Slank

Bli slank og muskelsterk

Yogaekspert Vibeke Klemetsen svarte leserne i nettmøte tirsdag 28. juli kl. 10-12.

Publisert
Sist oppdatert




Vibeke Klemetsen (33) er KK Kropps yoga-ekspert og vil ha jevnlige nettmøter på kk.no fremover.

Se nederst i artikkelen hva Vibeke svarte leserne i nettmøte tirsdag 28. juli.

Navn: Vibeke Klemetsen
Status: Har en datter på 8 år.
Jobb: Programleder på TV Norge
Har trent: Alle typer dans, fra klassisk til jazz. Har konkurrert i kickboksing, vært drillpike i 12 år og kjørt mye snowboard.

  • Yoga for ansiktet
  • Finn din yogatype
  • Yoga for ferskinger
  • Yoga inn i varmen

  • - Hvorfor trener du yoga?

    - Yoga er både meditasjon og styrke trening på samme tid. Selv trener jeg ashtanga, som er den mest fysiske formen for yoga. Da blir jeg svett og føler at jeg får brukt kroppen skikkelig. Yoga er også et verktøy jeg bruker i hverdagen. Jeg blir roligere, mindre stresset og mer fokusert. Jeg har aldri prøvd dop, men for meg er yoga som dop. Jeg blir høy når jeg trener og får abstinens når jeg er syk eller ikke kan trene.

    - Når begynte du med yoga?

    - Da jeg var gravid for ni år siden. Jeg lærte pusteøvelser før fødselen. Senere reiste jeg mye i USA, og ble mer kjent med treningsformen. Jeg har tatt lærerutdannelse i Cornwall og jobbet en stund som yogalærer i Oslo.

    - Hvor ofte trener du?

    - Rundt fire-fem ganger i uken, og aller helst om morgenen. Jeg står opp klokka seks når det er stille og mørkt, og er i studio rundt sju for egentrening. Da er det ingen som snakker, bare jevn flyt, og du er helt i din egen verden. Først trodde jeg ikke kroppen ville fungere så tidlig, men nå føles det helt magisk! To-tre timer bare for meg selv.

    - Blir man slank av yoga?

    - Hvis du trener regelmessig, blir du både slank og sterk. Yoga er styrke trening, så du kan få stram rumpe og fast mage dersom du gjør en innsats. Hva du spiser er selvsagt også viktig. Det fine med yoga er at det gjør deg mer bevisst på hva du putter i munnen.

    - Ditt beste sunnhetstips?

    - Alt med måte. Mange yogatilhengere blir fanatiske. Legger seg tidlig, drikker ikke alkohol, spiser ikke kjøtt. Det tror jeg ikke du blir lykkelig av i lengden. Jeg liker en fest og spiser godteri nesten hver kveld.


    Nettmøtet er nå avsluttet.

    Følg med på kk.no for flere spennende nettmøter i tiden som kommer!

    astma

    , innsendt av Nina
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0024.07.2009 / kFriday. 22:04
    Stemmer det at yoga kan hjelpe dersom man har astma? I såfall, hvordan og hvorfor?
    Hei Nina!I utgangspunktet er jeg forsiktig med å uttale meg ift slike spørsmål siden jeg ikke har en medisinsk bakgrunn, men jeg har en veldig fin bok som heter "Yoga as medicine" som jeg forholder meg til. Denne boken sier følgende: "From a yogic perspective, many people -and just not asthmatics- breathe in a dysfunctional and inefficient way. Improving their breathing patterns can increase oxygen supply to the tissues, lower stress levels, and induce muscular relaxation, good for everyone but potentialle lifesaving for someone with asthma."Slik jeg tolker det vil yoga være veldig bra for deg, men er du usikker ville jeg spurt legen din. Lykke til.Vibeke

    yoga og knær

    , innsendt av knemor
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0025.07.2009 / kSaturday. 12:08
    Hei vibeke.Har dårlige knær med meniskoperasjon og hyppige senebetennelser i knærne etter mange år med maraton og jogging på asfalt. Må finne alternativ trening og har fått anbefalt yoga. det jeg lurer på, er hvor bra det er for knær, ser jo ut som de vris i ganske rare stillinger i ulike posisjoner og det ser jo umulig bra ut for knærne? Stemmer mine spekulasjoner om at yoga og dårlige knær ikke r verdens beste kombinasjon?Hilsen knemor
    Hei Knemor!I utgangspunktet kan jeg skjønne hvorfor du tenker at yoga og dårlige knær ikke passer sammen. Likevel er jeg enig i de anbefalingene du har fått om å prøve yoga. En ting er at man ser bilder av at knærne blir vridd i ulike stillinger men som regel er det først når man blir litt mer erfaren at man gjør aøt dette. I tillegg er det alltid justerte versjoner av stillingene som kan gjøres istedet for de som vises, og vi presiserer alltid at man skal ta hensyn til vonde knær. Jeg har en veldig bra bok på akkurat det du spør etter og den heter: Yoga for healthy knees skrevet av Sandy Blaine. Gå inn på www.amazon.com og bestill den der. Jeg er sikker på at du kan få mye ut av å lese den og kan være mer beredt til å begynne med yoga. Håper dette vil hjelpe deg!Vibeke

    Styrketrening

    , innsendt av Mia
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0025.07.2009 / kSaturday. 19:25
    Hei!Jeg trener yoga ganske sporadisk. Enkelte av øvelsene er ganske fysisk krevende og jeg kaver litt med å holde meg stabil i enkelte av stillingene. Har du tips om typer styrketrening som gjør "yogamusklene" sterkere? For meg er ikke selve yogaen styrketrening nok, siden jeg ikke har tid til å trene det hver dag ved siden av full jobb. Skulle ønske jeg kunne hatt morgener som deg! Takk for svar.Hilsen Mia
    Hei Mia!Jeg skjønner det er vanskelig å få til trening ved siden av jobb etc. Jeg er ganske heldig som har mulighet til å trene på morgenen og det letter nok muligheten til å få til trening litt. Det er helt riktig det du sier om at noen øvelser er fysisk krevende og at det kan være vanskelig å holde seg stabil. Det som er viktig å fokusere på da er den indre muskulaturen. Det er ikke alltid store og sterke muskler hjelper på det. Min anbefaling er heller å trene en økt yoga istedet for å tenke at du må trene annen styrketrening for å bli sterk nok til å gjøre yoga-øvelsene. Yoga krever tålmodighet på mange måter og også når det gjelder å bli "sterk" nok. Jeg anbefaler heller å ta en sykkeltur eller en løpetur ved siden av yoga-treningen, man blir jo sterk og bedre kroppskontroll av det også!Lykke til!Vibeke

    kombinering

    , innsendt av Ida
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0025.07.2009 / kSaturday. 22:56
    Hei!Jeg lurer på hvordan det går å kombinere ganske hard styrketrening, kondisjon (aerobic, spinning mm.) med yoga? Hvordan er det for musklene og resten av kroppen?
    Hei Ida!Hvis du ser litt lenger ned i nettmøtet så har jeg svart ganske utfyllende på dette. I hovedtrekk er det at jeg føler utholdenhetstrening er veldig bra å kombinere mens styrketrening blir litt vanskelig siden det er på en måte motsatte øvelser fra det man gjør i yoga. Ønsker du enda mer info er det bare å maile meg!Vibeke

    bestille dvd via nette

    , innsendt av katrine
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0027.07.2009 / kMonday. 15:48
    Hei. Hvor kan jeg bestille en yoga dvd på nette? :)
    Hei Katrine!Som jeg har svart på noen spørsmål lenger ned her så finnes det gode dvd'er både på www.amazon.comwww.ashtanga.comwww.yogamatters.co.ukVibeke

    STIV

    , innsendt av CARMEN
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0028.07.2009 / kTuesday. 08:07
    HAR FORSØKT, MEN FANT DET UTROLIG VANSKELIG NÅR MUSKLENE /KROPPEN ER SÅPASS STIV SOM DET JEG ER.HVA ER RÅDET HER DA ??
    Hei Carmen!Jeg skjønner hva du mener, jeg var også veldig stiv i begynnelsen...og det eneste rådet jeg kan gi deg da er at du ikke må gi deg. Tålmodighet er absolutt helt nødvendig når man skal trene yoga! Hvis man klarer å gi det litt tid og fokusere på at man skal puste dypt og godt i alle stillingene, vil du etterhvert kjenne at musklene slipper. Ikke gi opp!!Vibeke

    Yogamatte

    , innsendt av Maria
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0028.07.2009 / kTuesday. 09:24
    Husker at du skrev om en yogamatte for lenge siden. Den kunne brettes sammen og var i bambus eller lignende. Husker du hvilken du anbefalte og hvor jeg får tak i den? mener å huske at det var en nettadresse.
    Hei Maria!Jeg tror jeg har skrevet om flere matter men jeg lurer på om den du tenker på er en kork-matte!?...den er økologisk og puster godt.Håper det er den, nettadressen er www.stilelibero.co.ukVibeke

    Treningsmat

    , innsendt av Klara Klok
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0028.07.2009 / kTuesday. 09:25
    Hva slags mat spiser du før og etter yogatrening?
    Hei Klara Klok!I utgangspunktet bør man helst ikke spise de 3-4 siste timene før man skal trene yoga, dette på grunn av det er en stor fordel at magen er tom når man skal gjøre de ulike vridningene, foroverbøyene etc. Ofte så trener man jo tidlig på morgenen og da anbefales det å ikke spise først. Er man veldig sulten og føler man trenger litt energi vil jeg spist f.ex en banan. Det kan man også godt spise etter treningen, men som regel pleier jeg å vente til neste måltid før jeg spiser noe. Vibeke

    Yoga og annen trening

    , innsendt av Nysgjerrigper
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0028.07.2009 / kTuesday. 09:26
    Regner med at du trener andre ting i tillegg til yoga siden du er så sprek og slank. Kan du anbefale treningsformer som passer sammen med yoga for å få trent hele kroppen og hvor ofte bør jeg trene for å virkelig merke fremgang uten at jeg har ambisjoner om å bli helt treningsnarkoman.
    Hei nysgjerrigper!I utgangspunktet har jeg kun trent yoga de siste årene, men det skal sies at jeg har trent veldig mye, opp til 5-6 ganger i uka, og da sier det seg selv at man blir ganske trent. Likevel har jeg stor tro på at det er fint å kombinere yoga med annen trening, spesielt slik at treningen ikke blir for ensformig. Jeg prøvde i starten å kombinere yoga med styrketrening og det funket ikke for meg, men både sykling, jogging, power-walk og svømming er nok treningsformer som er bra å kombinere. I tillegg er det nok fint å drive med noe utholdenhetstrening ved siden av.Hvor ofte man bør trene er litt vanskelig å si, men 2-3 ganger i uka er vel fint og ganske moderat. Ofte blir man jo bitt av basillen og vil trene mer og mer når man først er i gang:-)Lykke til!Vibeke

    Forrivrrende yogaretninge

    , innsendt av Interessert
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0028.07.2009 / kTuesday. 09:28
    Jeg har lyst til å begynne med yoga på et senter i Oslo, men blir helt forvirret når jeg sjekker på nettet. Det finnes jo tusen yogatyper, mså hvordan skal jeg vite hvilken som passer for meg? Jeg er en sofagris som trente mye før jeg fikk barn og trenger et spark bak, samtidig som jeg ikke har tid til å trene mer enn to ganger i uken.
    Hei!Så bra at du er interessert i yoga og ja, jeg skjønner at man fort kan bli ganske forvirret av alle tilbudene som finnes rundt omkring. I utgangspunktet er det vanskelig for meg å anbefale en retning siden jeg ikke vet så mye om deg, men vanligvis pleier jeg å si at man bør lese litt om noen retninger og så ta noen prøvetimer rundt omkring på de ulike senterene. Jeg for min del trener ashtanga-yoga som kanskje er den mest fysiske formen for yoga. Dynamisk yoga og yoga flow er retninger som bygger mye på ashtanga yoga og som også er fysiske. Ønsker du en mer medidativ trening vil jeg heller anbefale f.ex klassisk yoga. Håper du finner ut av det, hvis ikke er det bare å maile meg igjen!!Vibeke

    Gravideyoga

    , innsendt av Førstegangsfødende
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0028.07.2009 / kTuesday. 09:30
    Flere jeg kjenner anbefaler yoga under graviditeten, men hva må jeg være forsiktig med og hvor hardt kan jeg trene og når må jeg stoppe før fødselen? Finnes det egne klasser for gravide også?
    Hei førstegangsfødende!Jeg kan også anbefale yoga under graviditet, det var nemlig slik jeg startet med yoga selv for 10 år siden da jeg var gravid med min datter. Hvis du ikke har trent yoga tidligere vil jeg anbefale deg å gå på et yoga-kurs for gravide. De aller fleste yoga-sentre har det. Det finnes også bøker og dvd'er for gravide-yoga og de finner du på nettet. Noen generelle regler er at man ikke skal trene de 3 første mnd i svangerskapet men det er ingen begrensninger i forhold til når du må stoppe. Det føler man nok selv ganske fort tror jeg. I tillegg skal man være forsiktig med vridninger av magen. Husk også at alt bør gjøres med åpne ben og ta hensyn til kulen som "stikker ut". Lykke til med svangerskapet og evt et yoga-kurs!Vibeke

    Yoga- noe for meg?

    , innsendt av Rita
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0028.07.2009 / kTuesday. 10:25
    Hei VibekeI løpet av sommerferien gikk det opp for meg at jeg må gjøre noe med livsstilen min. Er mye stresset på jobb, så trenger rom for både trim og avspenning når jeg kommer hjem. Rekker ikke alltid begge deler når barn, mann, hus og hjem krever sitt etter arbeidstid. Kan yoga være et alternativ, evt. hvor mye må jeg trene for å merke effekt? Har du tips til dvd´er til hjemmebruk da jeg ikke har tid til å reise på helsestudio. Takk for inspirerende side i KK :)
    Hei Rita!Jeg pleier å si at yoga er mitt pusterom i hverdagen og det kan høres ut som at det er noe som du trenger også. Jobb, hus, mann og barn er ganske krevende til tider men man må ikke glemme seg selv. Yoga er fint både fordi det gir deg tid alene samtidig som det er fin trening. For å merke effekten av yoga anbefaler jeg å trene 2-3 ganger i uka i begynnelsen. Som jeg nevner i spørsmålet under så liker jeg veldig godt en dvd som heter Ashtanga yoga primary series med John Scott. Har du ikke vært bort i ashtanga før og vil prøve en annen finnes det veldig mange på www.amazon.com også. Lykke til med treningen!Vibeke

    Yogadvd?

    , innsendt av Adele
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0028.07.2009 / kTuesday. 10:42
    Hei Vibeke. Jeg er veldig innstilt på å begynne med yoga om morgenen, før jobb, men jeg sliter litt med å huske øvelsene fra yogatimene jeg har vært på, og å finne ut av hvilken rekkefølge de bør gjøres i osv. Kan du anbefale en god og informativ instruksjonsdvd med øvelser som passer for dette? Føler at bøker og bilder fort kan bli forvirrende.Adele
    Hei Adele!Først og fremst må jeg si at du har riktig innstilling, det er veldig fint å trene på morgenen før jobb, da har man resten av dagen til andre ting. Litt vanskelig for meg å anbefale en dvd siden jeg ikke vet hvilken type kurs du har gått på tidligere men den dvd'en jeg liker aller best å trene til er Ashtanga Yoga Primary Series med John Scott. Den er enkel å følge og i passe tempo. Den kan kjøpes på et par yoga-sentre i Oslo, Puro Yoga og Ashtanga yoga Oslo ellers så kan den kjøpes på nettet. Du finner den f. ex på www.ashtanga.com, og der finner du mange andre gode dvd'er også!!Vibeke

    tid for trening?

    , innsendt av karoline
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0028.07.2009 / kTuesday. 11:06
    Hei Vibeke! Jeg prøver å trene yoga 5-6 ganger i uken, men syns det blir vanskelig til tider når jeg har mye jobb og skole. Hvor mye blir jeg "satt tilbake" hvis det går en uke uten noe yoga av og til? Og hvorfor skal man trene om morgenen? jeg er ingen morgen fugl...takk for svar :)
    Hei Karoline!Jeg skjønner godt at det blir vanskelig med tiden når man trener 5-6 ganger i uka, jeg har samme utfordring selv til tider. Jeg har funnet ut at jeg ikke kan være så "streng" med meg selv og ta hensyn til at jeg også har andre ting i livet som kreves sitt. Jeg tror ikke man blir "satt tilbake" så mye av at man har en treningsfri uke men kanskje kan man prøve å trene kortere økter når man har mye å gjøre. Av og til tar jeg bare 10 solhilsener også ligger jeg ned i savasana i noen minutter, av og til gjør jeg bare stående og avsluttende hvis jeg ikke har tid til å gjøre hele serien. Kan dette være noe for deg også i perioder hvos du har for mye å gjøre?Det er inger regel om at man skal trene om morgenen. Dette er nok noe mange har med seg fra India der dette praktiseres. Jeg tror hovedårsaken til at man gjør det der er at det er for varmt til å trene senere på dagen. Passer det bedre for deg å trene på ettermiddagen syns jeg du skal fortsette med det, erfaringen min er at det er litt vanskeligere å finne mysore-klasser hver ettermiddag. Gjør det som passer deg best, det er nok da du er mest fornøyd!!!Vibeke



    Bli slank og muskelsterk
    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer