FORTELLE ELLER IKKE? Sjefen din har ikke krav på å vite noe, men kanskje kan det være lurt med litt åpenhet likevel? Foto: Shutterstock / KieferPix
FORTELLE ELLER IKKE? Sjefen din har ikke krav på å vite noe, men kanskje kan det være lurt med litt åpenhet likevel? Foto: Shutterstock / KieferPix
Helse

Bør du fortelle jobben at du er syk eller sliter litt?

Du trenger ikke skjule alt, men heller ikke fortelle alt.

Mange skjuler sykdommer og psykiske plager på arbeidsplassen i frykt for å bli sett ned på eller nedprioritert.

- Uten åpenhet blir det vanskelig å jobbe frem samhold, lagånd og viljen til å yte det lille ekstra, sier Tone Rose Gjøvik Todalshaug, organisasjonssosiolog og fagansvarlig for organisasjon, kultur og utvikling i HR Norge. 

Hun sier at det kan være slitsomt å skjule egen helsesituasjon, og det å dekke over kan på sikt bli en utmattende energilekkasje.

LES OGSÅ: I ferd med å bli utbrent? Her er de vanligste tegnene

- Det usagte koster ofte langt mer enn tydelighet og handlekraft. Når ingen deler, undrer alle, og i vakuumet kan det oppstå historier som på ingen måte samsvarer med det virkelige liv, sier hun.

Todalshaug har spesialkompetanse innen konflikthåndtering og motivasjon, og forteller at ærlighet imidlertid ikke kommer uten en pris.

- På samme måte som ærlighet avler tillit, forståelse og omsorg, kan det i verste fall slå motsatt vei, med nedvurdering og nedprioritering av den syke som uønsket resultat.

Hun sier at det ofte er enklere å være åpen om fysiske plager enn psykiske plager. 

- Innen psykisk helse henger mange av stigmaene igjen. Heldigvis har verden gått litt videre når det gjelder fysisk sykdom, der tidligere tabubelagte sykdommer som kreft, i dag møtes med forståelse, respekt og omtanke, sier hun.

Hun påpeker at alle eier sin egen kropp, med helsen og alt annet som følger med. Dermed har man selv beslutningsrett for hva som deles, hvordan og når. Ledelse og kollegaer kan på sin side bidra til et miljø og en kultur som fremmer tillit, samarbeid og storsinn. 

LES OGSÅ: Har du en hemmelighet? Det kan gå på helsa løs

KOSTER MER: Det usagte koster ofte langt mer enn tydelighet og handlekraft, mener Todalshaug. Foto: Shutterstock / lenetstan
KOSTER MER: Det usagte koster ofte langt mer enn tydelighet og handlekraft, mener Todalshaug. Foto: Shutterstock / lenetstan Vis mer

Tilrettelegging krever åpenhet

Tove Gundersen er utdannet cand.san fra medisinsk fakultet ved Universitetet i Oslo, og er generalsekretær i Rådet for psykisk helse.

Hun forteller at halvparten av alle i Norge får en psykisk lidelse i løpet av livet, og at det er en myte at folk mister arbeidsevnen på grunn av psykiske helseplager. 

- Tilrettelegging av oppgaver krever åpenhet, fordi man må vite hvordan folk har det for å kunne gi riktig støtte. Åpenhet om hva du sliter med, kan føre til at du i samarbeid med leder kan legge en plan for hva som bør gjøres, sier hun.

Det som skjer med en kollega kan snart skje med deg selv. Livet har motbakker for alle, og neste gang er det din tur til å få støtte og bistand. 

Hun sier at åpenhet på arbeidsplassen gir en trygghet både for den det gjelder, og for lederen og kollegene. 

- De aller fleste vil hverandre vel. Det som skjer med en kollega kan snart skje med deg selv. Livet har motbakker for alle, og neste gang er det din tur til å få støtte og bistand. Samtidig smitter åpenhet, og det å ha et trygt og åpenhet arbeidsmiljø påvirker resultater, engasjement og motivasjon, sier hun.

LES OGSÅ: Slik ble Malin kvitt angsten

Trenger ikke å fortelle alt

Gundersen påpeker at ikke hele arbeidsplassen trenger å vite alt om at du er syk eller sliter med psykiske plager.

- Det er ikke nødvendig å være åpen om detaljer. De aller fleste opplever støtte, men samtidig er det en viss risiko for misbruk av informasjon. Det finnes eksempler på diskriminerende arbeidsplasser, men det handler mest om kunnskapsmangel. Derfor er det viktig at kunnskap om psykiske helseplager finnes på alle arbeidsplasser. Vi ønsker åpenhet -  ikke taushet, sier hun.

Opplever du at det blir holdt imot deg at du har vært syk eller slitt, kan du få hjelp til å håndtere situasjonen av fagforening eller Arbeidstilsynet, som også har mye nyttig informasjon på sine nettsider. 

Gundersen sier at psykiske helseutfordringer er som fysiske, du må lære å leve med plager som kommer og går.

- Å endre arbeidsoppgaver og arbeidstid i en periode hjelper mange. Det å tilbakeholde sider ved den fysiske og psykiske helsa kan i verste fall føre til at hjelpen ikke kommer i tide. Det kan også føre til at kolleger og leder danner seg feilaktige bilder av hva som egentlig er problemet, sier hun. 

LES OGSÅ: Derfor er selvmord smittsomt

HJEMMEKONTOR? Å endre arbeidsoppgaver og arbeidstid i en periode hjelper mange, ifølge Gundersen. Foto: Shutterstock / Jacob Lund
HJEMMEKONTOR? Å endre arbeidsoppgaver og arbeidstid i en periode hjelper mange, ifølge Gundersen. Foto: Shutterstock / Jacob Lund Vis mer

LES OGSÅ: Dette er de vanligste psykiske lidelsene blant kvinner i Norge.

Uenig

Paul Moxnes er forsker og professor i organisasjonspsykologi. Han har vært professor både ved Handelshøyskolen BI og Universitetet i Oslo, og har skrevet flere bøker om arbeidsmiljø og personlighet. Han synes ikke det er en god idé å fortelle om sykdommene sine på arbeidsplassen.

- Å snakke om sykdom får lett en smitteeffekt, og særlig dersom dette sprer seg på jobben. Man føler seg litt syk av å høre om andres sykdom. Dette kjenner jeg meg igjen i, og tenker ofte «har ikke jeg noe av det samme også?», sier han.

Han forklarer at fortellinger om sykdom kan skape innbilt sykdom. 

- Særlig når det gjelder trivielle lidelser og psykiske lidelser, som ikke behøver å være trivielle, sier han.

De siste årene har norske artister gått ut i media med sine lidelser, noe Moxnes mener har gitt en smitteffekt.

- Samfunnet får flere og flere diagnostiserte og flere og flere sykemeldte, men sannsynligvis er vi ikke sykere enn før - tvert imot, sier han.

LES OGSÅ: Personlighetsforstyrrelsen flest kvinner har.

Til forsiden