D-vitamin:

Bør man sjekke seg for D-vitamimangel nå?

Noen grupper mennesker er mer utsatt, ifølge fastlegen.

FLERE KILDER: Blant annet fet fisk er en god kilde til D-vitaminer. Foto: NTB Scanpix
FLERE KILDER: Blant annet fet fisk er en god kilde til D-vitaminer. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert

I løpet av det norske vinterhalvåret, kan mørketiden til tider føles veldig lang og kald. Og på slutten av vinteren er ofte D-vitaminlagrene tomme etter sommeren hos mange nordboere.

Kanskje man føler seg utmattet, trøtt, har smerter i muskler og ledd eller bare generelt har nedsatt immunforsvar? I løpet av vinterhalvåret står ikke solen høyt nok på himmelen, vi får ikke solt oss og da klarer heller ikke kroppen produsere nok D-vitamin.

Nødvendig å ta blodprøve?

Opptil hver tredje nordmann lider av mangel på D-vitamin, ifølge d-vitaminmangel.no, noe som tilsvarer over 1,7 millioner mennesker her i landet.

Fastlege og daglig leder ved Legevakt Vest AS, Kari Lise J. Eidjar, mener at mange kan trenge tilskudd at D-vitamin i vinterhalvåret, dersom man ikke har vært nok i solen den foregående sommeren.

Ved å ta en blodprøve kan man få svar på om kroppen har diverse mangler på vitaminer. Men er det nødvendig å ta en blodprøve dersom man mistenker mangel på D-vitamin?

TILSKUDD: Dersom du får nok sol om sommeren, trenger du ikke ta noe ekstra tilskudd på sommerhalvåret. Foto: NTB Scanpix
TILSKUDD: Dersom du får nok sol om sommeren, trenger du ikke ta noe ekstra tilskudd på sommerhalvåret. Foto: NTB Scanpix Vis mer

– Det er ikke nødvendig å ta blodprøve, man kan starte med å ta tran fra oktober og frem til våren kommer. Har man rundet 50 år og går vinteren gjennom uten påfyll fra utenlandsreiser til solen, kan man gjerne kjøpe D-vitamin reseptfritt og ta det fra november, og i tre påfølgende måneder, sier fastlegen.

Noen mer utsatt enn andre

D-vitaminmangel er ganske utbredt i Europa. Dette vitaminet gjør det mulig for skjelettet å ta opp kalsium, noe som styrker kroppens indre og sørger for at skjelettet holder seg sterkt. Noen grupper mennesker er mer påvirket enn andre, ifølge Eidjar.

Veganere, slankeopererte og pasienter med tarmsykdom er særlig utsatt for D-vitaminmangel. Er man for eksempel tildekket av klær på grunn av religion, bør man ta D-vitamin hver vinter fra puberteten av. De som ikke soler seg, og ikke spiser fet fisk er generelt mer utsatt, forklarer hun.

Fastlegen forteller at mange rapporterer at de opplever muskelsvakhet eller tretthet, og velger å dra til legen for å få sjekket årsaken. Dersom mangelen blir uttalt, kan det gå utover beinvevet, hvor hos voksne det kan føre til osteomalasi og hos barn det kan føre til rakitt (begge er former for skjelettsykdommer).

Lagrer seg i kroppen

D-vitamin i seg selv er et fettløselig vitamin, noe som svært forenklet vil si at det lagrer seg i fettvevet i kroppen. Ifølge Eidjar skal det være vanskelig å ta for mye D-vitamin på vinteren, så lenge man følger doseringsanvisninger.

På sommeren får vi D-vitamin ved å være ute.

– Tilstrekkelig med sol er fem til ti minutter, noen ganger i uken. Det holder at ben, armer og ansikt eksponeres, og solingen må foregå på dagtid. Dette er nok til at kroppen produserer nok D-vitamin i sommerhalvåret, avslutter Eidjar.

Farmasiet skriver på sine nettsider at 90 prosent av all D-vitamin som kroppen produserer kommer fra solen, og at de resterende ti prosentene er fra kostholdet. Fet fisk som for eksempel laks, kveite, makrell, ørret og sild er gode kilder til vitaminet.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer