ALKOHOL OG TRENING: For noen er det utenkelig å bevege seg utenfor huset dagen derpå. Hardtrening bør uansett unngås, men en rolig gåtur kan nok være godt for deg. FOTO: NTB Scanpix
ALKOHOL OG TRENING: For noen er det utenkelig å bevege seg utenfor huset dagen derpå. Hardtrening bør uansett unngås, men en rolig gåtur kan nok være godt for deg. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Alkohol og trening:

Bør du trene dagen derpå?

Nei, det er som regel ikke trening som står høyest på lista over aktiviteter man ønsker å gjøre i bakrus. Og skal vi tro ekspertene, vil man ikke få særlig effekt av økten heller.

Mange av oss har vært ute på byen og kanskje drukket litt for mye, og da er formen dagen derpå ganske laber. Likevel er det noen sprekinger som kommer seg på trening, mens du selv så vidt klarer å stå opp fra senga. Er det bare hodet ditt som forteller deg at du er så dårlig, eller er du faktisk det, og bør holde deg inne?

Alkohol har en rekke virkninger på kroppen, og alle er doseavhengige. De viktigste er virkningene i hjernen, som gjør at de fleste som er alkoholpåvirket føler mindre motivasjon for å trene. Gjør man det likevel, er det neppe noen særlig fare forbundet med det, sier Jørg Mørland.

Mørland er professor emeritus ved Senter for rus- og avhengighetsforskning ved Universitetet i Oslo.

– Man bør likevel unngå hardtrening i forbindelse med store alkoholinntak, eller eventuelt like etter store inntak, som kanskje kan øke risikoen for hjerterflimmer. Dette kan også være en risiko ved trening dagen derpå. Hos menn vil store alkoholinntak kunne senke nivået av testosteron i cirka ett døgn etterpå, noe som igjen kan redusere evnen til å bygge opp muskulatur ved styrketrening.

IDRETTSLEGE: Terje M. Halvorsen mener at du bør drikke minimalt med alkohol om du ønsker å få en god treningsøkt dagen etter. FOTO: Privat
IDRETTSLEGE: Terje M. Halvorsen mener at du bør drikke minimalt med alkohol om du ønsker å få en god treningsøkt dagen etter. FOTO: Privat Vis mer

– Det er relativt liten vitenskapelig dokumentasjon som kan gi klare konklusjoner, og det finnes ingen randomiserte studier som viser sammenhengen mellom ulike mengder inntak alkohol, og ulike treningseffekter, sier Terje M Halvorsen.

Halvorsen er idrettslege, leder av Exercise is Medicine Norge, og administrerende direktør/legespesialist i Norsk Førstehjelp AS.

– Det vi vet, er at væskebalansen påvirkes av alkohol, slik at man blir dehydrert. Et redusert væskenivå i kroppen reduserer prestasjons- og konsentrasjonsevne. Jeg regner med at flere kjenner til behovet for økt vannlating ved inntak av øl.

LES OGSÅ: Dette gjør alkohol med kroppen etter trening

Større mengder alkohol vil påvirke prestasjoneevnen

Alkohol påvirker fettomsetningen i kroppen, og reduserer fettforbrenningen. Dette fører til at fett legger seg rundt magen.

– Alkohol fører også til redusert energitilgjengelighet både i forbindelse med harde treningsøkter, og ved langvarige utholdenhetsøkter. Immunforsvaret blir også påvirket negativt, noe som kan føre til økt infeksjonshyppighet, sier Halvorsen.

De som har vært på «en liten snurr» har kjent hvordan nervesystemet påvirkes av alkohol. Balanse og koordinasjon svekkes, i tillegg til kognitive evner som konsentrasjon og reaksjonsevne. Dette kan nok henge i litt dagen derpå også – avhengig av hvor mye du har drukket.

– Hvis du ønsker å få treningseffekt dagen etter alkoholinntak, så bør inntaket være minimalt. Hvis du drikker større mengder, vil det påvirke treningsresultatet ditt, og du presterer dårligere.

LES OGSÅ: Så mange kilometer må du gå på ski for å forbrenne vinglasset

TA MED DEG EN VENN PÅ TUR: Ønsker du å få litt mosjon dagen derpå, kan en rolig gåtur med en venn være et lurt valg. FOTO: NTB Scanpix
TA MED DEG EN VENN PÅ TUR: Ønsker du å få litt mosjon dagen derpå, kan en rolig gåtur med en venn være et lurt valg. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Du kan trene dagen derpå, men med lav intensitet

Halvorsen mener at det ikke er noe i veien for å være i aktivitet dagen derpå, men da bør du trene med lav intensitet.

– Det kan være lurt å gå en tur eller sykle i et rolig tempo. En hard treningsøkt, for eksempel intervalltrening, vil jeg ikke anbefale. Dagen derpå-økta må ses på som «utskylling av alkoholen», og man kan ikke forvente å få noen særlig treningseffekt.

Hvor mye alkohol man kan drikke før det kjennes på kroppen dagen etter, er veldig individuelt. Faktorer som spiller inn er kjønn, kroppsbygning, hvor mye man har spist/drukket, og dagsform (man tåler gjerne mindre etter en har treningsøkt eller en lang dag på jobb).

De som drikker alkohol jevnlig, har også en høyere toleranse for alkohol.

– For de fleste vil det gå greit å drikke to-tre glass vin uten at man kjenner det dagen etter, men større mengder, vil nok de fleste kjenne på kroppen. Her må den enkelte «lære å kjenne seg selv», sier idrettslegen.

LES OGSÅ: 10 ting du bør vite om fyllesyke

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: