Kosttilskudd:

Bør du prate med legen før du tar kosttilskudd?

Dette mener ekspertene.

KOSTTILSKUDD: Bør du ta kosttilskudd uten å prate med en lege først? FOTO: NTB
KOSTTILSKUDD: Bør du ta kosttilskudd uten å prate med en lege først? FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Vi hører stadig om viktigheten av riktig vitamininntak og hvordan vitaminmangler kan føre til diverse kroppslige plager. Det kan være lett å tenke at kosttilskudd er en lettvint måte å sikre inntaket av vitaminer og mineraler på.

Mange av oss tar en liten dose med forskjellige vitaminer hver dag, enten fordi vi ikke spiser så sunt ellers, eller fordi vi ønsker å gi immunforsvaret en liten «boost». Men vet du egentlig om du trenger kosttilskuddene? Det er nemlig noen ting du bør tenke på før du tar dem.

Spis variert

Klinisk ernæringsfysiolog i TINE, Anne Marie Skjølsvik, forteller til KK at de aller fleste av oss får dekket det vi trenger av vitaminer og mineraler ved å spise variert. Hvis du har et sunt kosthold som inkluderer mye grønnsaker, frukt og grønt, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker, vil du ikke trenge kosttilskudd.

- Det er heller ikke slik at et dårlig kosthold kan kompenseres for ved å ta kosttilskudd.

Skjølsvik understreker at det er noen grupper som har behov for tilskudd av visse vitaminer.

- Gravide er anbefalt folat i første trimester. Spedbarn er anbefalt vitamin D fra de er cirka 1 uke gamle. Ved noen typer matvareallergi, underernæring, dersom man spiser vegansk eller lignende kan det også være behov for tilskudd, men det bør sjekkes av lege.

Friske personer med et sunt og variert kosthold, har altså generelt ikke behov for kosttilskudd. Men det er ett unntak:

- Generelt sett kan alle ha nytte av å ta tran eller et D-vitamin-tilskudd. Vi er anbefalt 10 mikrogram vitamin D, som tilsvarer en skje med tran. En gammel regel er å ta tran i måneder med R i, alt fra september til april. For personer over 75 år er anbefalt dose med vitamin D 20 mikrogram, forklarer Skjølsvik.

KOSTTILSKUDD: En generell regel er å snakke med legen, og lese pakningsvedlegget nøye, før du tar kosttilskudd. FOTO: NTB
KOSTTILSKUDD: En generell regel er å snakke med legen, og lese pakningsvedlegget nøye, før du tar kosttilskudd. FOTO: NTB Vis mer

Snakk med legen hvis du tror du har mangler

Skjølsvik påpeker at det er viktig å huske på at høye doser av vitaminer og mineraler kan være skadelig for kroppen. Hvis du tar kosttilskudd fordi du tror du mangler noe, bør du alltid snakke med en lege først:

- Om man mistenker at man mangler noe, eller at kostholdet ikke er tilstrekkelig, bør man først ta en blodprøve og sjekke hos legen. I tillegg er det derfor viktig å følge anbefalingen på pakningene og ikke ta mer enn det som er anbefalt.

Skjølsvik advarer også mot å ukritisk gå til innkjøp av diverse tilskudd:

- Kosttilskudd, naturmidler og naturpreparat gjennomgår ingen offentlig kvalitetskontroll før disse produktene kommer ut på markedet, og kan dermed ha varierende kvalitet. For å være sikker bør man sjekke ut Matportalen sine sider. Der finner man informasjon om merking, og advarsel mot kosttilskudd som ikke er rene.

Vær obs på dette

Ifølge ernæringsfysiolog og yogalærer, Gunn Helene Arsky, er det ikke noe i veien for å ta visse kosttilskudd uten å ha snakket med en lege om det, men det er tre viktige ting du bør vite først:

1. Ta ikke to tilskudd som inneholder samme virkestoff.

2. Hold deg til produkter kjøpt fra trygge salgskanaler, unngå abonnementer.

3. Jo flere (og viktigere) medisiner du bruker, desto større risiko er det for at virkestoffene kan forstyrre medisinen.

Dersom du holder deg til 1 og 2, og ikke bruker mange eller «alvorlige» medisiner, trenger du ikke spørre om legens godkjenning for å ta en multivitamintablett, forteller Arsky. Men hun understreker at mange kosttilskudd inneholder planter, urter eller andre virkestoffer - ikke vitaminer og mineraler:

- Her kan det være ekstra viktig å høre med legen, dersom man går på noen form for faste medisiner eller har sterke allergier, for eksempel.

Aldri ta jerntilskudd uten legens godkjenning

Vi hører ofte om viktigheten av å få i oss nok jern. KK har tidligere skrevet at jernmangel er en av de vanligste mangelsykdommene i verden, og det er særlig fertile kvinner som er utsatt.

Kvinner som har menstruasjon, taper ekstra blod, og de har et noe større daglig jernbehov, skriver NHI på sine nettsider. Videre opplyser de at dersom du har et variert og sunt kosthold, vil du normalt dekke dine behov for inntak av jern.

Det er en kjent sak at jernmangel ofte fører til slapphet og trøtthet, og noen kan kanskje føle seg fristet til å gå til innkjøp av jerntilskudd dersom de opplever disse symptomene. Men det skal du ikke gjøre før du har pratet med legen, forteller Arsky:

- Jerntilskudd skal man aldri ta uten anbefaling fra legen. Jernmangel kan arte seg likt som jernoverskudd - og derfor må man måle jern i blodet for å vite sikkert.

Hun påpeker at det er helt ok å ta et multipreparat der jern inngår, uten legekonsultasjon.

SUNT KOSTHOLD: Hvis du spiser sunt og variert er det som regel ikke nødvendig med kosttilskudd. FOTO: NTB
SUNT KOSTHOLD: Hvis du spiser sunt og variert er det som regel ikke nødvendig med kosttilskudd. FOTO: NTB Vis mer

Spis dette

Dersom du ønsker å få i deg vitaminene du trenger via kostholdet, har KK tidligere listet opp 7 matvarer du kan spise hver dag for å sikre et sunt, variert og næringsrikt kosthold. Her er listen oppsummert:

Røde tomater: Rike på a- og c-vitaminer

Havregryn: Inneholder blant annet jern, folat og gunstige fettsyrer. Det inneholder flere typer fiber - blant annet løselig fiber

Kylling, kalkun eller svin: Viktig kilde til proteiner

Yoghurt: Yoghurt er bra for fordøyelsen, og det balanserer også bakteriefloraen i magen din, hvilket igjen sørger for bedre opptak av vitamin B, sink, kalsium og karbohydrater

Egg: Har blant annet et høyt innhold av vitamin D, vitamin E, selen, fosfor og B-vitaminene B12, B2 og folat. Egg inneholder også vitamin A og jern - som er spesielt gunstig for oss kvinner.

Mandler: Inneholder masse sunne fettsyrer, og er en god kilde til vitamin E, en kraftig antioksidant som hjelper kroppen å bekjempe frie radikaler. Mandler inneholder også en god del kalsium, fosfor og magnesium, tre mineraler som er veldig viktig for beinbygningen din.

Fet fisk: Inneholder omega-3, som er helt essensielt for å bevare en god helse.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer