SLANK: Du kan høste mange fordeler ved å trene yoga, men er vektnedgang en av dem? Foto: Mito Images/REX/All Over Press
SLANK: Du kan høste mange fordeler ved å trene yoga, men er vektnedgang en av dem? Foto: Mito Images/REX/All Over PressVis mer

Yoga

Blir du slank og veltrent av yoga?

Har mange fordeler, men gjør lite for kondisjonen.

KK.NO: De fleste som driver med yoga kan fortelle deg at dette er en fantastisk treningsform. 

Du får god balanse, blir myk og smidig, og du lærer deg å koble vekk hverdagsstresset slik at du blir harmonisk og balansert. 

Det er kanskje ikke så rart at yogafrelste mennesker kan virke som om de har hele livet sitt i den skjønneste orden. I tillegg kan det også virke som om alle som trener yoga er lange, slanke og stramme.

Men skyldes dette egentlig yogaen i seg selv? Kan man bli slankere av å drive med yoga alene?

– Nei, det er ikke mulig. Det er større effekt av å ta seg en gåtur i middels tempo enn å være med på en yogatime, sier personlig trener og forfatter av boken «Tren Smart», Tessa Sørensen til KK.no. 

LITE SVETTTING: Yoga alene vil dessverre ikke kunne gjøre deg slank, siden det har liten effekt på kondisjonen. Foto: Mito Images/REX/All Over Press
LITE SVETTTING: Yoga alene vil dessverre ikke kunne gjøre deg slank, siden det har liten effekt på kondisjonen. Foto: Mito Images/REX/All Over Press Vis mer

I boken «The Science of Yoga» peker forfatteren William J. Broad hvordan yoga ikke har nevneverdig påvirkning på kondisjon. Forskningen tyder også på at yoga senker forbrenningen, med opptil 18 prosent for kvinner. 

Nå lurer du sikkert på hva som da egentlig er poenget med å drive med yoga. Selv om dette ikke er kondisjonstrening vil det likevel gi deg mer bevegelse enn å ligge på sofaen med Netflix hele kvelden. I tillegg har yogaen selvfølgelig mange andre fordeler.  

– Senking av stress, mental avspenning og indre ro er noen av fordelene. Og brukes dermed som en behandlingsmetode for depresjon og angst. Rent treningsmessig kan du få en styrkeeffekt, spesielt på kjernemuskulatur og støttemuskulatur. Balansen og kontroll over egen kropp økes også, forklarer Sørensen. 

LES OGSÅ: Derfor bør du trene rumpa

Kombiner med andre treningsformer

Selv om yoga ikke er den treningsformen som vil få deg til å rase ned i vekt, er det likevel god trening på mange andre måter. Ifølge Sørensen kan du derfor nyte godt av å praktisere litt yoga av og til, i tillegg til andre treningsformer som tar mer på kondisjon og styrke. Og dersom du ikke trener fra før av så kan yoga være en fin treningsform å starte med.

STABILITET: Rent treningsmessig kan yoga gi en styrkeeffekt, spesielt på kjernemuskulatur og støttemuskulatur.  Foto: Tessa Sørensen (privat)
STABILITET: Rent treningsmessig kan yoga gi en styrkeeffekt, spesielt på kjernemuskulatur og støttemuskulatur. Foto: Tessa Sørensen (privat) Vis mer

– Yoga er en form for mental trening, som kan kombineres med alle typer for fysisk trening. Det kan være en snill måte for kroppen å komme i gang med trening på. En fin måte å få myket opp kroppen, siden vi ofte begrenser bevegelsene våre og blir mindre og mindre fleksible. 

– Men aller viktigst er den mentale biten. Dette er en form for trening som kan lære deg å bruke pust til å roe ned og finne indre ro. Ved hjelp av pusten kan du få kontroll over kropp, sinn og følelser.

Unngår å overspise

Med yoga handler det ikke bare om å få kontroll på kroppen, det handler også mye om å få kontroll på det mentale, og riktige pusteteknikker.

Har du en stresset hverdag kan det være lurt å lære seg teknikker for å roe ned. Når du er redd, stresset eller har panikkangst blir du som regel kortpustet, og ved å puste riktig kan du derfor også redusere stress og dempe angst og negative følelser. 

PUST: Yoga er en fin måte å stresse ned på. En liten amerikansk studie fra 2014 viser også at nettopp dette mindfulness-aspektet ved yoga kan hjelpe deg med å holde vekten stabil.  Foto: Mito Images/REX/All Over Press
PUST: Yoga er en fin måte å stresse ned på. En liten amerikansk studie fra 2014 viser også at nettopp dette mindfulness-aspektet ved yoga kan hjelpe deg med å holde vekten stabil. Foto: Mito Images/REX/All Over Press Vis mer

Som vi har skrevet om tidligere kan man trene seg til bedre lungekapasitet ved å lære seg gode pusteteknikker, dette kan blant annet bidra til å øke livskvaliteten din og til og med levealderen din. 

Kommer i balanse

Ifølge Thomas Moksha Kolby som er daglig leder ved Norges største og eldste yogaskole, Yggdrasil, er det ikke vektnedgang som er formålet med yoga, men heller det å stimulere det naturlige velværet.

– Vi lever i en travel hverdag med mye stress, både fra omgivelsene våre og våre egne tanker, og dette preger kroppen vår. Yoga er en fin måte å lære seg å lytte til kroppen, stresse ned og komme i balanse, sier han til KK.no.

– Når man demper dette stresset kan det hjelpe til med å bedre allmenntilstanden, siden mye annet da også faller på plass. Det kan normalisere noen av kroppens funksjoner, som for eksempel forbrenningen, blodsirkulasjonen og fordøyelsen. 

En liten amerikansk studie fra 2014 viser også at nettopp dette mindfulness-aspektet ved yoga kan hjelpe deg med å holde vekten stabil. Rett og slett fordi det påvirker humøret og stressnivået slik at man ikke har like lett for å ty til kosemat for trøst, og fordi man blir mer bevisst på kroppens signaler og derfor ikke overspiser.

Så kanskje er det slik at yogamennesker har kontroll på nesten alt.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: