MENSEN: Eksperten forteller at det er enkelte matvarer du bør unngå hvis du opplever plager under mensen.

FOTO: NTB Scanpix
MENSEN: Eksperten forteller at det er enkelte matvarer du bør unngå hvis du opplever plager under mensen. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Mensen:

Blir du svært oppblåst når du skal ha mensen?

Prøv disse rådene.

Mensen påvirker oss kvinner forskjellig. Noen merker knapt en eneste plage, mens andre rett og slett blir deprimerte. Noen ting går derimot igjen hos mange kvinner. Du opplever kanskje å bli oppblåst, og kanskje du også merker at du veier litt mer i dagene før mensen fordi kroppen binder vann?

Oppblåsthet og vannansamling i kroppen er bivirkninger av PMS:

- Dette er en del av det vi på fagspråket kaller «premenstruelt syndrom», som betyr at man i dagene før menstruasjon kan oppleve ulike plager i form av ømme bryster, oppblåsthet, lett vektøkning fordi væske holdes tilbake i kroppen, hodepine etc, sier Bente Prytz Mjølstad, som er spesialist i allmennmedisin og førsteamanuensis ved NTNU, til KK.

I tillegg vil noen oppleve følelsesmessige svingninger i humøret og kan føle seg mer irritabel eller bli lettere lei seg, forklarer hun.

- Da er det også lett å ty til «trøstespising».

Mjølstad forklarer at man ikke sikkert kjenner til årsakene til at man opplever oppblåsthet og vannansamling i dagene før mensen. Trolig har det sammenheng med hormonsvingninger i siste del av menstruasjonssyklusen.

- Mange kvinner har dette i mer eller mindre grad, og innsikt i «hvordan det henger sammen» kan ofte være tilstrekkelig til å man takler det greit som en del av en normal syklus. Noen kvinner er såpass plaget at de kan ha behov for hjelp av for eksempel ulike typer p-piller.

LES OGSÅ: Nei, det er ikke unormalt å ha sex under mensen

OPPBLÅST: Mange kvinner opplever å bli oppblåst før de skal ha mensen. FOTO: Shutterstock
OPPBLÅST: Mange kvinner opplever å bli oppblåst før de skal ha mensen. FOTO: Shutterstock Vis mer

Maten som kan gjøre deg mer oppblåst

For mange kvinner er det altså normalt å bli oppblåst og å få vann i kroppen i dagene før mensen, og takler det fint som en del av «uka». Det kan derimot hende du ønsker å redusere plagene litt.

Anne Marie Skjølsvik, klinisk ernæringsfysiolog i TINE, forklarer at det er enkelte matvarer som fører til en større produksjon av gass i tarmen enn andre.

- Dette er for eksempel kullsyreholdig drikke, produkter med søtstoff, fiberrik mat, bønner, linser, erter, løk, brokkoli, blomkål, kål, grønnkål, svisker, aprikos og epler, sier Skjølsvik til KK.

Hun forklarer også at dampede eller kokte grønnsaker ofte er enklere å fordøye. I tillegg kan vanene våre spille inn på om vi blir oppblåst eller ikke:

- Dersom vi spiser for raskt, tygger tyggis eller drikker av sugerør er sannsynligheten stor for at vi svelger mye luft. Andre uvaner som å stresse gjennom dagen eller drikke for lite er andre faktorer som påvirker magen. En ting som kan hjelpe deg med å redusere plagene er å trene eller være i fysisk aktivitet.

LES OGSÅ: Dropper du trening når du har mensen? Det trenger du kanskje ikke

Kostholdsråd mot PMS

Er du plaget av PMS, finnes det noen kostholdsråd du kan prøve. Gunn Helene Arsky, som er ernæringsfysiolog og yogalærer, har sendt KK en liste med tips om matvarevalg du kan vurdere når du har mensen. Hun understreker at vi savner god dokumentasjon, men at rådene er harmløse og verdt å forsøke:

Kalsium: Noen forskere mener du bør holde deg unna melkeprodukter i uken før menstruasjon, mens andre mener at ekstra mengder kalsiumrike matvarer ser ut til å lindre PMS-plagene. Ingen av standpunktene har noen kjent forklaring, så det er opp til deg å teste det ut, understreker Arsky.

Koffein: Om du har store plager, kan du forsøke å unngå kaffe og koffeinholdige drikkevarer, inklusive sjokolade, i perioden før menstruasjon. Dette rådet har hjulpet mange.

Kosttilskudd: Arsky forklarer at Vitamin B6 og B-kompleks er de vitaminene som oftest anbefales mot PMS-plager. Et generelt B-kompleks virker allment styrkende, mens vitamin B6 virker spesielt på hormonreguleringen i hjernen. Vanlige kosttilskudd som du får kjøpt i Norge, er ikke sterke nok til å ha denne effekten, så da må du høre med legen din om muligheten for å få et sterkere produkt.

I tillegg kan vitamin E hjelpe mot ømme bryster, humørsvingninger og depresjoner.

Bevegelse og lys: Det kan hjelpe å komme seg ut. Mosjon og sollys bedrer hjernens serotoninbalanse og motvirker depresjon.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: