KVALM ETTER TRENING: Kjedelig og demotiverende, men rett og slett et tegn på at du har pushet deg hardt, noe som vil bli bedre etter hvert, ifølge eksperten.  Foto: Lars Zahner - Fotolia
KVALM ETTER TRENING: Kjedelig og demotiverende, men rett og slett et tegn på at du har pushet deg hardt, noe som vil bli bedre etter hvert, ifølge eksperten. Foto: Lars Zahner - Fotolia Vis mer

Trening

Blir du kvalm etter trening?

Dette er årsakene til at det skjer.

Publisert

KK.NO: Har du opplevd å bli kvalm etter trening?

Kvalme er plagsomt - og spesielt når den kommer snikende på etter det du selv synes var en tøff, men svært så bra treningsøkt.

Men hvorfor er det egentlig sånn at du blir kvalm? Og kan det på noe vis være skadelig eller et tegn på at du bør roe ned?

EKSPERTEN: Helle Bornstein er personlig trener og eier av treningsstudioet Smart Trening. Foto: Smart Trening
EKSPERTEN: Helle Bornstein er personlig trener og eier av treningsstudioet Smart Trening. Foto: Smart Trening Vis mer

LES OGSÅ: På tide med nye joggesko?

Kroppen tolererer mer etter hvert

- Det kan komme av flere årsaker. Min erfaring er at det henger sammen med enten for mye eller for lite inntak av mat før trening og/eller i forbindelse med høyintensitetstrening, sier Helle Bornstein, personlig trener og eier av treningsstudioet Smart Trening.

- Jeg ser at folk raskere blir mer kvalme i begynnelsen av en treningsperiode, men at det avtar etter hvert. Kroppen tolererer høyere intensitet etter hvert.

Og dette henger sammen med at kondisjonen din blir bedre.

Personlig trener, Henny Sætran, har tidligere uttalt til KK.no at en av årsakene til at du blir kvalm etter tøff trening - eller rett og slett kaster opp, kommer av at kroppen blir utsatt for såpass stor påkjenning at den må nedprioritere andre oppgaver.

- En teori er at nervesystemet får så kraftig påkjenning at kroppen kvitter seg med andre oppgaver, som fordøyelse. En annen teori er at kraftig opphopning av melkesyre i blodstrømmen - som videre gir ubalanse i pH-verdien i magesekken, gjør at magen vil kvitte seg med dette for å nøytralisere, forteller hun.

Men det kan også henge sammen med lukkemuskelen i magesekken, forklarer hun.

Hos enkelte fungerer ikke denne muskelen optimalt og store anstrengelser, som for eksempel gir stort buktrykk, gjør at mat som ikke er fordøyd presses opp igjen.

LES OGSÅ: 3 intervalløkter du kan gjøre overalt

Kvalme etter trening er sjeldent farlig

SMOOTHIE: Selv om det ikke nødvendigvis er så fristende å spise noe når du er kvalm, er det likevel lurt å få i seg noe etter en tøff trening - for eksempel en smoothie.  Foto: Diana Vyshniakova - Fotolia
SMOOTHIE: Selv om det ikke nødvendigvis er så fristende å spise noe når du er kvalm, er det likevel lurt å få i seg noe etter en tøff trening - for eksempel en smoothie. Foto: Diana Vyshniakova - Fotolia Vis mer

Dersom du ikke lider av problemer med lukkemuskelen til magen, men fortsatt opplever at du blir kvalm etter trening, kan imidlertid Bornstein forsikre om at det sjeldent er skadelig eller et tegn på at du presser deg for hardt.

- I utgangspunktet så er det ikke det. Det henger som regel sammen med faktorene nevnt ovenfor, og selv tar jeg en kvalmefølelse som en pekepinn på at jeg presser mine egne grenser under trening, men det er ikke noe mål å spy, sier treningseksperten.

Men bør du da ta det litt roligere dagen etter - for eksempel med en restitusjonsøkt?

- Jeg ville tatt utgangspunkt i intensiteten på økten, snarere enn kvalmen for å avgjøre hvordan neste økt bør være. På generell basis er det lurt å ta en rolig økt etter en hard økt - eventuelt en hviledag, sier hun.

I tillegg er det lurt å få i seg litt næring, og selv om det er fristende og ty til en flaske med cola når du er kvalm, så er det en del annet kroppen din heller kan ha godt av. 

- Lytt til kroppen. Hvis du er kvalm etter trening, så ta det med ro og få i deg væske og noe lett fordøyelig - for eksempel bær og yoghurt eller en smoothie, forteller Bornstein.

- Ha fokus på grønnsaker og proteiner, litt karbohydrater og litt fett, sier hun.

Dette kan gjerne også blandes inn i en smoothie, dersom du har litt problemer med å få i deg noe mer med engang.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer