TRENING OG FORURENSNING: Å trene ute er trygt for friske, men det er lurt å ta noen forholdsregler. FOTO: NTB Scanpix
TRENING OG FORURENSNING: Å trene ute er trygt for friske, men det er lurt å ta noen forholdsregler. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Trening og forurensning:

Bør du droppe trening når det er mye luftforurensning?

Høy luftforurensning er spesielt farlig for noen grupper.

Vi er godt inne i den kaldeste tiden på året, og dermed også den da luftforurensningen kan være verst. For noen kan det bety at risikoen for forverring av sykdom er større. Når vi trener utendørs puster vi inn mer luft enn ellers, så bør vi egentlig droppe utetreningen når luftforurensningen er høy?

- Hos sårbare grupper, som personer med astma og kroniske luftveis- og hjerte- og karsykdommer kan det å puste inn forurenset luft fra biltrafikk gi økt hoste, bronkitt og mindre motstand mot infeksjoner, forteller helsefaglig rådgiver Grethe Amdal i Landsforeningen for hjerte og lungesyke (LHL).

Barn er spesielt utsatt fordi de små kroppene har et høyere oksygenopptak per kilo, i tillegg til at forurensningen legger seg nærmere bakken.

- De som har astma reagerer med nedsatt lungefunksjon selv etter kort tids eksponering. Allergikere vil kunne oppleve økt irritasjon av slimhinnene. Blir du utsatt for langvarig eksponering kan det bidra til å utvikle sykdommer i luftveien og hjerte-kar systemet, forteller Amdal videre.

LES OGSÅ: Når er du for syk til å trene?

Kan føre til tidligere død hos syke

I rapporten «Sykdomsbyrde som følge av luftforurensning i Oslo» fra 2016, som er utarbeidet av forskere ved Folkehelseinstituttet på oppdrag av Statens Vegvesen, anslås det at 185 mennesker i hovedstaden dør for tidlig hvert år på grunn av svevestøv.

Blant de 1105 menneskene som døde av hjerte- karsykdom i 2013 kan 104 sies å være dødsfall som følge av forurensning i lufta. Av de 583 som døde av luftveissykdom kan 81 tilskrives forurensningen.

- Høy luftforurensning kan forverre plagene hos de med astma, kols eller en luftveisinfeksjon, som en halsbetennelse. Hos de som har hjerte- og karsykdom, som for eksempel tidligere har hatt et hjerteinfarkt kan også luftforurensning forverre sykdommen, forteller seniorforsker Mari Låg ved Avdeling for luft og støy Folkehelseinstituttet.

Hun påpeker at det ikke er vist at luftforurensningen vi er utsatt for gjør det farlig for friske mennesker å bevege seg utendørs.

- Det er ikke studier som viser at mennesker blir syke av de nivåer vi har i Norge , men de som er syke fra før kan bli sykere, eller de kan dø som følge av luftforurensning.

LES OGSÅ: Flere nordmenn får hjerteinfarkt - uten at de merker det

Puster inn mer luft når vi trener

Amdal mener treningsøktene med fordel kan legges innendørs på dager med høy luftforurensning fordi du altså puster inn mer luft på en halvtimes treningsøkt enn du ellers gjør på den samme tiden.

- Derfor er det også verre å drive hard trening enn en rolig gåtur. Om man sverger til utetrening, så tren helst tidlig om morgenen eller sent på ettermiddagen, når forurensningen er minst, råder hun.

Ifølge Låg betyr imidlertid ikke det at det er bedre å droppe treningsøkta enn å ta den utendørs.

- Det er gjort undersøkelser på det å sykle til jobb. Da ser vi at de som gjør det blir mer eksponert for luftforurensningen, men at det likevel gir gunstig effekt, så det ser ut til at det er helsegunstig å sykle til jobb selv om det er mye forurensning, sier hun.

Når det gjelder intervalløktene du tar utenom tiden du uansett ville oppholdt deg i trafikken på vei til jobb, kan det imidlertid være lurt å være litt obs.

- I perioder med mye forurensning, så kan det være lurt å i hvert fall trekke seg unna hovedveiene, sier Låg.

LES OGSÅ: Pass deg for treningsskader nå ​ ​

LHLs 11 råd for når luftforurensningen er høy:

1. Gå i sidegatene: Styr unna gang- eller sykkelveier som ligger tett inntil trafikkerte veier når du skal trene eller ut på tur. Kan du ta en mindre trafikkert vei når du skal gå til jobben eller sykle til barnehagen, er det en god idé.

2. Opp fra bakken: Bær barnet på armen eller i bæremeis hvis du beveger deg langs trafikkerte veier. Bruk barnesete på sykkel, istedenfor sykkelvogn. Da kommer barnet høyere opp fra bakkenivå der konsentrasjonen av forurensningen er størst.

3. Vær ekstra forsiktig om du er gravid: Gravide bør særlig unngå forurensede gater og områder. Barnet i magen tar også skade av luftforurensningen, og det er sett en sammenheng ved å puste inn forurenset luft og for tidlig fødsel.

4. Opp i høyden: Legg uteaktiviteter til høyereliggende områder, hvor konsentrasjonen av forurenset luft er lavere.

5. Pust gjennom nesen; den fungerer som et filter for de største partiklene.

6. Unngå å trene i områder med mye trafikk. Under fysisk aktivitet puster man mer og får i seg mer forurensning.

7. Vær inne om nødvendig. Er du eller ditt barn i risikogruppen, kan det være nødvendig å holde seg inne på de verste dagene.

8. Velg bosted med omhu: Unngå kjøp av bolig som ligger langs høy trafikkert vei. Over tid kan det medføre helseproblemer.

9. Unngå å lufte med åpne vinduer eller ventiler mot forurensede områder. Gjennomluft heller et par ganger om dagen i stede for å ha ventilene åpne hele døgnet. Luft fortrinnsvis mot bakgården/ikke mot trafikkert vei.

10. Unngå rushtiden - hvis mulig. Forurensingen er som regel verst på de mest trafikkerte tidspunktene på døgnet (det vil si ukedager i morgen- og kveldsrushet kl. 06 - 10 og 15 - 18).

11. Luft: Skru på resirkulering av luft i bilen før du havner i kø eller kjører inn i en tunnel.

(Kilde: Lhl.no)

Du får meldinger om luftforurensningen der du er på Luftkvalitet.info.

LES OGSÅ: Derfor får du allergier i voksen alder

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: