KVALM TRENING: Opplever du ofte at du blr kvalm når du løper eller trener hardt? FOTO: NTB Scanpix
KVALM TRENING: Opplever du ofte at du blr kvalm når du løper eller trener hardt? FOTO: NTB Scanpix
Kvalm trening:

Blir du kvalm og får blodsmak i munnen når du løper?

Det trenger ikke bety at du er i dårlig form!

Å løpe til du kaster opp er ikke noe særlig, og ikke akkurat noe som øker treningsmotivasjonen. Og det å bare være konstant kvalm gjennom økta, er heller ikke noe som frister til gjentakelse.

Så hvorfor skjer det? Er det rett og slett formen som er for dårlig? Det er heldigvis ikke nødvendigvis tilfellet. Lars Mæland er fysisk trener for herrelandslaget i alpint. Ifølge ham kan det være flere grunner til at du blir kvalm enn at du trener for hardt.

- Det kan være på grunn av intensiteten, men det har mest med melkesyre og PH-verdien i magesekken din å gjøre. Det kan også være at du knyter deg litt når du trener og stressnivået i kroppen vil da øke og gjøre at magesekken trekker seg sammen, forteller han.

Psst: Har du husket å melde deg på KK-mila? Det vil garantert gi deg motivasjonen du trenger for å komme i gang med løpingen, og samtidig får du med deg årets happening og tidenes beste jenteløp!

LES OGSÅ: Drømmer du om strammere rumpe? Da bør du trene helt andre muskler

Spis nok karbohydrater

For å unngå ubalanse i magen, kan du se på hvor tett opp mot treningen du spiser. Mæland anbefaler at du spiser siste måltid før en hard treningsøkt mellom to og tre timer før. Pass på å få i deg nok langsomme karbohydrater så blodsukkeret holder seg stabilt gjennom økten.

- Når du trener så tømmes lagrene fort. At du blir kvalm kan også henge sammen med svingninger i blodsukkeret, forklarer han.

Ifølge Mæland er det ingenting vi bør droppe å spise, men et veldig fettrikt måltid før trening kan være med på å gjøre deg kvalm. Sliter du med kvalme på trening uten at du synes du trener altfor hardt, kan det altså være lurt å sjekke om det er mye fett og lite karbohydrater i maten du spiser før økta.

- Så lenge du har et variert inntak av fett, protein og karbohydrater så er det bra, og du skal ikke trenge å kutte ut noe, sier han.

LES OGSÅ: 4 tabber mange begår når de legger ut på langrennstur

Hva kommer blodsmaken av?

En annen litt ubehagelig sideeffekt ved treningen er blodsmaken du får i munnen. Heller ikke dette trenger å være et tegn på at du tar i altfor hardt.

Kort fortalt kommer blodsmaken fordi blodgjennomstrømningen i kroppen øker når vi trener, og det blir presset ut noe (veldig lite) blodplasma i lungene.

Jo hardere du trener, jo fortere øker blodets fart og trykk. Blod- eller jernsmaken i munnen kan du kjenne selv når du plutselig må spurte til bussen, fordi blodgjennomstrømningen da øker så fort. Det er med andre ord ikke bare maratonløpere som kjenner på dette.

LES OGSÅ: Mange gjør dette feil når de løper

Ikke farlig å trene videre

Dette er ikke farlig og helt vanlig, spesielt hos de som trener mye hardt, men heller ikke noe du bør overse helt.

- Det er ikke farlig i det hele tatt, men det er et tegn på at nå trener du veldig hardt. Det kan bety at det skjer too much too soon, og er en reaksjon på at det skjer noe kroppen din ikke er vant til, forklarer Mæland.

Du bør vurdere om du fortsetter selv om du kaster opp på trening, men du trenger altså ikke frykte hverken kvalmen eller blodsmaken.

- I utgangspunktet ikke, men du bør være obs på det. Du kan tenke på det som et tegn på at du trener med ganske høy intensitet.

LES OGSÅ: Slik blir treningen morsom igjen

Til info: Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til nye lesere.

Til forsiden