Trening

Bør du velge gruppetimer eller egentrening?

Her er ekspertenes anbefalinger.

TRENINGSFORM: Har du lite erfaring og trener ustrukturert er det lett å stagnere og ikke åpne resultatet du ønsker deg. Derfor bør du få en på treningssentret ditt til å veilede deg slik at du trener det som passer dine mål best. Foto: Fotolia
TRENINGSFORM: Har du lite erfaring og trener ustrukturert er det lett å stagnere og ikke åpne resultatet du ønsker deg. Derfor bør du få en på treningssentret ditt til å veilede deg slik at du trener det som passer dine mål best. Foto: Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Trener du jevnlig på et treningssenter, men er usikker på hva slags trening du bør velge for å oppnå resultatene du ønsker? Da er du ikke alene.

Mange sliter med å finne den treningen som passer dem best, og ender ofte opp med å prestere kun 50 prosent av det de egentlig kunne fordi de har lite erfaring og trener ustrukturert.

Hva bør du egentlig velge dersom du ønsker å få maks ut av treningen? Egentrening eller gruppetimer med instruktør? Dette mener ekspertene.

LES OGSÅ: Slik blir du fresh på trening

Kombiner egentrening og gruppetimer

Cathrine Resvoll Holm, som er personlig trener og kostholdsveileder på treningforglede.no, mener at alt kommer an på hva målsettingen din er.

- Jeg tenker at det kan være bra å kombinere egentrening og gruppetimer for få variasjon og inspirasjon til trening. Noen synes det er vanskelig å motivere seg til trening, og dermed er gruppetimer en god løsning, da du trener sammen med mange andre.

- Ønsker du derimot fokus på muskelvekst og best mulig styrkeeffekt, vil det være vanskelig å få nok belastning under typiske styrketimer, og derfor bør du vurdere å velge egentrening, sier hun.

Ifølge Helle G. Bornstein, som er treningsekspert og gründer av Smart Trening, bør du velge den treningsformen som motiverer deg til å dra på treningssenteret.

- Hvis du blir inspirert av egentrening bør du prioritere dette, og det samme gjelder om du liker gruppetimer best. Effekten av treningen kommer an på innsatsen din og målet du har med treningen. Har du treningsmål er egentrening med eget program å anbefaler, sier hun.

LES OGSÅ: Treningen som former rumpa

GRUPPETIMER: Dersom du sliter med å komme deg på trening mener ekspertene du bør delta på gruppetimer sammen med andre. Dette krever mindre av deg og øker treningsmotivasjonen. Foto: Sats
GRUPPETIMER: Dersom du sliter med å komme deg på trening mener ekspertene du bør delta på gruppetimer sammen med andre. Dette krever mindre av deg og øker treningsmotivasjonen. Foto: Sats Vis mer

Lettere å komme seg på trening

Dersom du er en av dem sliter med å komme seg på trening og mangler motivasjon, mener Holm du bør droppe egentreningen og heller delta på gruppetimer med instruktører.

- For mange blir det enklere å komme seg på trening når de har faste gruppetimer å dra på. Samtidig kan det være lettere å pushe seg selv under slike timer. Det er sosial, lystbetont og tidseffektiv trening som passer for de fleste. Dersom du setter pris på å trene sammen med flere og blir inspirert av musikk, vil jeg absolutt anbefale deg dette.

Helle Gulbrandsen Bornstein Foto: All Over Press Norway
Helle Gulbrandsen Bornstein Foto: All Over Press Norway Vis mer

- Men husk at du ikke vil få noen effekt av treningen dersom du gjemmer deg i mengden og sluntrer unna øvelsene, sier hun.

Bornstein forteller at det positive med gruppetimer er at du ikke trenger å pushe deg selv i samme grad som på egenhånd, og du kan henge mer på trenere og de andre deltakerne.

- Jeg mener gruppetimer passer for de som ikke har skader eller spesielle hensyn de må ta. Min erfaring er at dersom du er plaget av noe slikt kan noen av øvelsene eller deler av timene være mer belastende enn bra for deg. Da er det i alle fall viktig å tilrettelegge deler av gruppetimene så du ikke går på kompromiss med kroppen, sier hun.

LES OGSÅ: Gjør sykkelturen til en kalorikiller

Velg timer som passer dine behov

De fleste treningssentre tilbyr en rekke ulike gruppetimer, så det skal ikke være noe problem å finne en time som passer deg og dine behov perfekt.

- Hva slags timer du bør velge kommer som sagt helt an på hva du ønsker å få ut av treningen. Hvis målet ditt er maks effekt av muskelstyrken, bør du enten trene strukturert styrketrening i studio eller velge gruppetimer med mindre grupper som for eksempel crossfit-timer. Da vil instruktøren ha mulighet til å følge deg opp underveis og belastningen kan være høyere.

- Hvis målet ditt derimot er å øke kondisjonen generelt er høy puls-timer et godt valg. Da vil jeg anbefale deg å velge for eksempel intervall-timer av forskjellige slag og sykkeltimer som gir høy puls, sier hun.

LES OGSÅ: Blir du kvalm etter en tøff trening?

VEILEDNING: Før du begynner å trene kan det være lurt å snakke med en personlig trener som kan vise deg hvordan de ulike øvelsene utføres.
VEILEDNING: Før du begynner å trene kan det være lurt å snakke med en personlig trener som kan vise deg hvordan de ulike øvelsene utføres. Vis mer

God teknikk er viktig

Uansett hvilken treningsform som motiverer deg mest, mener Holm du bør få god veiledning på teknikk før du setter i gang, da dette kan bedre effekten.

- Har du lite erfaring og trener ustrukturert, er det lettere å stagnere både på gruppetimer og egentrening. Det er også større risiko for å gjøre øvelser feil slik at du får dårlig effekt, og i verste fall skader deg.

- På gruppetimer får man ikke personlig veiledning, noe som gjør at mange sliter med teknikken. Derfor anbefaler jeg alle å få veiledning i styrkeøvelser på treningssentret før de begynner med gruppetimer eller egentrening, sier hun.

Bornstein er i likhet med Holm enig i at det er viktig med veiledning.

- Dersom du har lite erfaring og velger å trene for deg selv er det vanskelig å oppnå resultatet du ønsker. Får jevnlig veiledning og oppfølgning vil du lettere kunne se resultater, og ved å teste deg selv før og underveis vil du i tillegg registrere progresjonen.

- Jeg mener de fleste bør først og fremst prioritere å legge inn en innsats på kostholdet sitt og treningen for å se resultater, sier hun.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer