeg hadde sikkert knekt både armer og bein av å prøve det samme). Gjør du styrketrening ved siden av yogaen? Eller blir du så sterk av å gjøre gjentatte yogaøvelser?hilsen Mari
    Hei Mari!Selv om jeg alltid har trent mye(drev med kickboksing tidligere), er det nok yogaen som har gjort meg så "sterk". jeg har dessverre ikke tid til å trene så mye annet enn yoga siden jeg mer eller mindre trener hver dag så det er rett og slett regelmessig yogatrening jeg har trent opp musklene med. PS!Man trenger ikke å være så sterk i utgangspunktet for å trene yoga, det kommer etterhvert!!!Vibeke



    Bli myk og muskelsterk
    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer