STRAM RUMPA: Det er ikke i alle faser av løftet hvor du skal stramme rumpa, men å skape buktrykk er viktig for å skape stabilitet i kjernemuskulaturen og stabilitet i mage og rygg.  Foto: Fotolia
STRAM RUMPA: Det er ikke i alle faser av løftet hvor du skal stramme rumpa, men å skape buktrykk er viktig for å skape stabilitet i kjernemuskulaturen og stabilitet i mage og rygg. Foto: Fotolia
Stram Rumpe

Bør du stramme rumpa når du løfter vekter?

Mange eksperter anbefaler dette, men har det noe å si?

KK.NO: Hvis du trener litt på treningssentrer, har du helt sikkert opplevd at treningsinstruktøren sier «sug inn magen og stram inn rumpa» når du løfter vekter.

Hvorfor sier de egentlig det? Og hvorfor er det så gunstig?

– Er det tungt nok strammer den seg selv. Det er et uttrykk ofte brukt for å fokusere på den muskelgruppen som er viktig å engasjere for å klare å få stor nok kraft. Teknikkmessig er det viktig å fokusere på de tingene som hjelper å utføre en bevegelse riktig, sier Tessa Sørensen, personlig trener og forfatter av boken «Tren Smart», til KK.no.

Tessa Sørensen, personlig trener og forfatter av boken Tren Smart. Foto: Privat
Tessa Sørensen, personlig trener og forfatter av boken Tren Smart. Foto: Privat Vis mer

– En lat muskel

Når du løfter tungt så vil setet automatisk tre inn som en primær muskel for å yte muskelkraft.

– Setet heter «den store setemuskelen» fordi den er den kraftigste muskelen vi har, og vi kan kalle det en «lat» muskel, forklarer Sørensen.

Hun forteller at muskulaturen i kroppen aktiveres etter et muskelhieraki.

– Det vil si at kroppen aktiverer kun så mye muskulatur som er nødvendig i en gitt bevegelse eller øvelse. De svakeste musklene brukes frem til sterkere muskulatur er nødvendig. Dette betyr at setet først stepper inn når det er så tungt at det er nødvendig, sier Sørensen. 

LES OGSÅ: – Krever høyere rumpe innen torsdag

Ikke alltid du skal stramme rumpa

– Å skape buktrykk er viktig for igjen å skape stabilitet i kjernemuskulaturen og stabilitet i mage og rygg er det aller viktigste i alle tunge løft, sier Ronny Døhli, daglig leder og eier av MykjeMeir raw på Lysaker, til KK.no.

Døhli mener at det ikke alltid er nødvendig å stramme rumpa når du løfter tungt.

– Å si at man alltid skal stramme setet føler jeg i en del settinger blir feil. Men ja, det er viktig å ha en setemuskulatur som man klarer å aktivere og mye tyder på at aktivering av en stor muskelgruppe, som for eksempel setemuskulaturen, vil kunne øke den totale rekrutteringen av nervefibre og muskelfibre i området rundt og sånn sett være positivt. Hvis man ikke klarer å aktivere setet vil den ikke fungere normalt når den egentlig skal jobbe, forklarer Døhli.

Da risikerer du at kroppen må kompensere og omkringliggende muskulatur må overta jobben. Dette er ikke gunstig og vil øke skaderisikoen.

TRENINGSEKSPERT: Ronny Døhli er daglig leder og eier av Mykjemeir raw på Lysaker. Foto: Privat
TRENINGSEKSPERT: Ronny Døhli er daglig leder og eier av Mykjemeir raw på Lysaker. Foto: Privat Vis mer

– Hvis du gjør for eksempel knebøy, er setet en stor og viktig motor. Hvis du står med vekten på toppen og strammer setet, vil det føre til en krumming i nedre del av ryggen. Vi ønsker en normal svai i ryggen gjennom hele bevegelsen og viktig å stabilisere denne posisjonen. Da kan det altså virke mot sin hensikt og derfor bli misvisende å si at man skal stramme rumpa, påpeker Døhli.

Han får støtte fra Sørensen, som er enig i at vi i prinsippet må ikke stramme rumpa når man løfter tungt.

LES OGSÅ: Slik får du en veltrent rumpe

Derfor er en trent rumpe viktig

Rumpa har fått mye fokus i det siste og det er helt klart en viktig kroppsdel som ikke bør undervurderes.

– I tillegg til at det visuelt er flott med en sterk rumpe, så er den viktig for kraft og stabilitet i mange bevegelser som gange, sprint, hopping og hinking, samt i styrkeøvelser som knebøy, utfall og markløft, legger Døhli til.

Vi gjør oppmerksom på at Aller Media er deleier i MykjeMeir. 

Til forsiden