Søvn og trening:

Bør du unngå å trene hvis du sover for lite?

Det er særlig én ting som avgjør om du bør droppe treningen når du har sovet for lite.

TRENING OG SØVN: Fysisk aktivitet øker behovet for dyp søvn og mer søvn, men det kan hende du bør utsette økten hvis du har sovet for lite. FOTO: NTB
TRENING OG SØVN: Fysisk aktivitet øker behovet for dyp søvn og mer søvn, men det kan hende du bør utsette økten hvis du har sovet for lite. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Dørstokkmila kan være lang, og det er ofte enkelt å finne unnskyldninger til å droppe treningsøkta.

Noen ganger er det definitivt best å la løpeskoa ligge - for eksempel når vi er syke. Men hva med når vi ikke har sovet nok natten før? Eller når vi har gått i lange perioder med alt for lite søvn?

Vi vet at trening er supert for søvnen, men så må vi jo faktisk sove nok for kunne prestere godt under økta. I tillegg er det dumt å la treningen bli et stressmoment i seg selv - vi skal jo helst like å trene, ikke bare se på det som en plikt.

Søvnunderskudd er dessverre ikke uvanlig blant nordmenn, men så vil vi jo kunne nyte godt av alle helsefordelene trening gir oss. Så hvordan finner vi balansen?

- Kommer an på hvor alvorlig søvnmangelen er

La oss ta et eksempel: Du har to-tre faste treningsøkter i uka, men har en periode med søvnmangel og har svært lite energi på jobb og i hverdagen. Hvordan bør du forholde deg til trening i denne perioden?

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer