BODYPUMP: Bodypump er en populær treningsform som i hovedsak trener utholdenheten, ifølge to personlige trenere. FOTO: NTB Scanpix
BODYPUMP: Bodypump er en populær treningsform som i hovedsak trener utholdenheten, ifølge to personlige trenere. FOTO: NTB Scanpix
Styrketrening:

Blir du sterkere av denne treningen?

Er bodypump egentlig styrketrening?

Bodypump er en populær gruppetreningstime, men bør du regne det som styrketrening eller utholdenhet? Du kjenner det kanskje godt i musklene etter en time, men du har kanskje også hørt at for å bli sterke må vi trene med tunge nok vekter?

- Det som er med bodypump er jo at det er en treningsform med svært mange repetisjoner og derfor lav motstand. Dette er ikke en måte å trene på om man ønsker å bli sterkere og/eller øke muskelmassen sin. Tradisjonelt sett kreves det da tyngre vekter, og dermed færre repetisjoner, sier Helene Høimyr, som er muskelfysiolog, personlig trener og driver Kunnskapsriktrening.com.

LES OGSÅ: 20 minutter med styrketrening kan være like bra som 45

Vanskelig å bli sterk med lette vekter

Dette betyr imidlertid ikke at det er umulig å trene seg sterk med mange repetisjoner, men om det er økt styrke som er hovedmålet med treningen, så er det altså andre måter å trene på som er mer effektive for akkurat dette.

- Nylig har det blitt vist at trening til total utmattelse kan gi økt muskelstyrke, fordi man da trener ved oksygenmangel i musklene. Dette krever svært mye å få til, med tanke på at man må klare å trene når det blir sterkt ubehag i muskulaturen, og at man virkelig må klare å presse seg selv til det ytterste.

Dette er vanskelig, påpeker hun, og ofte ikke noe for oss vanlige, spreke mosjonister.

- Er man svært utrent vil man kunne få en liten økning i styrke til å begynne med om man trener «bodypump», eller annen utholdende styrketrening, men denne effekten vil raskt forbigås av den utholdende delen av denne typen trening. Lav motstand og flere repetisjoner betegnes som utholdende styrketrening, og vil heller gjøre muskulaturen god på å trene på denne måten, og ikke på en måte som krever mer styrke.

LES OGSÅ: Husker du å trene denne muskelen?

- Man blir hva man gjør

Forsker Anne Mette Rustaden fra Norges idrettshøgskole har testet sett på effekten av forskjellige former for styrketrening hos overvektige kvinner. Studien viser at kvinnene som trente bodypump ikke økte muskelstyrken i løpet av de 12 ukene de trente. Det gjorde derimot kvinnene som trente med PT, og kvinnene som trente styrke individuelt. Kvinnene som trente bodypump trente imidlertid også i gjennomsnitt færre økter per uke enn kvinnene i de to andre gruppene.

- Som jeg liker å si; man blir hva man gjør, sier Øystein Jensen, som er fysioterapeut og personlig trener i Corporis.

- Bodypump er primært utholdenhetstrening, og vektene man benytter er så lette at det å få overført verdi til maksimal styrke - det meste du kan løfte én gang - er utopi. Man kan få bedret helse og utholdenhet, men man vil ikke bli sterkere – rett og slett fordi det ikke er styrketrening, men utholdenhetstrening, sier han.

Om målet ditt er å bli sterkere er det det altså heller tunge vekter, og få repetisjoner som bør prioriteres. Om du ikke har noe spesielt mål med treningen, men gjør det fordi det er gøy, for den generelle helsen, eller om målet er økt utholdenhet, så er det selvsagt helt topp å velge bodypump.

TREN TUNGT: Om målet er økt styrke er det tunge vekter som er tingen. FOTO: NTB Scanpix
TREN TUNGT: Om målet er økt styrke er det tunge vekter som er tingen. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Kompliserer treningen

Jensens beste styrketreningsråd derimot er å kombinere utholdende styrketrening, altså der du gjør denne typen trening - mange repetisjoner, gjerne også med egen kroppsvekt, med trening der du har nok motstand til at du klarer maks 15 repetisjoner. Ønsker du å trene opp maksstyrken er det enda tyngre vekter som gjelder, slik at du ikke klarer å løfte mer enn én til fem repetisjoner.

- Sirkeltreningen og styrketreningen bør ikke foregå på samme dag, men i ulike økter på ulike dager, påpeker Jensen.

Aktivitet er sunt i alle former, og det aller viktigste er selvsagt at du gjør noe du liker, slik at du trives med treningen. Har du konkrete mål så trener du på nettopp det. Noen ønsker å bedre maksstyrken, andre er opptatt av kondisjonen, og andre igjen ønsker å holde seg generelt aktive. Jensen påpeker at det å komplisere treningen kan gjøre terskelen for høy for mange.

- Man blir hva man spiser, men ikke minst det man gjør. Gjør det du vil bli bedre i, så vil du over tid få gode resultater. Trening har en tendens til å vanskeliggjøres i altfor stor grad, mens det egentlig er så enkelt som beskrevet ovenfor, sier Jensen.

LES OGSÅ: Derfor bør du løpe på stigning på tredemølla

LES OGSÅ: Ser du ikke resultater av den harde treningen din?

Til forsiden